Bănci și Asigurări

Francois Bloch, CEO BRD Groupe Soc-Gen: Cred că este oportunitate în continuare pentru creşterea volumului de credite. Cu toate acestea, vedem mult potenţial mai ales în zona de infrastructură. Cu toţii aşteptăm ca proiectele din PNRR să devină realitate. Toate băncile cred că sunt pregătite să le finanţeze

ZF Bankers Summit 2023, ziua 1

Francois Bloch, CEO BRD Groupe Soc-Gen: Cred că este...

Autor: Mircea Nica

26.06.2023, 11:45 1603

Există în continuare oportunitate pentru creşterea volumului de credite, este potenţial mai ales pe zona de infrsutructură, iar toată lumea aşteaptă proiectele din PNRR să devină realitate pentru că băncile sunt pregătite să le finanţeze, a spus Francois Bloch, CEO BRD Groupe Soc-Gen, în cadrul Conferinţei ZF Bankers Summit 2023, ziua 1.

“Investitorii şi acţionarii trebuie să înţeleagă că trebuie să pună la bătaie capital pentru a putea creşte companiile şi a le pregăti pentru că băncile se uită la acest lucru. Încă avem prea multe companii în România cu capital negativ şi evident nu sunt bancabile”, a spus Francois Bloch.

El a mai adăugat că, în ceea ce priveşte programul IMM Invest, acesta nu a forţat băncile să ofere credite, ci a oferit confort şi încredere întregrului sistem.

“Cred că este important să înţelegem că scopul programului IMM Invest nu a fost să forţeze banca să ofere credite, ci să ofere confort şi încredere întregului sistem. Când ne uităm la documente, nu oferim credite sub programul IMM Invest doar pentru că avem garanţia FNGCIMM, acea garanţie vine peste a ce ne uităm noi. Scopuil principal al programului a fost să nu îngheţe sistemul, ci de a impulsiona.”

Ce a mai spus Francois Bloch CEO BRD Groupe Soc-Gen:

Ce vedem acum la programele noi care ies pe piaţă, avem o disciplină bună de rambursare şi cun cost de risc destul de scăzut. Cred că aceasta a fost valoarea programului revenind la ideea de rezilienţă, cred că acest program a ajutat banca să ofere în continuare credite într-un moment în care am fi putut fi mai prudenţi, dar pe matricea creditării vedem din nou un cost de risc scăzut.

Cota de piaţă este doar un indicator dintre mulţi alţii şi nu ar trebui să ne concentrăm doar pe aceasta. Ce este important pentru bancă în primul rând este să fie solidă. Ne sunt încredinţate active financiare de la clienţii noştri, iar eu cred că aceasta este prima şi cea mai importantă responsabilitate, de a ne asigura că aceste active sunt în siguranţă. De aceea, capitalizarea este primul indicator atunci când ne uităm la situaţiile financiare. Băncile din România au cel mai mic randament din rândul sectoarelor economice.

Pe de o parte băncile au nevoie de capital pentru a proteja activele clienţilor precum şi posibilitatea de a finanţa economia, investitorii au nevoie de un randament a capitalului aaltfel vor investi în alte părţi şi băncile au cel mai mic randament din rândul sectoarelor economice.

Eu cred că este crucial ca băncile să continue să îşi îmbunătăţească eficienţa, randamentul, să plătească dividend investitorilor pentru că avem nevoie de acces continuu la capital altfel nu vom putea să creştem. De aceea băncile au strategii diferite în ţară, în funcţie de accesul la capital, în funcţie de cerinţele investitorilor, dar şi a profilului de risc. Dacă ai un profil de risc mai mare investitorul va cere un randament mai mare. Acestea sunt direcţiile pe care ne concentrăm la BRD, să asigurăm acţionarii un randament bun al capitalului în timp ce creştem pentru că noi considerăm că este potenţial de creştere în România, datorită economiei în primul rând, dar şi a ritmului de creştere a bancarizării care va continua să se îmbunătăţească. întrebarea este cum te poziţionezi pentru această creştere, ce segment de clienţi vrei să deserveşti pentru a capta din această creştere.

Noi avem un portofoliu destul de mare pe zona de companii mari şi multinaţionale. Acesta este un business destul de stabil. De asemenea, avem un business pe zona de retail destul de semnifcativ, iar pe zona de companii medii şi mici avem o mărime mai mică decât media pieţei din cauza unui aptetit de risc mai redus faţă de alţi competitori. Vrem să creştem şi pe acest segment de IMM-uri.

Acum câteva luni am ajuns la un echlibru între corporaţii mari şi întreprinderii mici şi mijlocii. Cel mai important este să asigurăm calitate clienţilor. Acum depinde de fiecare dintre noi să livrăm serviciile la cel mai înalt nivel.

Va fi în continuare consolidare pe piaţa din România, dar momentan preferăm să continuăm pe calea creşterii organice pentru că odată ce ajungi la mărimea critică şi suntem cu mult peste mărimea critică, o creştere şi mai mare nu arm ai aduce valoare. De aceea preferăm să lucrăm în continuare la sitemul nostrum, la produsele noastre. Pe zona de digital sunt multe lucruri pe care le-am făcut şi pe care le plănuim să le scoatem pe piaţă, iar acest lucru va asigura creşterea băncii şi nu este nevoie să combinăm modelul nostru cu cel al altei bănci. Dacă ai mărimea, planul pentru creştere, resursele necesare, cred că este oportună creşterea organică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO