Auto

Vine vremea managerilor români în companiile mari din auto?

Vine vremea managerilor români în companiile mari din auto?

Autor: Bogdan Alecu

07.10.2010, 23:56 95

"Obiectivul nostru este ca într-o zi să avem un român care săconducă operaţiunile din România." De­claraţia îi aparţine luiIngvar Sviggum, vicepreşedinte al Ford responsabil de vânzări şimarketing, şi se referă la conducerea importatorului mărcii înRomânia, un business de peste 100 mil. euro anual.

Despre aceeaşi tendinţă vorbeşte şi Jérôme Olive, director generalal Group Renault România, care spune că vede un român ca succesoral său într-o afacere de peste 2 mld. euro anual care includeproducţie de maşini, importul mărcilor Renault şi Nissan, producţiede componente, dar şi activitatea centrului de inginerie.
Cât de repede vor fi puse în aplicare aceste planuri rămâne devăzut, cert este însă că grupurile mari din afară încep să lase pemâna executivilor români divizii importante ale afacerilorlocale.

Cea mai nouă modificare s-a realizat în această săptămână îndomeniul auto, în cadrul Renault Technologie Roumanie, cel de-aldoilea centru tehnologic ca mărime al constructorului francez dupăcel de la Paris. Philippe Prevel a predat după mai bine de patruani postul de director general lui Sorin Buşe, 50 de ani, care aocupat până la 1 octombrie funcţia de director general adjunct şicare este unul dintre românii repatriaţi anul trecut de cătreRenault în România.
Athena Tavoulari, managing director al firmei de executive searchStanton Chase International, este de părere că pe măsură ceeconomia românească ajunge la maturitate, şi executivii au tot maimultă experienţă şi implicit intră in vizorul companiilor străinepentru posturi de middle şi top management.
"Piaţa românească a fost una emergentă şi era de aşteptat că pânăîn 2005, 2006 şi chiar 2008 să existe un «boom» al expaţilor pepiaţa locală deoarece managerii ro­mâni nu s-au dezvoltat într-oeconomie precum cea vest-europeană. Pe de altă parte, în ultimiidoi ani avem de-a face cu un trend în ceea ce priveşte promovarearomânilor pe posturi deţinute până acum de expaţi", a spusTavoulari.

O multinaţională poate economisi între 10.000 şi 15.000 de euro pelună dacă înlocuieşte un manager străin cu unul român, iar tendinţade a aduce la conducerea companiilor locale români care au ocupatpoziţii de management în firme din străinătate este tot maivizibilă.
În România lucrează aproximativ 20.000 - 30.000 de expaţi, potrivitestimărilor firmelor de mutări, însă înregistraţi în statisticileambasadelor ca angajaţi străini sau diplomaţi figurează doarjumătate, adică aproximativ 15.000. De regulă, pachetul salarialoferit unui expat este dublu faţă de cel al unui managerlocal.
"Adevărul este undeva la mijloc, între costuri şi dezvoltareaexecutivilor locali. Spre exemplu, de curând am recrutat un românpe o poziţie de top management, care va avea în subordine 500 depersoane. Compania respectivă a cerut în mod expres ca în calculpentru funcţia respectivă să fie luaţi atât expaţi, cât şiexecutivi de pe plan local", a spus Tavoulari.
Renault aduce în ţară inginerii români din străinătate
Renault Technologie Roumanie a lansat în urmă cu mai bine de un ano campanie prin care urmărea să readucă în ţară mai multe zeci deingineri români, care au lucrat anterior în cadrul unor grupuriauto. La începutul acestui an, Mihai Bordeanu a venit în echipacomercială a Group Renault România, pentru ca de la 1 mai să preiapostul de director de marketing, deţinut până atunci de francezulRafael Treguer.

Inclusiv în ceea ce priveşte conducerea Companiei Naţionale deVânzări a Ford România, care de la 1 august a preluat importurilemărcii americane de la Romcar, parte a Ţiriac Holdings, Ford Europaia în calcul ca la un moment dat să aducă un român laconducere.
"Obiectivul nostru este ca într-o zi să avem un român care săconducă operaţiunile din România. Faptul că acum este o Companie deVânzări a Ford nu va schimba lucrurile peste noapte. În timp vomstabili procesele noastre. Trebuie să ne gândim la viitor, lafaptul că piaţa din România va creşte", a declarat Ing­var Sviggum,vicepreşedinte al Ford responsabil de vân­zări şi marketing.Declaraţia vine în contextul în care la conducerea importatorului avenit de la 1 octom­brie Henrik Nansen, pentru a-l înlocui peenglezul Paul Flanagan, care a venit în România la începutulacestui an. "Paul Flanagan a fost numit pe funcţia de directorgeneral al Companiei de Vânzări pentru a o pune la punct şi ademara operaţiunile. Acest lucru s-a întâmplat. Henrik Nanzen vaprelua acum conducerea unei companii gata funcţionale", a spusSviggum.
În condiţiile în care fiecare importator de pe piaţa locală,deţinut de constructor sau de o companie străină, are la conducereun expat, aşa cum este cazul Group Renault România, Mercedes-BenzRomânia, Toyota România sau Porsche România - caz în care existădoi directori generali, Brend Valmar şi Gunther Seifert, pla­nurilede a promova sau recruta manageri români arată că există şi laacest nivel un nou val de executivi locali.

"La conducerea Group Renault România, văd ca succesor al meu unromân. Renault a repatriat mulţi români cu experienţăinternaţională în ultima perioadă, iar acum în cadrul diviziei dinRomânia există mulţi români cu funcţii de conducere. Este sarcinanoastră să găsim românii care au potenţial", a spus Jérôme Olive încadrul evenimentului Meet the CEO organizat de BUSINESSMagazin.
Declaraţia sa vine la mai puţin de o săptămână de la numirea luiSorin Buşe în funcţia de director general al Renault TechnologieRoumanie, în locul francezului Philippe Prevel.

Cei mai influenţi români din auto
În prezent cei mai influenţi români din industria auto locală suntBrent Valmar, directorul general al Porsche România, cel mai mareimportator de pe piaţa locală, dar compania este deţinută dePorsche Holding Austria, dar şi Silviu Docan, directorulŢiriacAuto, divizia de retail auto a Ţiriac Holdings, sau PetruVăduva, CEO al Ţiriac Holdings, care are în subordine atâtŢiriacAuto, cât şi cei trei importatori, Hyundai Auto România, MCar Trading (Mitsubishi) şi Premium Auto (Land Rover şi Jaguar).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO