Bănci și Asigurări

Cel mai greu an pentru leasing: liderii pietei au scazut cu pana la 70%

Cel mai greu an pentru leasing: liderii pietei au scazut cu pana la 70%
29.03.2010, 00:00 142

Firmele de leasing au fost puse la grea incercare in 2009, celmai dificil an din istoria lor, cand afacerile liderilor acesteipiete au scazut cu pana la 70%. Scaderea dramatica a vanzarilor demasini a lovit puternic industria de leasing, iar firme care intrecut aveau cresteri de doua cifre s-au trezit ca afacerile lis-au prabusit la doar un sfert sau o treime comparativ cu 2008.Intreaga industrie de leasing s-a redus cu 72%, valoarea totala abunurilor finantate fiind de 1,33 mld. euro.

Ceamai mare companie din aceasta piata, UniCredit Leasing Corporation,a incheiat anul trecut cu o valoare a bunurilor finantate de 300mil. euro, fata de 555 mil. euro in 2008, scaderea fiind de 46%,mult sub cea inregistrata de intreaga piata. UniCredit se afla la odistanta considerabila de principalul sau competitor, BCR Leasing,care a inregistrat anul trecut o diminuare de 70% a valoriibunurilor finantate, pana la nivelul de 138 mil. euro.

In acelasi timp, Porsche Leasing, unul dintre cei mai marifinantatori din piata auto, a finantat bunuri in valoare de 121mil. euro, cu 59% sub nivelul din anul anterior. "Criza economica aafectat intr-o mare masura piata auto, iar scaderea acesteia aavut, desigur, impact si asupra pietei de leasing. Este evident cape fondul unei piete auto care a inregistrat scaderi majore in doarcateva luni toate volumele descresc", a declarat pentru ZF KurtLeitner, CEO al Porsche Finance Group. Un alt jucator important dinpiata de leasing, specializat pe segmentul camioanelor si alautoutilitarelor, Iveco Capital (fosta Afin Leasing), a raportatpentru anul trecut o scadere de 63% a valorii bunurilor finantate,pana la 109,6 mil. euro.

Cea mai mare problema a firmelor de leasing este, de mai mult deun an si jumatate, recuperarea de bunuri de la clientii care auintrat in incapacitate de plata. Iveco Capital, de exemplu, arecuperat anul trecut aproape 1.200 de camioane si alteautovehicule de transport, din care a revandut jumatate. Pentru aface o comparatie, in 2008 compania a recuperat numai 221 devehicule, aproape toate fiind revandute. O alta companie dedimensiuni importante, VB Leasing, a recuperat anul trecut peste1.800 de bunuri, in principal autovehicule, din care a reusit sarevanda peste 1.200. Compania a inregistrat anul trecut o scaderede 54% a bunurilor finantate, pana la 68 mil. euro. Foarte aproapede pozitia ocupata de VB Leasing se afla NBG Leasing, cu finantaride 67 mil. euro anul trecut, in scadere cu 63%. NBG Leasing arecuperat 650 de bunuri, 300 din acestea fiind revandute.

Din cauza situatiei foarte dificile din piata de leasing, cinciexecutivi de top si-au schimbat anul trecut jobul. Astfel, in urmacu un an au plecat de la Tiriac Leasing directorul general AdrianAlexe si directorul executiv Cristian Sendroiu. De asemenea, aufost inlocuiti directorii Raiffeisen Leasing (Mihaela Mateescu) siBCR Leasing (Claudiu Stanescu). Seful OTP Leasing Mircea Dihel apreluat anul trecut conducerea Tiriac Leasing.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO