Bănci și Asigurări

Citi: Trecem la un model de retail banking complet dezvoltat si ne extindem prezenta

Citi: Trecem la un model de retail banking complet dezvoltat si ne extindem prezenta

Shahmir Khaliq, directorul general al Citibank Romania: Pentru o vreme, in 2009, economiile la nivel global se vor afla in continuare in ape tulburi si acest lucru ar putea influenta si Romania. Cea mai mare provocare va fi sa pastram ritmul de crestere a afacerii cu niveluri normale de rentabilitate.

22.12.2008, 18:14 217

Citi, unul dintre cele mai mari grupuri financiare la nivel mondial, se pregateste sa dezvolte in 2009 un model complet de retail banking pe plan local, dupa ce in ultimii ani a avut o oferta limitata pentru clientii individuali, prin intermediul diviziei CitiFinancial.

Americanii sunt prezenti pe piata locala din 1996, avand o pozitie puternica in zona serviciilor pentru marile companii. Citibank Romania opereaza printr-o retea de dimensiuni relativ reduse - opt sucursale dedicate clientilor corporate, iar in ultimii trei ani a dezvoltat si unitati pentru divizia CitiFinancial, care ofera insa doar credite de retail. Ramanand concentrati pe oferta pentru companii, americanii au pierdut treptat teren in favoarea bancilor care au profitat de cresterea pietei de retail si au iesit astfel din top zece.
"In 2009 vom continua sa construim pe o divizie corporate de succes si sa consolidam si mai mult divizia pentru intreprinderi mici si mijlocii. Pe sectorul persoane fizice, planuim sa ne repozitionam de la modelul actual de creditare la un model complet dezvoltat de retail banking", a explicat pentru ZF Shahmir Khaliq, directorul general al Citibank Romania.
Reteaua teritoriala urmeaza sa fie extinsa, in concordanta cu noua abordare pe retail. "Acest ritm de dezvoltare depinde foarte mult si de ritmul si activitatea economiei romanesti", noteaza seful Citibank. Banca opereaza acum sub brandul CitiFinancial 39 de agentii si 50 de centre de credite, carora li se adauga 668 de agenti de vanzari. Oficialii bancii au aratat recent ca se va renunta la brandul CitiFinancial, urmand ca aceste centre sa fie aduse sub imaginea grupului Citi.
Orientarea spre retail, in special pe pietele emergente, este de altfel una din directiile strategice de dezvoltare pentru Citi. Grupul american se confrunta cu probleme puternice in urma crizei declansate de prabusirea pietei creditelor subprime si a fost nevoit sa apeleze la fonduri de la stat, dar si sa disponibilizeze mai multe zeci de mii de angajati.
Shahmir Khaliq spune ca lansarea unui card de credit in 2008 (vandut direct sub brandul Citi) a fost doar un prim pas in dezvoltarea serviciilor de retail banking. "Ne dorim ca in viitorul apropiat sa oferim si solutii de wealth management."
Americanii intra insa pe o piata de retail deja foarte aglomerata si care incetineste.
In vara, cand bancile inca aveau apetit pentru creditare, focusul era pe refinantarea imprumuturilor contractate in trecut, in conditiile in care majoritatea clientilor considerati atractivi aveau deja credite luate.
Analistii se asteapta ca imprumuturile de retail sa franeze brusc anul viitor, in conditiile in care costurile au crescut, iar noile reglementari ale BNR stabilesc conditii mult mai restrictive pentru calificarea clientilor. Totodata, perspectiva unei incetiniri considerabile a economiei, aduce si perspective mult mai modeste pentru cresterea veniturilor clientilor, care era vazuta ca principalul debuseu pentru dezvoltarea creditarii.
Bancherii cu vechime pe retail vorbesc deja despre necesitatea extinderii relatiei cu clientul, prin vanzari incrucisate de produse si servicii, cu accent pe partea operatiunilor de zi cu zi.
Inclusiv pe nisa administrarii averilor, Citi are de infruntat o concurenta numeroasa. De la numele mari din piata - BCR, BRD, Raiffeisen, ING sau RBS (fosta ABN Amro) pana la jucatori de talie mica, precum Millennium Bank, foarte multe banci au venit cu servicii dedicate clientilor cu potential important de afaceri.
Seful Citibank se asteapta la un context dificil de piata si in 2009, dupa un an care a adus turbulente majore pe pietele financiare.
"Pentru o vreme, in 2009, economiile la nivel global se vor afla in continuare in ape tulburi si acest lucru ar putea influenta si Romania. Cei care vor iesi invingatori vor fi cei care vor avea cel mai bun model de gestionare a crizelor. Cea mai mare provocare va fi sa pastram ritmul de crestere a afacerii cu niveluri normale de rentabilitate", mai spune Khaliq. El admite ca vor exista "provocari majore" in 2009 in ceea ce priveste nivelul de profitabilitate a bancii.
Citibank Romania a obtinut in 2007 un profit net de 85 mil. lei (echivalentul a 25,4 mil. euro), in crestere cu 45% fata de anul precedent. Banca avea in decembrie 2007 active de 1,1 miliarde de euro, dupa ce urcasera pe parcursul anului trecut cu 71%. Americanii nu publica rezultate financiare intermediare pentru filiala locala.
Citibank Romania este in plin proces de transformare in sucursala, urmand sa fuzioneze cu Citibank Europe PLC, inregistrata in Marea Britanie. Practic, americanii vor renunta la licenta bancara acordata de BNR, urmand sa deruleze operatiuni pe plan local pe baza pasaportului financiar european.
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO