Bănci și Asigurări

Michael Lafferty: Mai este mult loc de crestere pe piata cardurilor

11.09.2008, 14:32 15

Piata romaneasca de carduri pastreaza inca un potential important de crestere, chiar prin comparatie cu alte piete din regiune, spune Michael Lafferty, presedintele Lafferty Group - o cunoscuta organizatie independenta de analiza in domeniul de retail banking la nivel international.
"Multe dintre pietele mari din Europa Rasariteana dupa numarul de carduri emise nu si-au atins inca potentialul din punctul de vedere al ratei de penetrare", spune Michael Lafferty. Din punctul de vedere al numarului de carduri in circulatie, Romania este a cincea piata ca marime, dintre cele noua incluse de Lafferty in regiune.
Cu circa 17 milioane de carduri in circulatie, Romania este cu mult in urma Rusiei si a Turciei, care trec de 90 de milioane de unitati si chiar la o distanta apreciabila de Ucraina, unde sunt aproape 40 de milioane de carduri.
Dupa Romania sunt doar pietele din Cehia, Ungaria, Slovacia si Slovenia, care sunt insa mult mai mici din punctul de vedere al numarului de potentiali clienti.
Din punctul de vedere al penetrarii cardurilor, Romania este chiar in coada clasamentului, pozitionandu-se, cu circa 80 de carduri la 100 de locuitori, doar in fata Poloniei si a Rusiei. Piata turca este printre cele mai dezvoltate din acest punct de vedere, cu o medie de 180 de carduri la fiecare 100 de locuitori.
Lafferty mai noteaza ca, la nivel regional, volumul mediu cheltuit anual pe cardurile de credit este pe o tendinta descendenta, apropiindu-se de 1.000 de dolari (710 euro), insa aceasta evolutie se datoreaza ritmului foarte rapid de emitere. In schimb, pe carduri de debit media se apropie de 3.500 de dolari (2.480 de euro), tendinta fiind de crestere accentuata, inclusiv datorita majorarii veniturilor clientilor. In intervalul 2002 - 2007, numarul de carduri din regiunea Europei de Est aproape s-a triplat, ajungand la 300 de milioane de unitati.
In ceea ce priveste finantarile de retail, Lafferty apreciaza ca Europa Rasariteana va ajunge o piata de 600 de miliarde de dolari (425 de miliarde de euro) pana la sfarsitul acestui an, in crestere de peste zece ori, in dolari, fata de nivelul din 2002. La sfarsitul lui 2007, Romania ajunsese sa concentreze 5% din totalul finantarilor acordate in regiune, fiind astfel una dintre pietele de mici dimensiuni. Totusi, felia sa a crescut sensibil fata de 2002, cand avea doar 1%. Si din acest punct de vedere Rusia, Turcia si Polonia sunt cele mai mari piete.
Lafferty noteaza si gradul redus de indatorare (calculat ca raport intre creditul contractat si venitul disponibil) al clientilor din regiune. Cu putin peste 20%, Europa Rasariteana este aproape de America Latina, insa foarte departe de Europa de Vest, unde nivelul depaseste 100%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO