Bănci și Asigurări

Bancile mici au muscat din cota de piata a liderilor

Bancile mici au muscat din cota de piata a liderilor
13.11.2006, 18:29 24

Cresterea rapida a pietei bancare in ultimii trei ani a reprezentat un potential valorificat mai usor de banci mai mici. Cele mari s-au adaptat lent ori au intrat in declin.
Concurenta a ajuns sa-si spuna de-a binelea cuvantul, iar dimensiunea retelei teritoriale sau forta financiara nu a mai reprezentat argumente determinante pentru crestere.
De exemplu, din 2003 si pana in 2005 cota de piata a BCR - cea mai mare banca de pe piata - s-a situat pe un trend descendent, banca acomodandu-se relativ lent cu schimbarea conditiilor de pe piata. De-abia in ultimul an a reinceput sa inregistreze cresteri, fara a se apropia insa vizibil de nivelul din urma cu trei ani.
O evolutie similara a inregistrat si BRD, al doilea jucator, care in perioada 2003-2005 nu reusea sa castige cota de piata, osciland in jurul nivelului de 13%. Cresterea a venit mai ales in 2006, pe seama programului de expansiune rapida pe piata de retail, care i-a adus peste doua puncte procentuale la cota de piata totala.
Mult mai bine pozitionate pentru crestere s-au dovedit a fi bancile de dimensiuni medii la nivelul lui 2003, dar cu costuri mai reduse si personal tanar, care au reactionat mai repede la nevoile pietei si au castigat clienti. Astfel, evolutia cotei de piata a Bancii Transilvania indica un trend constant ascendent, de la 2% la jumatatea lui 2003 la 4,5% in septembrie 2006. In ultimul an a devenit vizibila si cresterea Volksbank, care a atras atentia inca de la incepul anilor 2000 prin oferta de credite ipotecare si care a stimulat si alte banci sa dezvolte produse similare.
La polul opus, unele banci au ramas in urma cresterii pietei, ajungand sa piarda din cota de piata. De pilda, CEC a coborat de la 7,5% in iunie 2003 la 4% in septembrie 2006, in ciuda unui proces de restructurare lansat in urma cu aproape doi ani, in paralel cu extinderea portofoliului de produse de creditare. Fara sa se fi pus problema restructurarii, nici bancile concentrate pe piata corporate, precum ABN Amro, nu au reusit sa-si conserve pozitiile fruntase in clasamentul activelor.
Filiala bancii olandeze a facut in 2005 o miscare de deschidere strategica spre piata de retail, insa aceasta nu s-a reflectat la nivelul cotei de piata totale, care a continuat sa scada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO