Bănci și Asigurări

ABN Amro nu investeste in sucursale de retail: mergem noi la clienti

22.09.2004, 00:00 22



Dupa noua ani de la intrarea pe piata, ABN Amro Romania s-a hotarat sa-si extinda gama de operatiuni cu servicii destinate persoanelor fizice, oferite in actuala retea de 15 sucursale.



ABN vine cu un pachet standard de produse de consumer banking: pachetul contului de salariu, care include un cont curent, facilitatea "descoperit de cont" - limitata la numai doua salarii, un card de debit emis sub sigla MasterCard si o polita de asigurare de viata; creditul pentru uz personal, plafonat la 10.000 de euro; creditul auto si creditul ipotecar, cu o scadenta de pana la 25 de ani si plafonat la 200.000 de euro.



"Modul in care vor fi prestate serviciile va distinge oferta ABN de cea a altor banci. Pana acum au fost facute multe promisiuni pe piata, fara a putea fi indeplinite", a declarat ieri Henk Mulder, presedintele ABN Amro Romania, dupa inaugurarea primului spatiu dedicat operatiunilor cu clienti persoane fizice.



Tipul de client vizat de ABN este mult mai interesat de calitatea serviciilor decat de produse, este tot timpul pe fuga, calatoreste foarte frecvent in strainatate, conduce o masina la standarde europene, cauta un anumit statut si recunoasterea acestuia, vrea sa locuiasca in propria casa si pune mare pret pe relatiile interumane.



Filiala locala a celei mai puternice banci olandeze nu are ambitii agresive privind pozitia sa pe piata serviciilor pentru persoane fizice, desi a admis la nivel strategic ca numai abordarea acesteia ii poate permite sa se mentina in topul sistemului bancar din Romania.



De altfel, ABN nu face publice obiectivele proiectului de consumer banking, privind ritmul de extindere a locatiilor specializate, numarul de clienti pe care mizeaza in timp ori cota de piata pe acest segment. In acelasi context, oficialii bancii nu au dorit sa indice sumele prevazute pentru investitii in acest proiect.



Henk Mulder spune ca banca nu intentioneaza sa investeasca in locatii, bazandu-se mai mult pe o forta de vanzari directe. ABN se multumeste, cel putin in aceasta faza, cu o echipa de 50 de oameni pregatiti sa mearga direct la client pentru incheierea formalitatilor birocratice - acasa sau la locul de munca al acestuia.



"Nu avem o strategie de extindere a locatiilor in sistem de franciza" a tinut sa precizeze Mulder.



Practic, banca nu are de gand sa deschida decat "inca cateva" locatii dedicate clientilor persoane fizice in urmatoarele 12 luni. "Nu trebuie sa vina clientii la banca, vom merge noi la ei", este formula pe care mizeaza ABN Amro pentru succesul programului de consumer banking.



Cert este ca ABN nu se bazeaza pe preturile serviciilor oferite pentru a concura umar la umar cu ceilalti jucatori, in conditiile in care dobanda la creditele in valuta pentru persoanele fizice pleaca de la 10%, potrivit directorului Diviziei Retail, Haris Hanif.



"Nu concuram prin pret, ci prin nivelul de satisfacere a nevoilor clientilor", a spus Hanif. El a mentionat o dobanda de 29% pe an in cazul creditului pentru uz personal in lei.



Henk Mulder spune ca banca se va extinde "in pas cu piata". "Nu cred ca venim noi prea tarziu pe aceasta piata, ci poate ca altii au fost prea agresivi prea repede. Consumer bankingul in Romania nu are mai mult de doi ani si jumatate. Nu vrem s-o luam inaintea pietei, dar nici sa mergem mai incet", a declarat presedintele ABN Amro Romania.



La jumatatea lui 2004, ABN inregistra o cota de piata din totalul activelor bilantiere de 4,39%, fata de 5,6% in urma cu un an, coborand de pe locul cinci pe sase, potrivit datelor raportate la BNR. Oficialii bancii mentin insa traditia de a nu da publicitatii rezultatele financiare, nici macar anuale.



Oferta ABN pentru persoane fizice include si clasicele conturi de depozit la termen. De asemenea, contul curent acumuleaza dobanda, iar banca poate efectua automat plata anumitor facturi.la contul curent pot fi atasate asigurari de calatorie si de sanatate.



In cazul creditului pentru uz personal, banca nu pretinde girant si nici cont deschis anterior.



Intre criteriile de calificare pentru clientii persoane fizice figureaza si un plafon minim al veniturilor lunare, in jur de 300 de euro net.



Oferta este completata de finantarile destinate achizitionarii de automobile, pentru care banca acorda imprumuturi de pana la cinci ani, in limita unui plafon de 35.000 de euro.



Reprezentantii ABN Amro sustin ca oferta pentru persoanele fizice nu vizeaza doar o nisa a populatiei, intrucat clasa de mijloc din Romania este in continua expansiune, stimulata de cresterea economica, evolutie care va continua si in urmatorii cinci ani.



Anul 2004 a adus pe piata romaneasca de retail doua dintre cele mai mari banci europene - ING Bank si ABN Amro, care s-au multumit pana acum sa traiasca din servicii pentru clienti companii, inclusiv cu capital de stat. Intrarea celor doi jucatori pe segmentul persoanelor fizice poate grabi cresterea standardelor de calitate a produselor si serviciilor pe baza expertizei acumulata in Vest.



razvan.voican@zf.ro







Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO