Auto

Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte
22.05.2004, 00:00 33

Revenirea lui Maserati in gama de limuzine de lux se face sub ochii nostri intr-un mod exclusiv, scinteietor, demn de mostenirea genetica a celor 90 de ani de superbe creatii ale artizanilor din Modena.
Intr-un segment dominat clar de germani, italienii arunca in lupta o masina aparte, senzuala si comunicativa, darnica in senzatii si extrem de eleganta.
Echipa ProMotor s-a deplasat in Germania ca sa o conduca in premiera.
e cind in Bavaria nemtii isi vedeau linistiti de consumul de bere si cirnati declinati in diferite feluri, in timp ce suporterii lui Bayern Munchen plingeau pe la colturi dupa infringerea suferita in fata noilor lideri de la Werder Bremen, noi, ignorind total atit bucataria germana, cit si latura fotbalistica a suferintei germane, ne delectam si degustam placerile oferite de a cincea generatie de Maserati Quattroporte, in imprejurimile lacului Amersee.
Daca la plecare, la Bucuresti, era soare si mult peste 20 de grade Celsius, la Munchen ploua si erau 7 grade pe aceeasi scara. In aceste conditii, subsemnatul, plecat doar in T-shirt, trebuia sa-si gaseasca urgent un stimulant termic, fie el intern sau extern.
Spre surpriza si incintarea generala, la iesirea din aeroport ne asteptau nu unul, ci doua Maserati Quattroporte! Desi o vazusem in showroom la Bucuresti si eram convins de farmecul ei, eliberata astfel in spatiul mare al unui aeroport, dublat de o curatenie clinica a peisajului si de stropii de apa de pe toata caroseria, masina stralucea in toata regula.
Ne-am urcat in cele doua limuzine si, inainte de a pleca spre Amersee, la auzul primelor note emise de motor si de esapament, am inteles ca vom trai o mare delectare la drive-test-ul de a doua zi.
Placeri matinale
Imediat dupa micul dejun, copios, am alergat sa ne luam in primire bijuteria, un Quattroporte argintiu, care astepta cuminte in parcare. Desi lung de 5,05 metri, linia eleganta si subtila creata de Pininfarina reuseste sa-i imprime un aer de prospetime greu de gasit la concurenta germana, Jaguar XJ fiind practic singurul adversar direct, in opinia mea. Sigur ca, daca e sa ne luam dupa piata reala si dupa studiile facute de cei de la Maserati, lupta se va da intre BMW 745i, Mercedes S500, Audi A8 4,2, Jaguar XJ si noul Quattroporte, dar, la nivel emotional, pentru mine este un meci Anglia-Italia.
Inainte insa ca lumea sa creada in mod eronat ca as fi microbist, sa revenim la aspectul masinii, subliniat delicat cu grilele de aerare tipice pentru Maserati, la masca cromata de dimensiuni generoase, ornata cu celebrul Trident, si la aripile spate marcate ferm de o nervura de forta. Este pentru prima oara in 50 de ani cind stilul unui Maserati este incredintat lui Sergio Pininfarina, ultima creatie Maserati a designerului casei Ferrari fiind celebrul A6 GCS, in 1954.
Stam si o admiram din toate unghiurile. O emotie placuta ne cuprinde incet, incet, iar gindul ne duce la fratii Maserati, care au intemeiat firma in 1914, si la regretatul Sir Peter Ustinov, mare iubitor si posesor de Maserati, lung timp alintat cu titlul de ambasador al marcii.
Interiorul continua in acelasi stil fluent si bine ancorat in pedigree-ul firmei, de o eleganta sublima. Trebuie spus de la inceput ca, desi este mai scump decit concurenta, Quattroporte este net mai bine dotat in serie, astfel incit totul se scalda in piele, furnir si in finisarea ce imita titanul. Desi atmosfera la bord este calda, am considerat ca varianta cea mai potrivita e cea cu finisare titan, furnirul nefiind pe lista noastra de prioritati poate si pentru ca varianta aleasa pentru prezentare nu era tocmai avantajoasa.
Scaunele fata cu reglare electrica si cu trei memorii de pozitionare sunt extrem de comode si de bine proiectate, oferind un nivel satisfacator de suport lateral.
In spate, pe linga banchete - de asemenea cu reglaj electric -, ocupantul locului dreapta poate chiar sa comande electric retragerea scaunului dreapta fata, pentru a beneficia de cit mai mult spatiu.
Bordul este foarte complet si lizibil, iar comenzile se afla tot timpul la indemina - mai ales cele doua padele de schimbare a vitezelor.
Daca decideti ca nu va ajunge nivelul de confort, va mai puteti comanda si un frigider pe bancheta spate, tablite la spatarele scaunelor sau un set de valize ce se potrivesc perfect in portbagaj, care, in treacat fie spus, este cam mic cu cei 450 de litri ai sai.
Maestro, musica!
Sau cum altfel am putea defini sunetul creat de un V8 de 4.244 cmc de origine Ferrari, ce se exprima prin 4 esapamente si urca pina la 7.500 rot/min? La prima cheie matinala, un sunet superb invaluie habitaclul si ramine prezent intr-o doza suficienta pentru a nu uita ca esti intr-un GT mai mult decit intr-o limuzina si ca acest GT este un driver's car, astfel ca preluam controlul in defavoarea tehnicianului italian care incerca sa ne prezinte masina si comenzile.
Curentul curge repede intre noi si masina, astfel incit ne pornim la drum. Masina ia startul in modul automat al cutiei si cu toate asistentele electronice pornite. Aici Maserati marcheaza un punct important: tocmai aceste asistente electronice, castratoare la alte marci, permit o plecare mai in forta, chiar o rupere a aderentei si, fara sa "taie" gazul complet, se multumesc sa urce un raport. Un alt punct important marcat de tehnicienii italieni este ca, in timp ce rulezi cu cutia in mod automat, poti oricind interveni si schimba treptele direct de la padele, fara sa treci in mod manual, cutia raminind apoi in acelasi mod automat. Bravo!
Conducatori sportivi si implicati cum ne stiti, apasam repede toate butoanele care ne rup de realitatea electronica si comutam cutia pe manual. Aici lucrurile se schimba, masina devenind driver's car-ul de care vorbeam la inceput. Motorul este liric si extrem de alert, datorita maselor reduse: s-au folosit pistoane de curse, biele Pankl de titan, un ambreiaj bidisc uscat de diametru mic si alte asemenea rafinamente cu pedigree de motorsport.
Cutia cu 6 rapoarte raspunde rapid la schimbari, dar nu-mi cereti sa confirm sau sa infirm spusele italienilor cum ca ar schimba mai repede decit Coupe-ul, chiar ca nu ai cum sa simti diferenta, chit ca am condus si Coupe-ul in aceeasi zi. Fiind vorba de milisecunde... ma intelegeti, nu?
Cu toate asistentele deconectate si cu piciorul drept "greu", cele aproape 2 tone se simt in timpul schimbarilor de mase, chiar daca masina are un raport extrem de corect, de 47% pe puntea fata - multumita sistemului transaxle si motorului pozitionat central fata -, respectiv 53% pe puntea spate, comportamentul in faza de accelerare puternica fiind destul de violent daca intinzi coarda.
In ritm sustinut, schimbarile de viteza sunt un pic bruste - asta daca tii neaparat sa fii cu gazul la podea -, iar zgomotul aerodinamic este un pic prea prezent la viteze mari, viteze de la care poti sa te opresti fara probleme datorita unui sistem de frinare puternic si la care poti inclusiv sa alegi culoarea etrierelor.
Dar oare mai vrei sa te opresti? Sa renunti la Simfonia in V8 major pentru 4 esapamente orchestrata de Sergio Pininfarina? Noi nu am vrut, dar s-a terminat benzina si, nefiind in targetul de client Quattroporte, adica 40-59 de ani, casatorit, cu salariu net de 6.000 de euro, cu interese in politica si economie, nu am putut sa investim in kilometri aditionali, asa ca am luat avionul si ne-am inscris in programul "Miles and More".



 



Maserati Quattroporte a GT Luxury Sedan    Aceasta echivalare facuta modelului Quattroporte de insusi producatorul sau va spune ceva? Daca nu sunteti un specialist in marketing-ul pietei auto, cu siguranta ca nu.
Si chiar daca v-ati prins unde bat italienii cu acest model (BMW 745i, Mercedes S500 si Audi A8 4.2), va asigur ca tot n-ati prins nimic din identitatea sa.
Ar trebui sa inventam cuvinte pentru unul dintre putinele automobile fabricate in zilele noastre care se adreseaza imperiului simturilor si se degusta in tihna. Sunetul lui, care urca de la un pianissimo de 1.500 rot/min pina la un fortissimo de 7.500 rot/min, mingiie timpanele si rascoleste stomacul prin cantitatea de adrenalina produsa subit la atingerea pedalei de acceleratie.
In plus, o suspensie care nu te izoleaza de drum, ci te face sa-l simti, o cutie cu sase trepte, cu comenzile la volan, care te determina sa te crezi pe circuit si, cireasa pe tort, un dispozitiv ESP necastrator, care iti permite unele exagerari; in plus, e si 100% deconectabil.
Iar daca ridici capota, le mai poti dezvalui copiilor cum arata un motor adevarat, ca sa nu-l confunde cu ultimul model de aspirator al mamei.
Bineinteles ca nu e totul perfect, dar nici nu ar mai fi un Maserati in acest caz, ci poate doar s-ar contopi intr-o masa de aspiratoare germane ultimul model, si nici nu te-ar lasa sa-l pornesti daca nu te-ai afla in ziua programata pentru curaten

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels