Bănci și Asigurări

Cum pot acoperi companiile riscul de otravire a produselor

26.02.2009, 18:09 45

Asigurarile de retragere a produselor de pe piata (product recall insurance), care acopera pagubele inregistrate de companii atunci cand pun in vanzare produse contaminate cu substante otravitoare, nu se cumpara aproape deloc pe piata locala, desi cazurile de contaminare s-au inmultit in ultimii ani.

Anul trecut, de exemplu, un lot de iaurturi Danone a fost suspectat ca ar contine dioxina (o substanta toxica daca este consumata in exces) peste limitele normale si din aceasta cauza a fost retras de pe piata. Chiar daca analizele au aratat ca nivelul de dioxina se incadra in limite normale, vanzarile au scazut pentru o perioada, iar compania a investit mult in incercarea de a recastiga increderea consumatorilor. Un alt caz a avut loc la sfarsitul lui 2008, cand peste 100 de tone de carne importata din Irlanda a fost suspectata de contaminare cu dioxina.
"Un singur eveniment este de ajuns pentru ca imaginea companiei sa fie 'sifonata', iar consumatorii, partenerii si distribuitorii sa isi piarda increderea in produse si implicit in companie. Toate companiile producatoare sau distribuitoare sunt expuse acestui risc, dar gradul cel mai ridicat il au companiile producatoare sau distribuitoare de cosmetice, produse farmaceutice, tutun sau bauturi si alimente", afirma Daniela Murariu, casualty manager in cadrul AIG Romania, companie de asigurari care lucreaza numai cu clienti corporate.
Ea spune ca cererea pentru asigurari care sa acopere riscul de contaminare este redusa, deoarece companiile se uita in principal la pret, nu la acoperirile pe care le ofera. Pretul pentru o asfel de asigurare, spune Murariu, incepe de la 1.500 de euro si poate ajunge la cateva zeci de mii, in functie de suma asigurata, cifra de afaceri si alti factori.
Dar ce primeste compania pentru acesti bani? Asiguratorul acopera, printre altele, pagubele cauzate de retragerea produselor otravite de pe piata, pierderea de profit, investitiile in refacerea imaginii si, cel mai important, despagubirile pe care firma trebuie sa le plateasca clientilor care se imbolnavesc dupa consumarea produselor respective, cheltuieli care pot ajunge la sute de mii sau milioane de euro.
De exemplu, producatorul de tigari Philip Morris din SUA a fost obligat sa ii plateasca recent 8 mil. dolari vaduvei unui barbat care a murit de cancer de plamani din cauza fumatului.
"Noi n-am incheiat inca nicio polita de contaminare, desi am facut prezentari la mai multe companii. Este relativ scumpa, iar fransizele (partea din paguba suportata de asigurat - n.r.) sunt destul de mari. Nu prea sunt cumparate de companiile locale, mai mult de cele internationale", sustine Cristian Fugaciu, directorul general al brokerului de asigurari Marsh Romania.
Astfel de polite acopera cazurile de contaminare accidentala (neintentionata) a produselor in timpul procesului de fabricatie, contaminare intentionata (inclusiv de catre angajati) si de extorcare de bani (din partea persoanelor care au contaminat intentionat produsele).
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO