Auto

Mirajul pietei chineze a atras inc un producator auto, Renault

26.05.2004, 00:00 18

Cu cresteri de peste 60% in fiecare din ultimii doi ani, piata auto chineza a mai atras inca unul dintre marii jucatori de pe piata auto. Potrivit rapoartelor din presa chineza, francezii de la Renault sunt ultimii intrati pe lista grupurilor auto care desfasoara activitati de productie in China, lista care cuprinde in prezent aproape toate numele importante in domeniu, precum General Motors, Ford, Volkswagen, BMW, Toyota sau Peugeot.
Grupul francez Renault, unul dintre cei mai mari producatori auto europeni, a semnat un acord pentru constituirea unui joint-venture cu Dongfeng Motor, pentru producerea de automobile Renault in zona de sud a oratului Shenzhen. Parteneriatul 50:50 cu Renault este al cincilea pe care producatorul chinez il are cu companii straine din domeniul auto, printre acestea figurand Peugeot, principalul concurent al Renault pe piata franceza, dar si Nissan, producator in cadrul caruia Renault detine 44%.
Chiar daca are o oarecare inarziere fata de concurenti precum Volkswagen sau chiar Peugeot, venirea lui Renault pe piata chineza cu activitati de productie este un exemplu tipic de "mai bine mai tarziu decat niciodata", avand in vedere piata uriasa reprezentata de cei peste 1,3 miliarde de locuitori. Mai mult, clasa de mijloc aflata in continua crestere si costurile reduse de productie au facut ca piata chineza sa fie considerata o locatie strategica pentru orice producator de automobile.
Cei care au mizat de la inceput pe piata chineza au avut cel mai mult de profitat. General Motors a vandut in primul trimestru al acestui an peste 120.000 de autovehicule pe piata chineza, in timp de Volkswagen a depasit 171.000 de unitati in aceeasi perioada. De altfel, producatorul german a ajuns sa vanda in primul trimestru pe piata chineza mai multe automobile decat a vandut in aceeasi perioada pe piata germana.
Avand in vedere numarul foarte mare al producatorilor de automobile veniti pe piata chineza apare insa o intrebare. Cat de repede va creste piata chineza si mai ales daca se va mentine rimtul de crestere impresionant din ultimii doi ani la nivelul urmatorilor ani.
In ciuda cresterii aproape incredibile la care se asteapta orice producator intra in prezent pe piata chineza, analistii sunt rezervati. Daca in cazul bunurilor de larg consum China a devenit unul dintre cele mai competitive locuri din lume, iar cererea pentru astfel de produse a explodat, in ceea ce priveste automobilele analistii sunt de parere ca lucrurile nu stau la fel de bine. Potrivit acestora, este important de inteles ca productia de autovehicule trebuie corelata cu cererea de pe piata si nu trebuie depasita, deoarece in caz contrar producatorii auto s-ar putea confrunta cu aceleasi probleme legate de stocuri supradimensionate pe care le-au avut timp de mai multi ani pe pietele vest-europene.
La baza exploziei din ultimii ani a pietei auto chineze au stat investitiile straine. Piata chineza a fost asaltata de numeroase grupuri din domeniu, dupa ce autoritatile de la Beijing au aprobat, in anul 1985, prima fuziune dintre un producator autohton si o companie straina, care a condus la formarea societatii mixte Shanghai Volkswagen Corp.
Industria auto din China este reprezentata de aproximativ 110 producatori, dintre care numai 12 companii au o capacitate anuala de productie de peste 50.000 de autovehicule.
Volkswagen este primul grup strain care a intrat puternic pe piata chineza cu activitati de productie, ceea ce i-a permis sa detina in prezent mai bine de o treime din piata. Concernul german detine doua societati mixte in China, FAW-Volkswagen Automotive si Shanghai Volkswagen Automotive. Volkswagen construieste, printr-o investitie de 1,2 miliarde de euro, o noua fabrica in localitatea Changchun impreuna cu partenerul local First Automotive Works (FAW), care va putea produce 330.000 vehicule pe an.
General Motors este prezent in China din 1995, cand a obtinut un contract in defavoarea rivalului Ford, prin care a infiintat societatea mixta GM Shanghai. Proiectul estimat la peste 1,5 miliarde de dolari a demarat cu greutate, din cauza birocratiei, astfel ca primul automobil a iesit de pe liniile de productie in 1998. Ulterior GM Shanghai a devenit al treilea mare producator auto din China, cu o cota de 9% din piata. Producatorul american asteapta aprobarea autoritatilor de la Beijing pentru a construi un nou centru de productie care si-ar putea incepe activitatea in 2005.
Ford este prezent cu activitati de productie in China din aprilie 2001, cand a infiintat o societate mixta cu producatorul autohton Chonqging Changan Automobile. Ford a anuntat anul trecut ca va investi peste un miliard de dolari, in urmatorii cinci ani pentru expansiunea din China, fondurile fiind orientate in construirea unui al doilea centru de productie, precum si a unei fabrici de motoare.
Toyota Motor este prezent in China printr-un parteneriat cu compania chineza Tianjin FAW Xiali Automotive. FAW Xiali reprezinta al treilea producator ca marime de pe piata chineza.
DaimlerChrysler AG fabrica pe piata chineza vehicule marca Jeep la Beijing Automotive Industry Holding Co (BAIC). Potrivit reprezentantilor concernului german, din anul 2005 vor incepe sa fie produse si automobile marca Mercedes, pentru inceput fiind alese modelele Clasa C si Clasa E.
BMW va infiinta o societate mixta cu grupul chinez Brilliance China Automotive Holdings. BMW va investi 450 milioane de euro si va detine jumatate din noua societate, care va produce anual 30.000 de autovehicule marca BMW din seriile 3 si 5, intr-o fabrica situata in provincia Liaoning, din nord-estul Chinei. Brilliance China, cel mai mare producator chinez de camionete, va prelua un pachet de 40,5%, iar restul actiunilor vor intra in posesia autoritatilor din provincia Liaoning.
Japonezii de la Nissan sunt la randul lor interesati de piata chineza. Nissan va infiinta impreuna cu producatorul chinez Dongfeng Motor Corp o societate mixta, care ar putea produce 220.000 de automobile si 330.000 de autovehicule comerciale, pana in 2006. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO