Auto

O furtună perfectă ar putea lovi în inima industriei exportatoare germane

O furtună perfectă ar putea lovi în inima industriei...

Autor: Catalina Apostoiu

25.02.2019, 00:04 3000

Sectorul auto german, inima industriei exportatoare germane, se confruntă cu cea mai mare criză din ultimele decenii.

Posibile tarife americane, un Brexit dur, încetinirea Chinei şi masive provocări de ordin tehnologic, toţi aceşti factori s-ar putea combina pentru a forma o furtună perfectă care să lovească în marile companii auto germane. Din moment ce industria auto joacă un rol vital în cadrul celei mai mari economii europene, veştile ar putea fi sumbre pentru întreaga ţară, scrie Handelsblatt.

Aproape 8% din producţia economică germană, şi după unele calcule 25% din producţia industrială a ţării, depind de sectorul auto. Aproximativ 820.000 de oameni lucrează în sector, potrivit Politico.

Lucrurile au luat o turnură rea pentru sector la mijlocul anului trecut. Industria auto germană s-a confruntat cu o scădere a vân­zărilor în ultimele două trimestre ale anului. Mai rău, norii negri se strâng chiar într-un moment în care industria trebuie să găsească sume uriaşe pe care să le investească în noi tehnologii pentru a face concurenţă competiţiei venite din Silicon Valley şi China.

Cea mai importantă ameninţare imediată vine sub forma unui protecţionism în creştere. Preşedintele Trump are la dispoziţie 90 de zile pentru a decide dacă va impune tarife de 25% pe importurile auto ale SUA.

Tarifele americane i-ar costa pe construc­torii auto germani 7 mld. dolari pe an, relevă un studiu realizat de Evercore ISI, citat de CNN. În condiţiile în care maşinile reprezintă 30% din exporturile germane către SUA, impactul economic general ar urma să fie unul dramatic.

La aceasta se adaugă posibilitatea în creştere ca Marea Britanie să iasă din UE fără un acord comercial, scrie Handelsblatt. Peste noapte, un Brexit dur ar putea impune bariere comerciale cu a patra mare piaţă a Germaniei pentru maşini. În 2018, Marea Britanie a fost a doua mare piaţă de export după numărul de autovehicule.

La fel de îngrijorătoare este încetinirea pie­ţei chineze: vânzările de autovehicule noi de aco­lo au scăzut cu 2,8% anul trecut. Iar 2019 nu va aduce probabil un reviriment. Aceasta este o provocare foarte serioasă pentru o industrie, şi întreaga economie germană, care şi-a crescut dependenţa de exporturile către China.

Tehnologia ar putea pune de asemenea probleme industriei auto germane. Giganţii auto germani au pariat atât de masiv pe diesel, că nu au reuşit să prevadă schimbările care vor veni. Acum, aceştia se grăbesc să se reorienteze către modele hibride şi electrice.

Dar noile modele electrice promise nu vor ajunge în showroom-uri mai devreme de câteva luni, dacă nu ani.

catalina.apostoiu@zf.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO