Bănci și Asigurări

Ce implicaţii va avea o fuziune Alpha-Eurobank pe piaţa românească

Ce implicaţii va avea o fuziune Alpha-Eurobank pe piaţa românească

Ce implicaţii va avea o fuziune Alpha-Eurobank pe piaţa românească

Autor: Razvan Voican

29.08.2011, 00:04 3760

Răsturnare spectaculoasă în clasamentul celor mai mari bănci locale în urma aşteptatei fuziuni dintre Alpha Bank şi Bancpost: noua instituţie de credit va sări direct pe locul al treilea, în urma BCR şi BRD, dar la mare distanţă în faţa locului patru, care ar fi ocupat de Banca Transilvania, potrivit datelor de piaţă de la jumătatea anului.

Din cauza crizei, cotele de piaţă ale grecilor de la Alpha şi Bancpost s-au erodat vizibil în ultimii doi ani, pentru că altminteri, pe cifrele din 2009 fuziunea ar fi dus la crearea unei bănci cu active reprezentând aproape 11% din piaţă.

La mijlocul acestui an Alpha şi Bancpost erau vecine de clasament, ocupând locurile opt şi nouă.

Consolidarea celor doi jucători cu capital elen va lăsa loc pentru intrarea în top 10 a unei alte bănci greceşti - Piraeus Bank.

Fuziunea locală nu va fi o operaţiune uşoară având în vedere că este vorba despre două bănci mari, cu branduri puternice şi reţele teritoriale extinse.

Marca Alpha Bank a apărut pe piaţa locală în 2000, în timp ce Bancpost este un nume creat din 1991. De asemenea, chiar dacă Alpha Bank devansează Bancpost ca total active din bilanţul local, Bancpost este o structură mai mare, cu 286 de unităţi la sfârşitul anului trecut, faţă de numai 166 la Alpha, respectiv cu aproape 3.600 de oameni, faţă de 2.400 la banca parteneră de fuziune. Din punct de vedere financiar, ambele bănci au înregistrat pierderi la jumătatea acestui an după standardele româneşti de contabilitate (RAS), cumulând un rezultat negativ de circa 112 mil. lei (27 mil. euro).

Bancpost are o situaţie specială pe piaţa locală, fiind singura instituţie de credit care de circa şase ani înregistrează pierderi în RAS fără ca acţionarul principal EFG Eurobank să se arate îngrijorat sau să ia măsuri decisive pentru revenirea pe profit. De asemenea, în ultimii ani banca şi-a scos în mod constant credite din bilanţ, transferându-le altor entităţi din grup şi înregistrând astfel scăderi ale cotei de piaţă după active.

Dacă la Bancpost retailul rămâne afacerea dominantă, în cazul Alpha Bank circa două treimi din portofoliul de credite ţine de segmentul corporate, iar pe această zonă are o pondere importantă expunerea faţă de sectorul imobiliar. Tot în această direcţie este orientat preponderent şi portofoliul de retail al Alpha Bank, al cărei principal produs pentru persoane fizice este creditul ipotecar, banca numărându-se printre pionierii pieţei locale în acest domeniu.

În ultimul an, Alpha Bank a intrat într-un proces de restrângere a reţelei teritoriale, închizând cu precădere unităţi mici, neprofitabile. În trimestrul I al acestui an banca a avut pierderi de 5,7 mil. euro chiar şi după standardele internaţionale de raportare, mai lejere din punctul de vedere al provizioanelor. În schimb, Bancpost nu a trecut la ajustări drastice ale reţelei, încercând să valorifice infrastructura existentă prin noi produse şi servicii şi prin întărirea forţei de vânzări.

De asemenea, o miză importantă a noului şef Peter Weiss, instalat la începutul anului, era creşterea afacerilor corporate. Alpha Bank este condusă din 2007 de Sergiu Oprescu, care anterior fusese vicepreşedinte pe retail din 2001.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO