Auto

Masinile cu "pedigree" militar se afla in razboi pentru piata auto nord-americana

21.01.2004, 00:00 36



Jeep, marca de vehicul preferata a americanilor care au luptat in al doilea razboi mondial este "la cutite" cu Hummer, marca de automobil care de mai bine de zece ani duce greul razboaielor pe care le poarta militarii americani oriunde in lume.



Disputa dintre cele doua marci de automobile de teren a inceput in urma cu trei ani, cand Jeep, marca apartinand grupului DaimlerChrysler a acuzat marca rivala Hummer, detinuta de General Motors, ca a copiat anumite elemente de design pentru a le folosi pentru modelul pe care se pregatea sa il lanseze pe piata - Hummer H2, cel mai evident fiind grila fata.



Disputa a ajuns in sala de judecata unde General Motors a avut castig de cauza, iar modelul Hummer H2 a intrat in productie. Jeep nu a trecut usor peste aceasta decizie si disputa s-a mutat la un alt nivel, cel al reclamelor, fie ca a fost vorba de televiziune, presa scrisa sau outdoor.



De ce un astfel de razboi, ar putea intreba unii. Miza in joc este uriasa, apreciaza CNN, segmentul automobilelor de teren, adica asa-numitele SUV-uri (Sport Utility Vehicle), fiind unul dintre cele mai profitabile segmente ale pietei auto americane. De altfel, vanzarile modelului Hummer H2 au depasit cu mult vanzarile pe care le estimau reprezentantii General Motors la lansarea modelului, in urma cu 19 luni.



In aceste conditii, General Motors a decis sa extinda gama de automobile Hummer, in incercarea de a detrona marca Jeep din pozitia de lider al pietei americane de automobile de teren.





Cel mai tare



Cel mai recent act al confruntarii dintre cele doua marci a inceput de putin timp, cand Jeep a prezentat o reclama TV al carei mesaj este acela ca automobilele Jeep sunt cele mai bune cand vine vorba de "noroi" (mud - in limba engleza; termenul se refera la automobilele de teren destinate in principal drumurilor accidentate).



Reclama prezinta mai multi copii care conduc un model Jeep de jucarie si care reusesc cu greu sa termine o cursa de obstacole. Performanta nu este insa reusita si de ceilalti copii, care folosesc o masina de jucarie de culoare galbena care seamana foarte mult cu un Hummer.



Spotul aduce aminte de un altul pe care Hummer il prezenta in urma cu mai multi ani, in care un baiat reuseste sa castige o cursa depoarece avea un automobil care semana cu un Hummer si care s-a descurcat cel mai bine in mediu off-road.



"Este normal ca anumiti competitori sa <desfiinteze> alte produse in reclamele lor" comenteaza Jason Vines, purtatorul de cuvant al Chrysler. El adauga insa Jeep nu este interesat sa copieze in nici un fel Hummer.





Cine copiaza pe cine



Cu toate acestea, Jeep a prezentat la Salonul auto de la Detroit un concept de automobil de teren, denumit Jeep Rescue, care seamana destul de bine, chiar si pentru un ochi neavizat, cu modelul Hummer H2, lansat cu ceva timp in urma de General Motors. LA fel ca si H2, Rescue are farurile rotunde, o grila compartimentata, iar balamalele sunt foarte evidente la exterior. In plus, garda la sol este foarte ridicata, tocmai pentru a face fata terenului accidentat.



"Asa se intampla in general in aceasta afacere. Arati ceva, iar acesta este apoi copiat. Ma refer la acest salon auto si toti cei care vor sa fie Hummer (Hummer wannabes - in limba engleza, n. red)" sustine Mike DiGiovanni, directorul general al Hummer, la Salonul Auto de la Detroit, unde Hummer a prezentat conceptul H3T, cel care fusese expus in premiera mondiala la Salonul Auto de la Los Angeles.



Reprezentantul Chrysler nu este de acord. "Cine a copiat pe cine ? NU cred ca se poate spuna ca este vorba de o copie. Aceasta este parerea mea" spune Vines.



Intr-adevar, Rescue are foarte multe asemanari cu modelul Jeep Wrangler existet in prezent in oferta producatorului american. De altfel platforma pe care a fost dezvoltat Rescue este cea a "fratelui mai mic", Wrangler.



Atat Jeep, cat si Hummer isi au originile in automobilele militare, unde utilitatea era cea care dicta forma automobilului. Legaturile dintre cele doua marci sunt si mai stranse. Fostul proprietar al Jeep, American Motors a creat AM General in anul 1971 pentru a construi autovehicule militare, care au dat nastere modelelor Humvee.



Pe de alta parte, directorul de marketing al grupului Chrysler, Joe Eberhardt, a susinut la inceputul acestei luni, intr-un interviu acordat publicatiei Automotive News, ca modelul Hummer H2 nu ar putea sa faca fata traseului pe care Jeep isi testeaza in mod traditional automobilele, Rubicon Trail, amplasat in statul California.



seful Hummer nu s-a lasat si a precizat ca va aduce in scurt timp documente care sa infirme cele spuse de reprezentantul Chrysler.





Concurenti indirecti



In realitate cele doua marci nu sunt in prezent concurente directe, avand in vedere preturile de comercializare ale modelelor din oferta. Pretul modelului Hummer H2 incepe la mai bine de 50.000 de dolari, fiind mult peste cele ale oricarui model Jeep.



Lucrurile se vor schimba anul viitor, canf Hummer va lansa modelul H3, care are dimensiuni reduse fata de H2 si al carui pret va incepe la 30.000 de dolari, urmand a concura in mod direct cu noul Jeep Grand Cherokee, care va debuta la salonul auto de la New York din aceasta primavara.



Pe termen lung, reprezentantii Hummer spun ca ar putea lansa un model chiar si mai mic si mai ieftin, in timp ce Jeep, prin modele precum Rescue, se orienteaza catre masinile de dimensiuni mai mari, precum Hummer H2.



Cu Jeep in postura de marca cu experienta si o intreaga istorie in spate si cu Hummer in cea de marca tanara, aflata insa pe val, lupta va fi, potrivit analistilor pasionanta in urmatorii ani. Ramane de vazut cine va avea resursele necesare pentru a castiga lupta pe termen lung. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO