Bănci și Asigurări

Convinşi de creşterea vânzărilor, bancherii prelungesc promoţiile la credite peste vară

Foto Shutterstock

Clienţii sunt atraşi de dobânzile mai mici şi vin să-şi refinanţeze creditele, iar o parte ajung chiar să ia sume în plus

Autor: Ciprian Botea

15.06.2011, 23:57 879

Bancherii prelungesc lupta refinanţărilor de credite, singurulsegment de piaţă care pare să aibă potenţial într-o perioadămarcată încă de incertitudine, după ce în primăvară afirmau căaceastă etapă "de încălzire" trebuie să se încheie repede pentru cănu ajută la reluarea creditării.

BCR, BRD şi CEC Bank au anunţat în ultima săptămână că îşiprelungesc campaniile de refinanţare şi în luna iulie, perioadă încare au eliminat o parte din comisioane, motivând decizia prinfaptul că cererile din partea clienţilor au depăşit aşteptările.Austriecii de la Raiffeisen au campanie de refinanţare chiar pânăla jumătatea lunii august.

"Am decis să prelungim promoţia până la sfârşitul lunii iuliedatorită cererii ridicate de credite de refinanţare înregistratăpână acum", a declarat Phillippe Lelarge, directorul executiv aldepartamentului strategie şi marketing din cadrul BRD.

BRD a fost printre ultimii jucători care au lansat un produsspecific de refinanţare în această primăvară. Banca vinde creditede consum pentru refinanţare în lei cu dobândă nominală de 7,25% pean, dar costul efectiv sare de 12% pe an. La creditele imobiliare,dobânda nominală porneşte de la 4,5% şi ajunge la 5,25% pe an înfuncţie de avansul plătit de client, fiind formată din Euribor latrei luni plus o marjă fixă de 3-3,75% pe an.

Clienţii buni de la concurenţă au intrat în atenţia bancherilorîncă din toamna trecută, competiţia fiind încurajată de punerea înaplicare a Ordonanţei 50 privind creditele de consum prin care afost eliminat obstacolul reprezentat de comisionul de rambursareanticipată. Competiţia s-a intensificat însă în această primăvară,astfel că dobânzile au scăzut în medie cu două-trei puncte de laînceputul anului, iar multe bănci au renunţat şi la comisioanele deanaliză sau administrare. Dacă în urmă cu un an abia apăreauprimele produse specifice de refinan­ţare, în prezent jumătate dininstituţiile de credit promovează acest tip de împrumut.

"Campania de refinanţare aflată în derulare înregistreazămomentan creşteri de peste 50%. Creditele noi versus refinanţări auo pondere aproximativ egală în volumul vânzărilor din ultimaperioadă", a precizat Ionuţ Stanimir, şeful departamentului decomunicare externă din BCR. Banca a prelungit campania derefinanţare până la jumătatea lunii viitoare şi vinde crediteimobiliare în euro cu dobândă de 6,6% pe an, formată din Euribor laşase luni plus o marjă de 4,9%.

Pentru a-şi revigora activitatea de creditare, bancherii suntdispuşi să preia mai multe credite ale aceluiaşi debitor şi să lecomaseze într-un singur împrumut garantat cu ipotecă, acordat pe operioadă mai lungă. Creşterea perioadei de rambursare conduce la oscădere a presiunii asupra clientului pe termen scurt, prinmicşorarea ratei, dar în final acesta ajunge să plătească o sumămai mare decât în varianta iniţială.

În general, clienţii care solicită o refinanţare nu apelează laaceastă soluţie pentru că nu-şi mai pot plăti ratele actuale, cipentru că vor o sumă suplimentară sau încearcă să-şi reducă gradulde îndatorare pentru a lua un credit nou. "Cei mai mulţi clienţicare accesează o refinanţare optează şi pentru suplimentareacreditului. Sumele suplimentare urcă până la o treime din valoareatotală a creditului", a precizat Stanimir.

Şi banca de stat CEC Bank a decis să rămână în luptarefinanţărilor până la sfârşitul lunii iulie, dar marşează pecreditarea în lei. Astfel, banca vinde credite ipotecare în lei cudobândă fixă de 6,9% în primul an. Din anul al doilea, dobândadevine variabilă, fiind calculată după formula Robor la trei luniplus o marjă de 3 puncte procentuale, ceea ce ar însemna în prezent8,43% pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO