Auto

Producatorii auto germani au luat cu asalt salonul auto de la Geneva

03.03.2004, 00:00 22



Daca inceputul de an este sinonim pentru producatorii auto cu salonul de la Detroit, o data cu venirea primaverii atentia tuturor se muta in Europa, la Geneva. Fara a avea pretentia ca se afla la acelasi nivel cu giganticul eveniment de la Paris din toamna (10 milioane de vizitatori), salonul de la Geneva are pregatite destule premiere mondiale pentru cei 700.000 de vizitatori care vor incepe sa vina de maine pana la mijlocul acestei luni. Zilele de ieri si de astazi sunt dedicate exclusiv ziaristilor.



Nici unul dintre marii producatori mondiali nu putea sa neglijeze participarea la salonul auto de la Geneva. Fie ca au venit cu modele in premiera mondiala (Audi, Ford, Mini, Skoda), cu noi concepte (Maserati, Mazda, Renault) sau cate putin din fiecare (Fiat, Opel, smart), toti producatorii importanti au vrut sa fie prezenti in Elvetia. Chiar si indienii de la Tata au adus special pentru acest salon modelul Softroader.



Cel mai bine reprezentati sunt, cum era de asteptat, producatorii europeni, dar nici cei asiatici nu stau cu mainile in san, avand in vedere ca Europa incepe din ce in ce mai mult sa conteze in vanzari.



Printre cele mai asteptate modele figureaza, potrivit analistilor, noul Audi A6 si Mercedes CLS. Nu lipsesc insa extravagantele, pe langa doua modele de serie decapotabile - Opel Tigra si Mini Convertible, fiind expus in premiera si Seat Altea, modelul de serie derivat din prototipul prezentat la salonul de la Frankfurt din toamna anului trecut. Conceptele, cele care fac deliciul multor vizitatori, nu lipsesc, mai ales ca unele dintre ele ofera indicatii clare asupra modului in care vor arata, mai devreme sau mai tarziu generatiile viitoare de masini. Producatorii germani realizeaza la Geneva un adevarat tur de forta - Audi A6, BMW Seria 5 Touring, Mercedes C Klasse, SLK si CLS, dar si Opel Tigra Twin Top figurand printre noutatile absolute pe care acestia le-au pregatit special pentru Geneva.





Audi A6 este raspunsul pe care divizia de automobile de lux a producatorului german Volkwagen l-a pregatot pentru Seria 5, model lansat pe piata anul trecut de concurentii de la BMW si ale carui vanzri au depasit estimarile initiale. Cu un look mai sportiv decat modelul pe care in inlocuieste in gama producatorului care are ca emblema cele patru cerculete, noul A6 este incarcat de noutati tehnologice, dar ofera si performante superioare ce ar trebui sa-l propulsee, potrivit celor de la Audi, intre cele mai bine vandute modele din segmentul superior al pietei auto europene.



Cinci motorizari sunt disponibile pentru gama A6, toate fiind in premiera pentru acest model. Trei dintre acestea sunt propulsoare pe benzina - doua V6 de 3,2 litri si 255 cai-putere si 2,4 litri si 177 cai-putere, dar si un motor mai puternic V8 de 4,2 litri si 335 cai-putere. De partea cealalta, sunt disponibile doua motoare turbodiesel de 3 litri si 225 cai-putere si unul mai economic, de 2 litri si 140 de cai-putere. Cu un design ce face trimiteri evidente la conceptul Nuvolari, expus anul trecut de producatorul german, noul A6 nu neglijeaza elemente precum portbagajul, care ajunge acum la aproape 550 de litri sau sistemul de iluminat, fiind primul model din gama Audi echipat cu un sistem de iluminat inteligent care ii permite sa vada "dupa colt".





BMW a venit la salonul de la Geneva cu un model in premiera mondiala - varianta Touring a Seriei 5, dar si cu un model expus in premiera europeana - Seria 6 Cabrio, dupa ce acesta fusese prezentat pentru prima data la Detroit in urma cu doua luni. Modelul Touring, adica varianta break a actualei Serii 5, este destinat in principal clientilor familisti, adica cei care pun mare pret, pe langa performantele automobilului si pe elemente precum confortul unei familii cu doi sau trei copii, consum redus si nu in ultimul rand versatilitate. Pentru inceput, noua generatie BMW Seria 5 Touring va fi disponibila in patru variante de motorizare, doua pe benzina si doua diesel. Producatorul german isi respecta blazonul de marca sportiva chiar si in cazul acestei masini familiale, deoarece pentru toamna germanii au pregatit introducerea in premiera a unui motor diesel bi-turbo - 535d. Cu o capacitate cilindrica de 3.000 centimetri cubi, noul motor dezvolta 272 cai-putere si ofera un cuplu maxim de 560 Nm, ceea ce permite atingerea unei viteze de 100 de kilometri pe ora in 6,6 secunde de la pornirea de pe loc.





Mercedes este si mai activ la salonul din acest an de la Geneva, prezentand ca noutati absolute un face-lift pentru C Klasse, dar si CLS, o versiune de productie a conceptului prezentat pe teren propriu in toamna anului trecut la Frankfurt. Cu un design inconfndabil Mercedes si un interior special din punctul de vedere al materialelor folosite, modelul vrea sa stabileasca noi standarde in segmentul masinilor coupe de lux. Dar modelul s-ar putea incadra foarte bine si in categoria sedan, avand in vedere ca are patru usi. In orice categorie ar fi amplasat, Mercedes CLS nu neglijeaza insa elementele practice precum portbagajul (505 litri). Mai mult, pasagerii din spate, cei care aveau de suferit in general in cazul masinilor coupe, se pot lafai in cazul noului Merecedes, o masina a carei varianta de baza - CLS 350 (obsevati ironia...), este echipata cu un motor de 3,5 litri care dezvolta nu mai putin de 268 de cai-putere. Varianta de varf este echipata cu un motor de 6 litri, care la cei peste 300 de cai putere pe care ii dezvolta permite atingerea unei viteze de 100 de kilometri pe ora in putin peste 6 secunde de la plecarea de pe loc. Indiferent pentru care varianta opteaz, clientii de Mereceds CLS, vor trebui insa sa astepte pana in toamna pentru a putea intra in posesia unui astfel de model.





Cel mai greu incercat producator german din ultimii ani, Opel, continua si la Geneva ofensiva pentru recucerirea pietei europene, inceputa o data cu lansarea noii generatii Vectra in urma cu ceva vreme. Pentru salonul din orasul de pe malul lacului Geneva Opel a pregatit conceptul Trixx, variante noi de motorizari pentru Astra si Vectra, dar si Tigra Twin Top, adica raspunsul sau la segmentul micilor masini coupe si decapotabile (asa numitul segment CC - coupe cabriolet).



De altfel, prin Tigra Twin Top, Opel nu face altceva decat sa isi faca intrarea in proaspatul segment al masinilor decapotabile din clasa mica, aparut o data cu modelul Peugeot 206cc si care a atras intre timp atentia lui Ford (care a pregatit modelul Streetka), Smart (care a lansat modelul Roadster) si Nissan (care pregateste pentru anul viitor o varianta CC avand la baza modelul Micra).



Doar doua motorizari vor fi oferite pentru Opel Tigra Twin Turbo, masina care va fi construita in Franta, impreuna cu carosierul Heuliez. Este vorba de o varianta de 1,4 litri Ecotec cu tehnologie Twinport, care dezvolta 90 de cai-putere, dar si o varianta mai puternica, de 1,8 litri Ecotec, care dezvolta 125 de cai-putere, si are echipeaza varianta Corsa GSI.





Nu trebuie trecut cu vederea producatorul german de "masini populare" Vokswagen, care expune la Geneva intreaga sa gama de masini de la micul Lupo, pana la noul Golf, Touran, Phaton, Touareg si Multivan. Noutatea principala pentru acest salon este reprezentata de varianta cu ampatament marit a modelului de lux Phaeton si conceptul botezat simplu C.





Chiar daca nu este un producator german autentic, marca britanica Mini s-a relansat de cand a fost preluata de grupul german BMW, in urma cu trei ani. Pentru salonul de la Geneva, Mini a pregatit si primele variante decapotabile: Mini One Convertible si Mini Cooper Convertible. Cu aceeasi gama de motoare ca si versiunile hatchback, noile Mini vin cu cateva elemente de noutate in ceea ce priveste modul de pliere a soft-top-ului. Acesta este actionat electric si are doua trepte. La o prima apasare plafonul se retrage doar partial. Pentru cei care vor sa se bucure din plin de soare si de aerul curat este de ajuns inca o apasare a butonului si plafonul se va retrage de tot in spatele scaunelor din spate. Pentru adeptii masinilor sportive, oficialii Mini spun ca au pregatit si o varianta decapotabila a modelului Cooper S, care va aparea insa mai tarziu.





Skoda si Seat sunt la randul lor marci care tind tot mai mult sa fie considerate germane, dupa ce au intrat sub umbrela grupului Volkwagen. In ceea ce priveste producatorul spaniol Seat, salonul de la Geneva este pretextul pentru introducerea variantei de serie a Seat Altea, un concept expus in premiera la salonul auto din toamna trecuta de la Frankfurt.



Altea se incadreaza, potrivit celor de la Seat, in categoria MSV (multi sports vehicle), adica un monovolum cu valente sportive, producatorul spaniol fiind recunoscut pentru caracteristicile sportive imporimat modelelor sale. Sunt disponibile patru motorizari, doua pe benzina si doua diesel.





Skoda a profitat la randul sau de salonul de la Geneva pentru a lansa un nou model. Este vorba de un facelift al popularului model Octavia, care va fi disponibil in varianta berlina cu cinci usi, dar si in varianta Combi. Ultima varianta nu va aparea decat la sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor.



Fiind un automobil dedicat in general pietelor emergente, Skoda Octavia mizeaza foarte mult pe elementele cerute in aceste zone. Astfel, pe langa habitaclul care este acum mai generos decat in cazul generatiei precedente, noua Octavia ofera un portabagaj aproape gigantic (560 de litri), mai mare chiar decat al unor modele din clase superioare precum Audi A6 sau Mercedes E-Klasse. Cum era de asteptat, motoarele cu care va fi echipata noua Octavia sunt imprumutate de la celelalte marci ale grupului german, precum Volkswagen sau Audi. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO