Bănci și Asigurări

Marile banci si-au pus reteaua la bataie pentru distributia pensiilor private

19.10.2007, 14:04 35

Cea mai mare parte a bancilor de top de pe piata locala si-au pus la dispozitie reteaua de unitati pentru distributia pensiilor private obligatorii (pilonul II). Fie ca intermediaza procesul de vanzare pentru propria companie de pensii, fie ca vand pentru unul sau mai multi parteneri, bancile si-au valorificat in businessul pensiilor private principalul avantaj: extinderea teritoriala a retelelor. Nu mai putin de 12 dintre bancile locale au intrat in distributia acestor produse financiare.
Lista incepe chiar cu cele mai mari doua banci locale - BCR si BRDSocGen - fiecare dintre ele intermediind aceste produse pentru propria companie de administrare a pensiilor facultative. Raiffeisen, a treia banca locala ca marime (dupa criteriul activelor), este si ea implicata in distributie, prin constituirea unui broker de pensii private, care vinde produsele AIG Fond de Pensii.
De asemenea, Banca Transilvania vinde produsul de pensii private al joint-venture-ului BT Aegon (unde de altfel detine 50%), iar ING, produsul companiei de pensii a grupului. Bancpost are propria companie de administrare, Bancpost Fond de Pensii, la fel ca si OTP, Marfin (Egnatia) si MKB Romexterra. Doua cazuri asemanatoare Raiffeisen sunt Banca Romaneasca si HVB Banca pentru Locuinte, care s-au inregistrat ca intermediari de pensii private, avand voie sa vanda pentru un singur administrator.
Modul de intrare a bancilor in distributia pensiilor private difera: unele banci si-au infiintat un broker de pensii private (Raiffeisen, de exemplu) si au voie sa vanda pensii pentru oricati administratori, altele s-au autorizat ca intermediar de pensii private (BCR, BRD, Banca Romaneasca), iar cele din urma si-au autorizat pur si simplu ca agenti de marketing cea mai mare parte a angajatilor din banca, pentru a sprijini distributia propriei companii de pensii (cum sunt Banca Transilvania si ING).
Companiile de administrare a pensiilor private spun ca principalul castig al bancilor intrate in distributia pensiilor este posibilitatea de a face cross-selling, promovand un mix de produse financiare, odata cu pensiile private.
Pe de alta parte, principalul dezavantaj al institutiilor de credit care si-au aruncat angajatii in lupta pentru clientii pensiilor private este strategia bazata pe vanzare pasiva, in care functionarul bancar (autorizat si ca agent de marketing la pensii) asteapta clientul sa vina la ghiseu pentru a-i vinde produsul respectiv.
In total, bancile detin cel putin 10% din numarul total de agenti autorizati sa vanda pensii private obligatorii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO