Bănci și Asigurări

Mugur Isărescu, BNR: Vechii bancheri, atunci când greşeau, îşi puneau pistolul la tâmplă

Mugur Isărescu, BNR: Vechii bancheri, atunci când greşeau, îşi puneau pistolul la tâmplă

Autor: Claudia Medrega

23.11.2011, 00:00 3005

Încrederea în industria financiară s-a erodat foarte mult şi sistemul bancar din întreaga lume este la o "răscruce istorică" , iar reclădirea încrederii nu se poate face doar prin reglementare, ci depinde şi de "calitatea bancherilor", susţine Mugur Isărescu (desen), guvernatorul BNR.

"Încrederea, având o mare componentă emoţională, depinde foarte mult de calitatea bancherului de când lumea. Relaţia de creditare este umană, nu tehnică. Sper să ieşim din această iluzie: stabilim criterii şi computerul dă credite. Trebuie să se revină la funcţia de bază a bancherului... Reclădirea încrederii în sistemul bancar înseamnă ca şi bancherul să fie «om de încredere»", a declarat Isărescu la conferinţa de aniversare a 20 de ani de la înfiinţarea Institutului Bancar Român.

El s-a arătat sceptic că noile reglementări financiare care se conturează la nivel internaţional, în urma celei mai grave crize de după Marea Depresiune din anii '30, pot să "producă" şi norme de etică şi conduită.

"Întrebarea rămâne? Poate reglementarea să reglementeze şi normele de etică, de morală? Am rezervele mele. Cred că mai degrabă penalizarea abaterilor serioase de către comunitate, cutumele sunt esenţiale. Nu văd BNR lansându-se într-un regulament de comportament etic în băncile din România. Etica şi profesionalismul, nu doar reglementarea, sunt elemente esenţiale pentru reclădirea încrederii în industria bancară. Bancherii trebuie să înţeleagă că, în ultimă instanţă, este chiar în ajutorul lor. Mai devreme sau mai târziu încrederea nu o câştigi decât prin faptul că te impui în faţa clienţilor prin comportament de durată." Isărescu a amintit că vechii bancherii, atunci când dădeau greş, în trecut "îşi puneau pistolul la tâmplă", pentru că existau anumite "cutume". "Nu erau reguli, dar nu mai puteau ieşi în societate. Nu exista un formalism, erau mai degrabă cutume şi norme de conduită."

În opinia guvernatorului BNR, relaţia dintre bancher şi client ar trebui regândită, fiind necesar ca cele două părţi "să colaboreze, nu să încerce să se ucidă reciproc".

Tendinţa de suprareglementare a pieţelor financiare este îngrijorătoare pentru că poate stimula asumarea de riscuri şi poate să "dărâme" în cele din urmă încrederea, crede Isărescu.

"Au dreptate cei care spun că pierderea încrederii în sistemul bancar a apărut din dereglementare. Dar, au dreptate şi cei care spun că reglementarea excesivă poate duce la pierderea încrederii, pentru că se intră în conflicte cu mecanismele pieţelor. Tot timpul există riscul suprareglementării, care de la un punct în colo poate să dărâme încrederea".

Etica şi profesionalismul sunt esenţiale în actualul efort de reconstruire a încrederii şi pentru a construi un profil de bancher caracterizat de "onestitate, integritate, moralitate, simţ al dreptăţii şi echilibrului", apreciază Isărescu. "Niciodată în istoria sistemului bancar nu s-a discutat atât de mult despre etică şi profesionalism ca după această criză declanşată în 2008".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO