Auto

Toamna breakurilor sau cum se lupta producatorii auto europeni pentru banii familistilor

08.06.2005, 19:09 24

Masinile de tip break sunt la mare cautare in Europa de Vest si inregistreaza de multe ori vanzari mai mari decat ale berlinelor. Doi dintre cei mai importanti producatori germani, BMW si Volkswagen, au anuntat pentru a doua parte a acestui an lansarea variantelor break pentru modelele lor din clasa medie, Seria 3 si, respectiv, Passat.

Portbagaj mare, spatiu interior masiv si functional. Acestea sunt principalele cerinte pentru un automobil de familie.

Spre deosebire de monovolume, care raspund si ele acestor cerinte, masinile break au un argument in plus: isi pastreaza aspectul de limuzina, ceea ce le recomanda nu doar pentru concediile alaturi de sotie si cei doi copii, ci si pentru deplasarea zilnica la serviciu.

Nu este de mirare ca in acest context germanii de la Volkswagen anunta ca mai mult de jumatate din Passat-urile pe care le-au vandut in ultimii ani sunt break-uri si nu limuzine.

Aparitia in prima parte a acestui an a noii generatii a modelui din clasa medie Passat - varianta limuzina a generat inevitabil asteptari si in ceea ce priveste modelul break.

Ultima generatie a bestseller-ului Passat Variant (denumirea oficiala a modelului), care a contabilizat pana acum 4,3 milioane de unitati, va aparea din vara acestui an, spun reprezentantii producatorului german, care au anuntat primele detalii tehnice si au prezentat si primele fotografii oficiale ale noului model.

"Fata noua, silueta puternica, dimensiuni mai mari insa mult mai atletic". Astfel este rezumata de catre germani evolutia noii generatii a breakului din clasa medie.

Apropierea noului Passat de segmentul premium mai degraba decat de segmentul mediu (din care face parte) este evidenta si in cazul breakului, nemtii utilizand acelasi stil care a atras atentia la standul Volkswagen de la Geneva, unde a fost expusa pentru prima data noua limuzina Passat.

A sasea generatie a noului break Passat va intra oficial pe piata europeana in luna august, spun germanii, preturile de pornire urmand a fi situate cu aproximativ 1.000-1.500 de euro peste cel al modelului de limuzina (23.000 de euro). La acesti bani insa clientii primesc ca dotari de serie elemente precum sistem de aer conditionat, trapa sau program electronic de stabilitate (ESP).

Spre deosebire de generatia anterioara, noul Passat a crescut in dimensiuni, cu peste 9 centimetri in lungime si mai bine de sapte centimetri in latime. Aceasta se traduce atat intr-o crestere a spatiului destinat pasagerilor, cat si a spatiului destinat bagajelor.

Comparat cu limuzina, breakul Passat Variant are aceeasi lungime si latime, insa este mai inalt cu aproximativ 2 centimetri.

Cu cei peste 600 de litri ai portbagajului (un plus de mai mult de o suta de litri fata de generatia anterioara), alaturi de rezervorul a carui capacitate a fost crescuta pana la 70 de litri, noul Passat Variant vine cu toate ingredientele necesare unui concediu derulat in bune conditii.

Mai mult, spun nemtii, daca cei 603 litri spatiu de incarcare nu sunt de ajuns, atunci noul Passat Variant se poate transforma intr-un mic autovehicul utilitar, oferind prin rabatarea scaunelor un spatiu de pana la 1.731 de litri ce poate fi incarcat cu o greutate de pana la 638 de kilograme.

Spatiul total a crescut la randul sau fata de cel oferit de generatia anterioara (1.600 de litri), semn ca intre timp si volumul de bagaje pe care il folosesc europenii a crescut. Germanii au pastrat "reteta" limuzinei si in cazul breakului. Nu doar dimensiunile apropie cele doua modele, ci si designul, care este identic, cel putin in partea frontala si a primei jumatati a masinii.

Breakul preia de la limuzina si echiparile - Trendline, Comfortline, Sportline si Highline. Lista echipamentelor standard include printre altele sase airbaguri, sistem de aer conditionat, program de stabilitate electronica (ESP) sau inchidere centralizata cu telecomanda.

Optional pot fi oferite, spun germanii, un sistem de control al garzii la sol pentru puntea din spate a automobilului sau un sistem de administrare a incarcaturii. La fel ca si in cazul limuzinei, breakul poate fi echipat optional si cu sistem audio Dynaudio, sistem DVD cu navigatie, scaune ajustabile electric sau interfata Buletooth pentru telefonul mobil si sistem de iluminat inteligent cu faruri bi-xenon. Fara a fi o premiera in clasa sa, sistemul de iluminat inteligent permite o mai buna vizibilitate in curbe, orientand fasciculul luminos in functie de gradul cu care este rotit volanul.

Opt variante de motoare, aceleasi ca si in cazul limuzinei, completeaza lista echiparilor noului Passat Variant. Cele cinci variante de motoare pe benzina dezvolta intre 102 cai-putere si 250 de cai-putere, iar cele trei variante diesel supraalimentate variaza intre 105 cai-putere si 170 de cai-putere.

Cea mai puternica varianta de motorizare, cea pe benzina de 3,2 litri si 250 de cai-putere, va fi disponibila pe piata vest-europeana abia din ultimul trimestru al acestui an.



Touring dupa Frankfurt

Unul dintre concurentii Passat din segmentul mediu, BMW Seria 3, va primi la randul sau din a doua parte a acestui an o noua varianta break, dupa cum au anuntat germanii in urma cu mai bine de o luna.

BMW va prezenta in luna septembrie, la salonul auto de la Frankfurt, versiunea break a noului Seria 3, denumita la fel ca si in cazul generatiilor anterioare Touring.

Germanii au anuntat la momentul respectiv ca vor acorda o atentie variantei break, care a fost dezvoltata in paralel cu limuzina lansata in prima parte a acestui an.

Si in cazul acestui model, BMW a respectat "reteta" cresterii dimensiunilor. In aceste conditii au crescut atat capacitatea portabagajului, cat si spatiul interior destinat pasagerilor. Nu in ultimul rand, BMW a anuntat si gama de motorizari, pentru inceput fiind vorba de o varianta pe benzina ce dezvolta aproape 220 de cai-putere si un diesel de peste 160 de cai-putere. Pana la finalul acestui an germanii isi vor completa oferta si cu alte variante pe benzina si diesel.



Break premium din Suedia

Producatorul suedez Saab si-a facut la randul sau intrarea in segmentul breakurilor din clasa medie, prin prezentarea in primavara acestui an la Salonul de la Geneva a modelului 9-3 Sport Combi.

Miscarea este parte a strategiei de extindere fara precedent a suedezilor din ultima perioada.

Construit pe aceeasi platforma cu Opel Vectra, noul model Saab va aparea si pe piata romaneasca in toamna acestui an, potrivit importatorului oficial al marcii, compania Augusta Motors.

La fel ca si in cazul limuzinei 9-3, breakul din clasa medie este echipat cu o sumedenie de airbaguri, dar si program electronic de stabilitate (ESP), sistem de control electronic al fortei de franare (EBD), sistemul de control al tractiunii (TCS). Confortul este asigurat de senzori de parcare, dar si de sistemul de climatizare cu doua zone, senzori de ploaie, comenzi integrate pe volan pentru sistemul audio, pilot automat si computer de bord.



Gama noua pe linie

Unul dintre cele mai in voga breakuri din segmentul mediu este in prezent Peugeot 407SW, lansat pe piata europeana anul trecut. Breakul continua linia de design pe care s-a inscris producatorul francez in ultimii ani si care i-a permis sa inregistreze rezultate peste asteptari.

Tot pe parcursul ultimului an au aparut pe piata europeana mai multe variante break ale modelelor din clasa medie. Este cazul suedezilor de la Volvo, care au lansat V50, un model bazat pe platforma noului model S40, a cehilor de la Skoda, care au adus noua Skoda Octavia Combi (chiar si in varianta cu tractiune integrala).



Peugeot 307 facelift, o felina in clasa compacta

Dupa o buna purtare tradusa intr-un volum de 2,2 milioane de masini vandute, modelul Peugeot 307 a primit o fata noua.

Designerii francezi au optat pentru o imagine mult mai dinamica, apropiata de cea a fratelui din clasa medie, Peugeot 407. Partea frontala a noului 307 se inscrie in linia de identitate vizuala a limuzinei din clasa medie, grila de dimensiuni mari devenind astfel o caracteristica a intregii game 307, incluzand aici, pe langa modelul sedan, si variantele break sau coupe-cabriolet.

Daca in privinta designului frontal mofidicarile sunt foarte mari, nu acelasi lucru se intampla in partea din spate. Practic, stopurile reprezinta cam singura modificare fata de modelul anterior 307, semn ca designerii au facut o treaba buna inca de la inceput.

Alte modificari ale modelului care se lupta pentru cota de piata cu masini precum Renault Megane sau noul Ford Focus, vizeaza interiorul. Insa aceste modificari sunt mai degraba decorative - o noua consola centrala, finisari noi sau tratamente cu aluminiu, toate acestea intarind nota de modernitate prezenta in general pe masinile Peugeot.

Cu aceleasi dimensiuni precum modelul anterior, facelift-ul modelului 307 nu aduce mari beneficii nici in ceea ce priveste portbagajul sau confortul interior al pasagerilor.

Francezii au decis in schimb sa aduca un plus in ceea ce priveste rafinamentul noului model, prin introducerea unor finisaje integral din piele pentru modelele 307 break si coupe-cabriolet. Aerul conditionat dual automat (soferul si pasagerul din dreapta isi pot seta separat temperatura), farurile cu xenon, precum si posibilitatea de a conecta telefoanele mobile prin intermediul tehnologiei Bluetooth asigura la randul lor argumente, cred francezii, pentru cumpararea noului model.

Noutatile in materie de design nu au fost dublate si de noi variante de motorizare. Astfel variantele in 3 usi si 5 usi ale noului model sunt echipate cu patru motoare pe benzina ce incep de la "micutul" de 1,4 litri (90 de cai-putere) si ajung la sportivul de 2 litri (180 de cai-putere).

Nu puteau lipsi nici variantele de motoare diesel Hdi, apreciate chiar si de catre competitorii grupului francez. Noul 307 poate fi echipat cu trei motoare Hdi ce variaza intre 1,6 litri (90 de cai-putere) si 2 litri (136 de cai-putere).

Noul model, unul dintre cele mai vandute din categoria sa in Romania, isi va face aparitia cel mai probabil in toamna acestui an, dupa ce in aceasta vara isi va face aparitia pe piata vest-europeana. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO