Auto

Subaru Tribeca incearca sa sparga monopolul german de pe piata SUV-urilor premium

Subaru Tribeca incearca sa sparga monopolul german de pe piata SUV-urilor premium

Click pentru imaginea marita

18.10.2006, 18:37 76

Pe o piata pretentioasa, dominata de modelele germane, Subaru vrea sa isi faca loc cu Tribeca, o masina nonconformista, cu origini americane.
Subaru B9 Tribeca este prima aparitie in clasa SUV premium a constructorului japonez pentru piata europeana. SUV-urile sunt masini cu capabilitati si silueta de offroad, dar care isi petrec majoritatea timpului pe sosea, si nu in afara acesteia. Definitia se potriveste pentru Tribeca, la fel ca si atributul "premium", care desemneaza performante si dotari de exceptie in clasa SUV-urilor.
Conform producatorului, Tribeca se bate pe piata de SUV premium cu Mercedes ML, BMW X5 si Volkswagen Touareg. Principalele avantaje ale SUV-ului Subaru sunt pretul si senzatia de "diferit" fata de designul european. Tribeca a fost subiectul primului drive-test organizat saptamana trecuta pentru piata balcanica, in statiunea greceasca Salonic.
Linia exterioara a modelului poate fi caracterizata ca originala, de la grila metalica lata, care duce cu gandul la fuselajul unui avion, pana la spatele masiv, dar frumos desenat de japo-nezi. Tribeca are in fapt origini americane, mo-delul fiind adaptat pentru piata europeana si lansat oficial la finele lunii trecute, dupa Salonul de la Paris.
Garda la sol este suficient de ridicata si suspensia destul de rigida pentru ca modelul sa se avante in afara soselei, dar Tribeca se simte cel mai bine pe drum. Performantele dinamice foarte bune sunt asigurate de un motor boxer in sase cilindri, de 245 de cai-putere, pe benzina. Motorul este unul de turatie, cuplul maxim fiind oferit la turatii inalte. Reprizele oferite de acceleratie sunt pe masura specificatiilor tehnice, iar zgomotul motorului este exact ce te-ai astepta de la un astfel de model.
Motorul face echipa buna cu transmisia complexa, adica o cutie de viteze cu trei moduri de operare. In modul automat, masina devine o companie foarte placuta in oras, iar motorul "toarce" la turatii reduse, pentru confortul celor din habitaclu. In modul automat sport, cutia schimba treptele la turatii foarte inalte, pentru performante dinamice sporite, pastrand comoditatea unei cutii care isi vede singura de treaba. In fine, cutia poate opera manual, secvential, mod care dezvaluie intreaga plaja de putere si cuplu a motorului.
Performantele vin insa cu un pret: consumul urban este de 17 litri la suta de kilometri, iar cel mixt depaseste usor 12 litri. Tribeca ia suta de kilometri la ora in 9,7 secunde cu plecare de pe loc si ajunge la o viteza maxima de 195 de kilometri pe ora.
Dotarile interioare ale vehiculului se incadreza in cerintele clasei premium: de la scaune de piele incalzite pana la un sistem audio de mare putere, cu noua difuzoare si CD changer. Bordul este excelent desenat, oferind o vizibilitate si o functionalitate maxima soferului. Instrumentele panoului de bord sunt bine asezate, la fel ca si cele de pe consola centrala, pentru ca toate functiile masinii sa fie disponibile la atingerea unui singur buton.
Si la interior se regaseste acelasi motiv aerian: desenul consolei centrale, cu piele si insertii de aluminiu, aminteste de fuselajul unei aeronave. Scaunele sunt extrem de confortabile, avand suficiente reglaje pentru ca soferul si copilotul sau sa-si gaseasca pozitia ideala. Chiar si pe cele trei locuri din spate, spatiul este mai mult decat suficient. Tribeca vine cu trei versiuni diferite de echipare:
5 locuri standard, 5 locuri "limited" si 7 locuri "limited", ultimele doua versiuni avand incorporat un sistem de navigatie, camere si senzori de parcare.
In afara acestor versiuni insa, producatorul nu ofera alte optiuni. Tribeca este o masina care ori iti place si o vrei imediat, ori nu, pentru ca nu exista dotari optionale sau alte variante de motorizare sau echipare. In viitorul apropiat, Subaru spune ca ar putea pregati si un motor diesel pentru Tribeca, dar mai este de asteptat. Totusi, dotarea standard a Tribecai este la inaltimea standardelor clasei premium, fapt ce compenseaza intr-o oarecare masura absenta optionalelor.
Tribeca este disponibila pe piata locala la preturi incepand cu 32.895 de euro CIP (56.700 de euro cu toate taxele incluse) pentru versiunea 5 locuri standard, pana la 39.950 de euro CIP (68.865 de euro cu taxe) pentru versiunea 7 locuri limited.
Tribeca are un pret mai mic decat al principalilor competitori. Astfel, Mercedes ML350 (272 de cai-putere) pleaca de la 44.000 de euro CIP (circa 75.000 de euro cu taxe), BMW X5 3.0i (231 cai-putere) pleaca de la 40.900 de euro CIP (70.000 de euro cu taxe), iar Volkswagen Touareg cu motorizarea de 225 de cai-putere pleaca de la 40.000 de euro CIP (50.000 de euro cu taxe). Tribeca are in prezent taxe vamale de 30%, la fel ca si rivalele de la Mercedes si BMW, urmand ca acestea sa scada, in toate cele trei cazuri, la 10% dupa 1 ianuarie 2007.

Vehiculele de tip SUV au inregistrat in ultimii ani cresteri importante ale vanzarilor de pe piata romaneasca. Numai in primele noua luni ale anului au fost vandute 7.000 de vehicule de acest tip, potrivit statisticilor APIA, ceea ce corespunde unui ritm de crestere de aproape 38%.
Ritmul este superior mediei pietei auto, aceasta fiind de altfel tendinta inregistrata in ultimii ani.
Cel mai bine vandute modele de tip SUV au fost in primele luni ale acestui an Hyundai Santa Fe si Tucson, care au inregistrat vanzari cumulate de aproape 1.800 de unitati, adica aproape un sfert din vanzarile totale.
Volkswagen Touareg a fost a treia masina ca vanzari din segmentul SUV in primele noua luni ale anului, cu peste 600 de unitati livrate potrivit datelor statistice. Practic, Touareg este singurul model din top 5 care nu apartine unui producator asiatic, pe urmatoarele doua locuri aflandu-se Toyota (cu modelele Rav 4 si Land Cruiser) si KIA (cu Sportage si Sorento). Cresteri importante ale vanzarilor inregisreaza insa si SUV-urile din categoriile premium precum Mercedes ML, BMW X5 sau X3, Porsche Cayenne sau Audi Q7.
Argumentele principale pentru cresterea permanenta a vanzarilor de masini de tip SUV sunt reprezentate, potrivit analistilor, de siguranta pe care o ofera masivitatea acestor masini, dar si de starea foarte slaba a drumurilor din Romania.
Nu in ultimul rand, masinile de tip SUV reprezinta pe piata romaneasca, la fel ca si la nivelul intregii Europe, o moda, tot mai multi producatori sesizand potentialul de dezvoltare al acestei categorii de automobile.
Daca in urma cu zece ani producatorii de masini cu abilitati de off-road puteau fi numarati pe degetele unei maini, in prezent aproape fiecare producator de automobile are cel putin un model in gama pe care il promoveaza ca vehicul de teren. Iar cei care inca nu au un astfel de model in gama, precum francezii de la Peugeot sau Reanult, au anuntat ca au planuri concrete in acest sens.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO