Auto

Pentru zapada si gropi, BMW a adus X3, un tot-teren mai mic, dar mai destept

28.01.2004, 00:00 221



E mai mare decat seria 3, dar mai mic decat seria 5. Este o masina de teren marca BMW, dar nu este X5. De altfel este chiar mai mica decat X5, si mai ieftina cu vreo cateva mii de euro. Pentru cei care nu au gasit inca rezolvarea, raspunsul este X3, ultimul model de teren lansat de producatorul german BMW, care a ajuns ieri oficial si pe piata romaneasca.



Aproape oricine a auzit de modelul X5, cel care a facut furori si pe piata romaneasca in ultimii ani si care inaugurat un nou segment, botezat de producatorul german SAV (Sports Activity Vehicle). Acest tip de masina este indicat pentru toate tipurile de drumuri - sosea sau teren accidentat, insa se adreseaza cu preponderenta soferilor de "asfalt", cei care apreciaza in primul rand sportivitatea si dinamismul unei masini, avand in vedere ca mai mult de 90-95% din timpul de condus il petrec pe sosea.



Iata ca la cativa ani dupa aparitia lui X5, producatorul german a decis sa completeze oferta de SAV-uri cu un model mai mic, care sa atraga si clientii care nu gaseau foarte atragatoare masivitatea lui X5.



Desi cu doar zece centimetri mai mic decat X5, noul model este mult mai "dopat" tehnologic decat fratele mai mare. In primul rand, X3 inglobeaza noul sistem de tractiune integrala xDrive dezvoltat de BMW impreuna cu cu compania austriaca Magna Steyr, unde este si produs modelul.



xDrive permite o crestere a agilitatii si sigurantei la condus, fiind conectat in mod direct de sistemul dinamic de control al stabilitatii - DSC. In practica, in momentul in care detecteaza ca una dintre roti este pe cale sa alunece, sistemul xDrive transfera aproape instantaneu puterea motorului pe rotile care au aderenta mai mare, ceea ce se traduce intr-o crestere a tractiunii si implicit a manevrabilitatii automobilului in conditii nefavorabile.



In plus, in cazul negocierii cu viteze ridicate a curbelor, xDrive raspunde rapid inainte ca roata sa piarda aderenta si permite repartizarea fortei de tractiune pe cele doua punti astfel incat sa se minimizeze efectul supravirator sau subvirator si sa se pastreze directia dorita.



Ca si la celelalte modele BMW, sistemul de control al stabilitatii (DSC) poate fi decuplat manual, ceea ce permite soferilor cu preferinte sportive sa efectueze derapaje controlate. Tractiunea integrala xDrive nu poate fi insa decuplata.





Diesel sau benzina



BMW X3 este disponibil in doua variante de motorizare de 3 litri, benzina si diesel. Daca dieselul dezvolta 204 cai putere, varianta pe benzina este indicata pentru cei care au viteza in sange, avand in vedere cei 231 de cai-putere pe care ii dezvolta si care permit o viteza maxima de 210 kilometri pe ora.



Pentru cei care vor si mai mult, pachetul Sport permite, bineteles pentru cateva mii de euro, atingerea unei viteze maxime de 224 de kilometri pe ora.



Exista si o varianta de motorizare de 2,5 litri benzina cu o putere maxima de 192 cai-putere, care ajunge la o viteza de 208 kilometri pe ora.





Cine va cumpara?



Raspunsul este, spun analistii, destul de greu de dat, deoarece nu prea exista un concurent direct pentru BMW X3. Clientii X3, al carui pret de pornire este aproape 35.000 de euro fara taxe, ar putea fi racolati pe de o parte din potentialii clieni de masini tot-teren de dimensiuni mari (Toyota Land Cruiser, Mercedes ML sau Volvo XC90), care isi dau seama ca nu au neaparata nevoie de un automobil atat de mare. Pe de alta parte, ar putea exista potentiali clienti de modele precum Land Rover Freelander, Toyota Rav4 sau Jeep Cherokee, care sa isi permita sa plateasca in plus pentru un model precum BMW X3, si care ar privi o astfel de achizitie ca pe un "upgrade". Nu in ultimul rand, BMW marseaza puternic pe elementul "fashion", ceea ce ar putea atrage si cativa dintre clientii de masini trendy, precum Audi TT, Mini Cooper sau Mazda RX-8.



Si din punctul de vedere al pretului, BMW X3 nu are un concurent direct. Mai scump decat masini similare ca dimensiuni precum Land Rover Freelander sau Toyota Rav4, ultimul model BMW are pret apropiat si ofera performante apropiate ca si Volvo XC90, care este insa o masina cu dimensiuni mult mai generoase.



Nu in ultimul rand, X3 va trebui sa faca fata si concurentei (indirecte din nou...) venite din partea fratelui mai mare X5, care beneficiaza in acest an de un facelift. Desi este cu doar cateva mii de euro mai ieftin decat X5, modelul X3 beneficiaza de avantajul ca este produs in Uniunea Europeana, taxele vamale fiind zero, in timp ce X5, produs in Statele Unite, implica taxe vamale de 30%.



Obiectivul de vanzari pentru acest model se apropie de 100 de unitati, ceea ce ar putea duce vanzarile importatorului oficial al marcii pe piaa romaneasca, Automobile Bavaria, la 700 de unitati in acest an, fata de mai bine de 400 de unitati anul trecut.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO