Bănci și Asigurări

Cos­min Vladimirescu, MasterCard România: Legea cash-back spijină persoanele de la sate, unde băncile nu se grăbesc să ajungă

Cos­min Vladimirescu, country ma­nager al MasterCard România

Cos­min Vladimirescu, country ma­nager al MasterCard România

Autor: Cristina Bellu

10.01.2018, 12:15 353

Publicarea recentă a normelor metodologice pentru aplicarea OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cunoscută drept Legea cash-back, reprezintă un pas important în sprijinirea persoanelor din mediul rural, contribuind la incluziunea financiară, în contextul diminuării reţelei de bancomate şi a prezenţei sucursalelor băncilor, este de părere Cos­min Vladimirescu, country ma­nager al MasterCard România.

Legea obligă comercianţii cu cifre de afaceri de peste 10.000 de euro pe an să in­sta­leze terminale POS şi să elibereze clien­ţilor, la cerere, numerar de până la 200 de lei.

Pentru ca procesul implementării să fie unul cât mai eficient şi mai rapid, Mastercard a oferit instituţiilor bancare o derogare până la sfârşitul anului 2016 de la plata costurilor aferente serviciului cash-back prin care populaţia să ridice bani de la comercianţi prin intermediul POS-urilor.

Potrivit legii în vigoare, nu există niciun cost asociat comercianţilor pentru implementarea POS-urilor şi a serviciului de cash-back. Costurile pentru achiziţionarea POS-urilor sunt suportate de instituţiile de plată.

“Mastercard a încurajat dezvoltarea reţelei de POS-uri şi a venit în sprijinul instituţiilor de plată prin subvenţionarea unei părţi – până la 50% – din costul aferent achiziţionării acestor terminale.”, precizează Cos­min Vladimirescu.

Date ale Institutului Naţional de Statistică şi ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului arată că 56% dintre firmele ce intră sub incidenţa legii se regăsesc în mediul rural. Doar 17% dintre comercianţii din mediul rural au cifre de afaceri anuale de peste 100.000 euro, în timp ce 10% au cifra de afaceri anuală cuprinsă între 50.000 şi 100.000 euro pe an. Restul comercianţilor, circa 73%, se regăsesc în plaja cifrelor de afaceri anuale de sub 50.000 euro.

“Prin includerea în scopul legii a unei ponderi semnificative de comercianţi cu cifră de afaceri scăzută, se va accentua fiscalizarea în zona rurală. ”, explică şeful  MasterCard România.

Potrivit unui studiu PwC, România are cea mai mică rată de colectare a TVA – 28% din PIB, iar ponderea economiei gri este de 27,6% – singura ţară din UE care ne depăşeşte este Bulgaria.

Potrivit aceluiaşi studiu, România se află pe ultimul loc în rândul statelor din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte numărul de POS-uri per 1.000 de locuitori şi pe penultimul loc la ponderea plăţilor electronice în totalul plăţilor. În ceea ce priveşte numărul de tranzacţii cu cardul, acesta este de peste 7 ori sub media europeană.

Legea 70/2015 pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea legii cash-back stipulează, în mod expres, că instituţiile emitente nu pot aplica instituţiilor acceptatoare comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.

Stabilirea comisioanelor s-a făcut anterior intrării în vigoare a legii cash-back tocmai pentru a sprijini si încuraja acceptarea plăţilor cu cardul la comercianţi. Băncile acceptatoare încasează de la comercianţi pentru fiecare tranzacţie un comision, format din marja băncii, comisionul interbancar şi costurile cu schema de carduri.

Nivelul de acceptare a plăţilor cu cardul a explodat datorită legii cash-back – de când a fost publicată legea, în trimestrul IV, 2016, numărul de POS-uri care se instalează într-un trimestru este la acelaşi nivel cu numărul celor care se instalau în trei trimestre anterior.

“Mastercard va continua să încurajeze iniţiativele care vizează extinderea infrastructurii de acceptare a cardurilor, o necesitate a pieţei locale, cu impact pozitiv la nivelul întregii economii. ”, adaugă Cos­min Vladimirescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO