Bănci și Asigurări

BRD si-a facut societate financiara pentru credite de consum

14.02.2005, 00:00 66



BRD - SocGen a infiintat la sfarsitul anului trecut o societate financiara specializata pe creditarea in domeniul de consum, BRD Finance, in colaborare cu Franfinance, filiala de profil a Societe Generale.



Franfinance detine 51% din titlurile noii companii, in timp ce BRD - SocGen detine 49% din actiuni. Noua companie se va ocupa de segmentul creditelor de consum acordate prin retelele marilor retaileri, avand colaborari cu retele precum Cora, Domo sau Carrefour.



Compania si-a inceput activitatea in ultima parte a anului trecut si a finalizat preluarea intregului portofoliu de credite de consum din magazine.



Pentru imprumuturile acordate de banca, societatea de credit nu-si asuma riscul de neplata. BRD Finance (BRDF) ar putea dezvolta relatii si cu alti parteneri care doresc sa acorde credite pentru consum. Societatea gestioneaza o baza proprie de date privind clientela, operand un sistem propriu de scoring.



Potrivit oficialilor companiei, cererea de creditare este analizata si solutionata intr-un interval de cateva minute. In cazul unui raspuns pozitiv, contractul este tiparit pe loc.



Externalizarea creditelor pentru populatie a fost aplicata si de alte banci, iar pe aceasta piata activeaza si societati de credit care nu au actionari banci sau institutii specializate.



BRD - Groupe Societe Generale a inregistrat, la sfarsitul anului trecut, un sold al creditelor pentru firme si populatie de 1,7 miliarde euro, in crestere cu circa 42% fata de nivelul de 1,2 miliarde de euro de la sfarsitul anului 2003. In aceste conditii, cota de piata din punctul de vedere al activelor detinute a crescut la 18%, sustin oficialii bancii.



Presedintele bancii, Patrick Gelin, a declarat ca finantarile destinate populatiei au ajuns, la sfarsitul anului 2004, la 500 de milioane de euro, reprezentand aproape 30% din totalul portofoliului de credite.



Intreprinderile mici si mijlocii totalizeaza cu un sold al imprumuturilor de aproximativ 600 de milioane euro, un nivel similar fiind consemnat si pentru volumul creditelor acordate companiilor mari.



Potrivit presedintelui BRD, relatia bancii cu intreprinderile mici si mijlocii din Romania se deruleaza inca cu greutate, din cauza unui management deficitar si a absentei unui program financiar coerent al firmelor.



In aceste conditii, costul mare al acoperirii riscurilor duce la cresterea costului creditarii. Pe de alta parte, solicitantul nu poate oferi, in multe cazuri, o proiectie in viitor a activitatii si a fluxurilor financiare, ceea ce creste riscul creditarii. Totodata, documentatia solicitata este privita de firmele in cauza ca prea birocratica.



In ceea ce priveste resursele atrase, presedintele bancii a afirmat ca exista in prezent un surplus de lichiditate la nivelul intregului sistem bancar. El considera ca aplicarea cotei de impozitare de 10% pe castigurile din dobanzi nu va afecta semnificativ economisirea sau resursele in lei ale bancilor.



"Piata are mai degraba o problema de maturitati si nu una de lichiditate. Majoritatea depozitelor au o scadenta de pana la maximum trei luni. Nu cere nimeni ca economiile sa se transforme in plasamente pe cinci ani, dar trebuie ajuns la o formula de angajamente de economisire luna de luna, pe un interval mai lung", a explicat Gelin.



Oficialul BRD apreciaza ca piata se va maturiza in perioada 2007 - 2008, cand dobanzile la instrumentele in lei vor cunoaste o stabilizare la un nivel apropiat de cel practicat in statele Uniunii Europene. In aceste conditii, economisirea se va reaseza, iar populatia va constientiza nevoia de a constitui in siguranta rezerve pentru perioada de pensionare, pentru cazuri speciale, cum ar fi accidentele, sau in vederea achitarii studiilor pentru copii.



"In orice economie, inima retail-banking-ului este economisirea. Bancile si companiile de asigurari din vest ofera zeci de produse de economisire, adaptate cerintelor fiecarui client", a spus presedintele BRD.



El a adaugat ca principalul vector de crestere pe acest segment ramane agentia bancara, cu functionari care sa indrume clientul. Serviciile de banca la distanta vor castiga insa teren, o data cu dezvoltarea unei culturi bancare a populatiei. BRD - SocGen a lansat anul trecut un serviciu de mobile - banking si unul de Internet-banking, axate pe domeniul de retail.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO