Bănci și Asigurări

Masinile fara RCA blocheaza drumul spre UE

20.08.2004, 00:00 21

Cel mai mare obstacol in drumul spre aderarea Romaniei la Uniunea Europeana in materie de asigurari o reprezinta numarul mare al automobilelor care nu detin polite de raspundere civila auto.
"Romania trebuie sa rezolve problema vehiculelor care nu detin polite de asigurare. Din cate stim, 40% din vehicule sunt neasigurate, deci 60% din soferi trebuie sa plateasca pentru greselile pe care le comit toti. Aceasta este cea mai mare problema in ceea ce priveste aderarea din punctul nostru de vedere", a spus ieri Ulf Lemor, presedintele Consiliului Mondial al Birourilor de Asigurari Auto.
Birourile de Asigurari Auto constituie asa numita retea mondiala Carte Verde (asigurarea de raspundere civila auto pentru calatorii in strainatate), care da posibilitatea reglarii platii daunelor (prin compensari intre societatile de asigurare) aparute ca urmare a producerii de accidente pe teritoriul unei tari de catre nerezidenti.
Astfel, cand un roman de exemplu face un accident cu masina in Austria, Biroul Carte Verde din aceasta tara acopera dauna celui pagubit, iar apoi recupereaza banii de la Biroul Carte Verde Romania, care la randul sau se indreapta catre societatea de asigurare care a vandut polita Carte Verde.
Cum asigurarea de raspundere civila auto pentru intern se va unifica cu cea pentru trafic extern, iar dupa 2007 controlul vamal spre Uniunea Europeana va fi desfiintat, daca nu se reduce ponderea vehiculelor neasigurate, accidentele facute in strainatate de cei fara polite de asigurare vor trebui platite, prin pretul politelor, tot de catre asiguratii romani.
"Daca nu se reduce numarul celor neasigurati, companiile de asigurare din Romania vor intra in faliment", a mai spus Lemor, prezent la Conferinta "Raspunderea civila auto in perspectiva integrarii in Uniunea Europeana", organizata de Biroul Asiguratorilor Auto din Romania (BAAR sau Biroul Carte Verde).
In opinia lui Ulf Lemor, cealalta problema care va trebui rezolvata este cresterea acoperirii, adica a sumelor asigurate, in prezent de 8-10 ori mai mici decat in UE.
Asigurarea de raspundere civila auto este obligatorie in Romania, dar conform datelor BAAR 4 din 10 automobile nu detin asigurare. Insa acest nivel este permanent in discutie pe piata asigurarilor, pentru ca nu exista statistici oficiale privind numarul exact al automobilelor aflate in circulatie, si nici al politelor de asigurare vandute de catre companiile de asigurari.
Pentru a se conforma reglementarilor UE, legislatia romaneasca a asigurarilor a fost schimbata fundamental, mai ales in domeniul asigurarilor auto si in ultimul an.
Pana anul acesta, asigurarile auto de raspundere civila se vindeau doar de catre anumite companii, special autorizate de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, pe un an calendaristic sau pe fractiunea de timp pana la sfarsitul anului, la un pret stabilit.
De anul acesta, piata se va liberaliza, dar nu este inca stabilit cum si cu cat. sorin.pislaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO