Auto

Renault isi extinde studiile dedicate sigurantei auto si in Romania

Renault isi extinde studiile dedicate sigurantei auto si in Romania

Jean-Yves Le Coz, director de politica de siguranta rutiera al Renault: In ultimii ani, inginerii de la Renault s-au concentrat asupra imbunatatirii nivelului de siguranta activa a automobilelor, adica echiparea lor cu sisteme care pot ajuta soferul in situatii-limita sa evite un eventual accident.

18.01.2008, 16:35 45

Jean-Yves Le Coz, director de politica de siguranta rutiera in cadrul Renault, care dispune de un buget anual de 150 mil. euro pentru dezvoltarea sistemelor de siguranta, spune ca este necesara studierea conditiilor de drum din Romania pentru a mari gradul de siguranta a automobilelor.
"In fiecare tara accidentele au cauze diferite. Un accident din Europa de Vest nu este similar cu unul din Est. Situatiile nu sunt comparabile. Infrastructura este diferita, iar automobilele sunt diferite. Spre exemplu, vechimea parcului auto din Romania este foarte mare, de 12 ani, in comparatie cu cea din Franta. Vehiculele care circula pe sosele sunt diferite: in Romania circula foarte multe camioane si chiar vehicule cu tractiune animala. Pentru a analiza riscurile, trebuie sa stim numarul de accidente, numarul de victime, numarul de raniti. Dar, avand in vedere circumstantele, se poate spune ca in Romania riscul unui accident este mai mare ca cel din Franta", a declarat pentru ZF Jean-Yves Le Coz.
Siguranta pasiva reprezinta protectia oferita pasagerilor in interiorul automobilului. Iar aici avem in considerare structura de rezistenta a automobilului, centurile de siguranta sau airbagurile.
"Trebuie imbunatatita si siguranta activa. Iar baza o reprezinta accidentologia.
Avem echipe in Franta si colaboram cu altele din Europa de Vest, iar acum ne extindem si in Europa de Est, dar si in India, Coreea de Sud. In Romania, avem Renault Technologie Roumanie (RTR) si avem proiecte de cercetare si dezvoltare in derulare in cadrul RTR", a declarat Le Coz.
Incepand cu anul urmator, Renault va incepe colectarea de informatii cu privire la evenimentele rutiere din Europa de Est. Sunt pana in prezent rezultate comunicate de catre autoritatile locale, dar nu de catre echipe dedicate.
"Echipele de studiu trebuie sa aiba in tara respectiva un mediu de lucru. Nu avem nevoie numai de numarul accidentelor, al ranitilor sau al mortilor. Avem nevoie de date precise nu numai cu privire la automobile, cat si la persoanele implicate. Avem nevoie de date tehnice, date medicale. Studiul nu se va rezuma numai in ceea ce priveste automobilele Renault. Dorim sa stim ce se intampla pe drum. Efectuam aceste studii in Germania, Franta, Marea Britanie si este un subiect pe care trebuie sa-l discutam cu autoritatile de aici", a declarat Le Coz.
In ceea ce priveste siguranta, numarul mai mare de airbaguri prezente in habitaclu implica si costuri suplimentare. Spre exemplu, in cazul modelului Logan, Dacia a completat lista de optionale disponibile cu airbaguri laterale. Nu trebuie ignorat nici faptul ca versiunea de baza a lui Logan dispune de un singur airbag, cel pentru pasager fiind eliminat din motive de reducere a pretului final. Potrivit testelor EuroNCAP, Dacia Logan ofera un grad de siguranta de trei stele, dintr-un maxim de cinci.
"Daca se ia in considerare tipologia accidentelor, ai nevoie de sase airbaguri si de ABS. Intrebarea este, sunt clientii pregatiti sa plateasca in plus pentru acestea? Ce este cel mai eficient lucru de pe sosea? Logan este cel mai bun automobil pentru aceasta piata, pentru ca foarte multi romani isi pot permite aceasta masina. Putem pune in showroom un automobil si de sapte stele, dar daca clientul nu este capabil sa plateasca pentru acesta... Cea mai buna solutie este de a defini masina cu echilibrul corect intre siguranta pasiva si siguranta activa, confort, ergonomie, design si alte elemente, la un pret corect pentru client. Daca venim numai cu Megane, Vel Satis sau Espace, clientul nu isi va putea permite automobilul respectiv. In ceea ce priveste siguranta pasiva, consider ca avem toate elementele pentru a oferi un grad cat mai ridicat de siguranta, doar daca soferul respecta limitele de viteza. La acest moment, nu numai Renault, cat si toti constructorii europeni considera ca se respecta limitele de viteza", a spus Le Coz.
Un rol important in evolutia gradului de siguranta al unui autovehicul il reprezinta inclusiv cresterea numarului de sisteme care sa intervina in cazul in care automobilul se abate de la traiectoria impusa de cel de la volan.
Sandero, cel mai nou model al Renault, realizat pe baza platformei Logan si asamblat in America de Sud, nu a fost testat inca pentru a i se determina gradul de siguranta oferita pasagerilor. "Despre Sandero nu se poate spune inca nimic. Sandero a fost proiectat la Centrul Renault din Paris, la fel ca si Logan. RTR va reprezenta centrul de dezvoltare pentru Europa de Est. Nu putem avea toate activitatile in Paris. La fel avem si in India si America de Sud, care vor dezvolta modele pentru pietele locale", a spus Le Coz.
"Este greu de estimat cat investeste Renault in siguranta unui singur model, avand in vedere ca se lucreaza la mai multe modele in acelasi timp.
In sectorul de siguranta lucreaza intre 600 si 700 de persoane, in intreaga lume, ce presupun costuri cuprinse intre 100 si 150 de milioane de euro", a subliniat Jean-Yves Le Coz, director de politica de siguranta rutiera si director pentru proiecte de siguranta avansata in cadrul Grupului Renault.
Anual, Renault efectueaza peste 400 de crash-teste reale si 4.000 de crash-teste virtuale pentru a verifica gradul de siguranta pasiva al automobilelor din gama. In ultimii ani inginerii de la Renault s-au concentrat asupra imbunatatirii nivelului de siguranta activa al automobilelor, adica echiparea lor cu sisteme care pot ajuta soferul in situatii-limita sa evite un eventual accident.
Nu este exclus ca in viitor sa se introduca noi teste care sa nu vizeze numai securitatea pasiva, ci si cea activa.
"Trebuie sa imbunatatim sistemele de siguranta activa. Pentru noi este foarte important soferul. De aceea, toate modelele Renault sunt echipate cu sistem ABS. Nu toate automobilele Dacia sunt echipate cu ABS, pentru ca nu se poate determina importanta acestuia in evitarea unui accident si in ce masura lipsa acestuia este cauza accidentelor. De aceea, trebuie continuata completarea bazei de date a accidentologiei. Daca acesta este o solutie pentru evitarea accidentelor, va fi introdus pe toate versiunile de Logan. Trebuie sa lucram la imbunatatirea gradului de comunicare intre automobile si intre automobil si infrastructura. Acesta este viitorul. Pentru ca atunci cand conduci un automobil trebuie sa stii unde te afli si trebuie sa stii ce se intampla in jurul tau", a subliniat Le Coz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO