Bănci și Asigurări

Curteanu, UniCredit: Ne sfatuim clientii sa-si faca bugete trimestriale si scenarii pentru scaderea profitului chiar si cu 20%

08.12.2008, 16:05 27

Bancile sunt mult mai prudente cu creditarea companiilor cerandu-le contributii mai mari la finantarea proiectelor pe care vor sa le deruleze, dar si sa se pregateasca pentru evolutii dramatice.

"Daca inainte clientul trebuia sa contribuie cu 10-20% in finantarea unui proiect de investitii, acum solicitam o contributie proprie de 40-50%", a precizat Antoaneta Curteanu, Deputy Head of Corporate Banking la UniCredit Bank, in cadrul unui seminar organizat de KPMG.
"Banca noastra inca mai acorda finantari, dar pe baze mult mai restrictive. De exemplu, nu mai finantam speculatiile", a mai spus Curteanu.
Soldul creditelor acordate de bancile din sistem companiilor a franat puternic in octombrie, inregistrand in premiera pentru ultimii ani o scadere fata de luna precedent. Soldul creditelor acordate de banci companiilor a ajuns la 97,2 mld. lei in octombrie (26,5 mld. euro), in crestere cu 36% fata de octombrie 2007, conform datelor publicate de BNR.
Raportat la septembrie, soldul creditelor corporate a scazut cu aproape un procent, dupa ritmuri de crestere lunara chiar si de peste 4% in acest an. Scaderea inseamna ca valoarea ratelor incasate de banca pentru creditele din portofoliu a fost mai mare decat valoarea creditelor noi acordate.
"Octombrie a insemnat pentru noi luna cea mai agitata. Mai departe problemele se vor vedea si in economia reala", a spus Curteanu.
Agitatia provine din scumpirea resurselor. Pentru ca bancile sa acorde credite, pana nu de mult principalul lor motor de dezvoltare, trebuie sa dispuna de suficiente resurse, atrase de la clienti si de la bancile-mama.
Ambele surse de finantare s-au scumpit. Pentru acelasi depozit, acum o banca plateste o dobanda mai mare in medie cu 36% decat in martie, iar pentru acelasi credit luat de la banca-mama o banca locala plateste mai mult cu aproximativ 40% decat in martie, daca ne uitam la nivelul indicatorului de referinta EURIBOR si la cresterea CDS-urilor. Cele doua compun de fapt costul pe care il suporta bancile locale pentru a se finanta de la bancile-mama.
EURIBOR, indicatorul de referinta pentru orice finantare in euro, a scazut din martie si pana acum de la 4,3% la 3,2% (pentru termenul de o luna de zile), ca urmare a deciziilor de politica monetara ale Bancii Centrale Europene (BCE) de a scadea rata dobanzii de referinta.
Insa in acelasi timp, nivelul CDS-urilor (Credit Default Swap), care arata riscul la care se expune orice creditor in relatie cu Romania, a crescut de la 200 de puncte de baza cat era in martie la peste 600 de puncte de baza, in prezent.
Toate aceste costuri, chiar daca nu in totalitate, se transfera clientului, care plateste acum o dobanda mult mai mare pentru acelasi credit.
Catalina Constantinescu, senior economist la RBS Bank Romania, considera ca reducerea dobanzii de joia trecuta cu 0,75 puncte procentuale de catre BCE nu va determina o scadere a dobanzilor pe piata bancara de la noi, din moment ce perceptia fata de Romania nu mai este la fel de buna.
"Daca dobanzile la euro scad, nu inseamna ca vom asista la dobanzi mai scazute pentru client. Costurile de finantare externa sunt mai ridicate, in contextul in care Romania este considerata mai vulnerabila si aversiunea la risc a crescut. Dobanzile la euro platite de client sunt mai degraba influentate de prima de risc pe care Romania o are", apreciaza Constantinescu.
Daca pentru o persoana fizica scumpirea creditului inseamna sa consume mai putin, pentru o companie inseamna sa isi sisteze investitiile si sa caute alte surse de finantare pentru activitatea curenta.
Prima masura care trebuie luata este corelarea platilor cu incasarile, sfat pe care atat consultantii, cat si bancherii il dau companiilor. Sunt companii care platesc furnizorii inainte de a incasa banii de la clienti, ceea ce necesita deschiderea de linii de credit la banci.
"Companiile trebuie sa isi coreleze platile cu incasarile. Sfatuim de asemenea clientii sa priveasca fiecare trimestru ca pe un an, sa scurteze termenele de previziune. Sa faca bugete pe termene mai mici si sa ia in calcul diferite scenarii, cum ar fi scaderea vanzarilor sau a profitului cu 20%", a spus Antoaneta Curteanu, adaugand ca orice business plan trebuie sa fie mult mai prudent.
"In anumite sectoare, companiile nu simt efectele crizei. Unii au fost avertizati, in masura in care s-a putut, de consultati sau de parteneri din afara. (...) Insa ne asteptam la schimbari dramatice de la o zi la alta. Nu stim care scenariu se va adeveri in urmatoarele luni. Este important sa ai o reactie rapida pentru orice semnal de alarma", a precizat Curteanu.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO