Auto

Piata auto: importam masini second-hand si exportam componente pentru cele noi

Piata auto: importam masini second-hand si exportam componente pentru cele noi
05.11.2008, 19:57 36

Sectoarele auto locale evolueaza in prezent in directii diferite, astfel ca in timp ce vanzarile de automobile noi continua sa scada, ca efect al crizei financiare si al aprecierii importurilor second-hand, investitorii straini sunt inca interesati de potentialul local - acestea sunt principalele concluzii ale seminarului "Piata auto romaneasca - intre maturitate si recesiune", organizat de ZF in parteneriat cu Romcar, importatorul Ford, si firma de avocatura Norr Stiefenhofer Lutz.

Potrivit presedintelui Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Ernest Popovici, vanzarile de automobile noi pe piata locala continua sa scada, chiar daca intr-un ritm mai redus decat cel al pietei auto europene. Ca si cauze Popovici a indicat atat cresterea dificultatii in obtinerea finantarilor, dar si importurile de automobile second-hand.
"Estimarile pentru 2008 arata ca piata va scadea usor din cauza restrangerii creditarii ca urmare a crizei si din cauza importurilor second-hand. Majoritatea acestora, mai mult de 90%, sunt aduse de persoane fizice care nu acorda garantie, nu platesc taxe la buget, ceea ce afecteaza o industrie ce reprezinta 9,5% din PIB (114 mld. euro - n.red.)", a declarat Popovici.
Scaderea pietei auto se traduce si printr-o reducere a locurilor de munca existente, astfel ca o scadere de 5% a numarului de automobile noi vandute duce la concedierea a 7.500 de angajati. Cifra de afaceri a industriei, care include atat vanzarile de automobile, cat si productia de masini si componente, se ridica in acest an la 11,5 miliarde de euro.
"Pentru 2009 este prematur sa spunem ca vom avea o revenire a sectorului, iar aceste estimari vor putea fi realizate dupa o perioada de circa doua luni, dupa ce vom putea observa amanuntit modificarile aparute", a completat Popovici.
In acelasi timp, investitiile straine in sectorul auto local continua la un nivel similar cu cel al anului trecut, jucatorii internationali fiind interesati de construirea de noi facilitati de productie pe plan local.
"Primim saptamanal la nivelul Agentiei Romane pentru Investitii Straine doua cereri noi pentru industria auto. Acum doua saptamani am insotit in vestul tarii un grup asiatic interesat sa dezvolte un proiect pentru industria auto. Din punctul de vedere al ARIS nu observam o diminuare a interesului investitorilor", a declarat Sorin Vasilescu, director ARIS.
Ca destinatie pentru aceste investitii este in continuare preferat vestul tarii, potrivit datelor ARIS. Astfel, in urmatorii doi ani la Oradea ar putea fi atrasa compania Thyssenkrupp, dar si producatorul de componente IT SL Corporation, care impreuna vor investi mai mult de 100 de milioane de euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO