Bănci și Asigurări

A trecut vremea avansurilor de 10% la leasingul auto

A trecut vremea avansurilor de 10% la leasingul auto
13.05.2009, 00:00 123

Majoritatea companiilor de leasing au majorat in ultima perioada avansurile cerute clientilor, in special la finantarile pentru achizitia de autoturisme, astfel incat sa minimizeze pierderile in cazul in care clientul nu isi mai poate plati ratele.

Anul trecut unele companii practicau chiar si avansuri de 5% la finantarile auto, media pe piata fiind de circa 15%, in timp ce in prezent un client care vrea sa isi cumpere o masina in leasing trebuie sa vina cu cel putin 20% din valoarea acesteia, sau chiar 30% in cazul unor finantatori.
Companiile incearca sa se protejeze astfel de riscul de neplata, avand in vedere ca din trimestrul patru al anului trecut numarul masinilor recuperate de la clienti cu probleme financiare a crescut foarte mult, fiind estimat la circa 10.000 pe intreaga piata, iar revanzarea acestora nu este deloc usoara. "De la 1 aprilie am majorat avansurile la auto si nu mai acordam finantari cu mai putin de 30%, in timp ce inainte avansurile erau de 15-20%. Chiar si asa nu mai ai certitudinea ca iti recuperezi pierderea daca clientul iti returneaza masina. Anul trecut, cu un avans de 30% nici nu te uitai cui ii dai finantarea, acum insa te uiti mult mai atent la client", spune Claudiu Stanescu, directorul general al BCR Leasing, a doua companie de pe aceasta piata.
La o masina cu un pret de 12.000 de euro fara TVA, clientul trebuie sa vina acum cu un avans de 3.600 de euro, in timp ce in trecut avea nevoie sa economiseasca mai putin, circa 1.800-2.400 de euro.
"Desigur ca daca vine un client cu bonitate foarte buna, coboram avansul. La leasingul pentru echipamente si real estate nu ne-am schimbat politica, avansul se discuta de la caz la caz, in functie de specificul tranzactiei", mai spune Stanescu.
Finantatorii mizeaza pe faptul ca un avans mai mare va determina clientii sa isi plateasca ratele la timp, deoarece, in cazul in care masina este returnata firmei de leasing, clientul pierde atat avansul, cat si toate ratele platite. Mai mult, firma de leasing poate da in judecata clientul pentru pierderea pe care o inregistreaza cu masina recuperata, in functie de prevederile contractului semnat intre cele doua parti.
"Acum avansul minim pe care il percepem este de 15%, l-am majorat de la inceputul anului la toate categoriile de finantari, dar poate ajunge si la 50%, in functie de client si de bun. Anul trecut aveam si 5%, cel putin la auto eram mai flexibili", explica Florentina Mircea, directorul general al TBI Leasing.
In prezent, avansul mediu practicat de companie este de circa 20-25%, majoritatea bunurilor finantate fiind echipamente, in conditiile in care vanzarile auto, pe care se bazau in anii trecuti firmele de leasing, s-au prabusit.
"Avansul a fost majorat deoarece riscul este cu totul altul acum, mediul economic este instabil. Riscul de bun este mai mare, deoarece intampinam greutati in reposesia si in revanzarea bunurilor pe piata second hand. Pe de alta parte, si situatia financiara a clientilor este mai proasta, exista necunoscute legate de evolutia companiilor, dar si a persoanelor fizice. Din pacate, in ultima vreme au aparut default-uri chiar din primul an de finantare, deci se recupereaza putin, deoarece clientul a platit putine rate", afirma Mircea.
Dan Constantinescu, director executiv in cadrul UniCredit Leasing Corporation, responsabil de activitatea de vanzari, spune ca anul acesta abordarea companiei este mai prudenta. Daca anul trecut avansul minim era de 15%, acum nivelul a urcat la 20%, dar acesta depinde si de bonitatea clientului.
"O implicare mai mare a clientului inseamna ca acesta se va stradui sa plateasca ratele, astfel incat sa nu se ajunga la reposedarea bunului. De asemenea, valoarea masinii se modifica pe durata derularii contractului, iar un avans mai mare ajuta la acoperirea diferentei in cazul in care masina este returnata si trebuie revanduta", sustine directorul UniCredit Leasing, prima companie de pe aceasta piata.
Pe de alta parte, Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, spune ca nu a schimbat politica de creditare, dar ca se uita foarte atent la pretul masinii pe care o finanteaza.
"Atunci cand consider ca pretul masinii este mare, si avansul va fi mai mare. De exemplu, daca un dealer vinde o masina de 12.000 de euro la pretul de 13.000, atunci majoram avansul platit de client cu 1.000 de euro, astfel incat daca el ne va returna masina, sa o putem revinde la un pret corect", afirma Diaconescu.
El spune ca, din cauza inrautatirii situatiei financiare a companiilor, majoritatea se califica la finantari cu avansuri mai mari, fara ca finantatorul sa isi fi schimbat politica de risc.
"Avem acum acelasi scoring pentru analiza clientilor ca in octombrie anul trecut, doar ca tot mai putine companii se califica pentru a lua finantari. Atunci ai doua variante: fie cresti avansul, fie scazi perioada de finantare", spune directorul general al Impuls Leasing.
In primul an de utilizare o masina se depreciza cu cel putin 30%, iar in al doilea an mai pierde 10% din valoare, deci printr-o perioada mai scurta de finantare firmele de leasing isi asigura un pret mai bun in cazul in care trebuie sa revanda masina deoarece clientul nu a cumparat-o la finalul contractului (atunci cand exista o valoare reziduala).
"Am redus perioada de finantare deoarece dorim sa recuperam cat mai repede bunul. Acum finantam multe echipamente, iar perioada medie la acestea este de circa 3 ani. Am majorat si dobanzile anul acesta cu 2-2,5 puncte, pentru a reflecta majorarea costurilor de finantare", explica Florentina Mircea de la TBI Leasing.
Companiile devin acum mult mai prudente dupa ce in 2008 s-au intrecut in oferte cu avansuri cat mai reduse si dobanzi atractive pentru clienti.
"Acum a venit reversul medaliei. Chiar daca majorezi avansul, de multe ori nu este suficient pentru a acoperi eventualele pierderi, dar, pana la urma, companiile de leasing castiga pentru ca isi asuma niste riscuri", conchide Razvan Diaconescu de la Impuls Leasing.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO