Bănci și Asigurări

Piata de leasing, o industrie candva de miliarde de euro, nu da niciun semn de revenire. Cat mai dureaza scaderea?

In anii de dinaintea crizei, piata de leasing era sectorul economiei cu cea mai rapida evolutie, avand cresteri de 40-60% pe an.

In anii de dinaintea crizei, piata de leasing era sectorul economiei cu cea mai rapida evolutie, avand cresteri de 40-60% pe an.

01.06.2010, 19:51 92

Piata de leasing, o industrie care in urma cu numai doi ani seapropia de pragul de cinci miliarde de euro, se va confrunta cuinca un an extrem de dificil, dupa ce in 2009 a fost cel mai lovitsector al economiei, cu o scadere de 72%.

Desi acum cateva luni majoritatea companiilor vorbeau depre unan mai bun, publicarea in urma cu cateva zile a rezultatelor pieteidupa primul trimestru a aratat contrariul: industria de leasing s-acontractat cu inca 32%, iar toate planurile facute la inceputulanului trebuie regandite.

De ce nu isi revine piata? Companiile, principalii clienti aifinantatorilor, si-au inghetat planurile de investitii, inconditiile in care habar nu au daca vor fi majorate TVA si cotaunica, ceea ce le-ar afecta afacerile. Aceeasi nesiguranta seresimte si in randul clientilor persoane fizice, spun managerii dinleasing.

"In continuare exista foarte multe incertitudini, am constatatacest lucru si la companii foarte mari, care si-au pus pe holdinvestitiile. Acest lucru afecteaza companiile de leasing", explicaFelix Daniliuc, directorul general al Raiffeisen Leasing. "Pe dealta parte, cred ca atat autoritatile, cat si jucatorii din piatanu au reusit sa transmita un mesaj de incredere catre companii, inspecial catre IMM. Mi-e teama ca nimeni nu constientizeaza faptulca 2010 este un an crucial, nu mai avem rezervele din 2008, dincare am trait in 2009. Nu ne mai permitem un an de asteptare si numa refer aici doar la firmele de leasing, ci la intreaga economie",mai spune el.

Primul trimestru, unul dintre cele mai slabe din istoriapietei

Primul trimestru din 2010 se numara printre cele mai proasteperioade din istoria pietei de leasing, in principal deoarececlientii companii nu mai investesc in parcuri auto. Finantarilepentru achizitia de masini s-au redus cu 36% in aceasta perioada,pana la 141,5 milioane de euro, potrivit datelor AsociatieiSocietatilor Financiare (ALB).

"T1 a fost unul dintre cele mai slabe trimestre din istoriapietei de leasing, cred ca numai in 2000-2001 a fost mai prost,cand erau inca foarte putine firme de leasing pe piata. Acest lucruse intampla in primul rand din cauza scaderii vanzarilor demasini", spune Razvan Diaconescu, directorul general al ImpulsLeasing.

De asemenea, in actualul climat economic, cand prognozeleoficiale cu privire la evolutia economiei se schimba de la osaptamana la alta, iar oamenii de afaceri si angajatii se gandesccu teama ca nu va putea fi evitata majorarea TVA si a cotei unice,nimeni nu mai achizitioneaza nimic.

"Nimeni nu stie ce se intampla. Toata lumea isi amanaachizitiile deoarece nu se stie daca va fi majorata TVA sau nu. Omajorare a TVA se va vedea imediat in pretul masinilor. Pe de altaparte, tot mai putini din cei care solicita o finantare se sicalifica. Anul 2009 a fost foarte prost, iar rezultatelecompaniilor nu arata deloc bine. Nu mai poti sa le acorzifinantari, poate doar cu avans foarte mare, pe care nu multi isipermit sa il plateasca", adauga directorul Impuls Leasing.

O alta cauza a evolutiei negative a leasingului sunt datoriileacumulate de stat catre firme private, in special ininfrastructura, ceea ce aduce companiile in imposibilitatea de a-simai plati ratele pentru finantarile contractate.

"De vina sunt si blocajele, sunt in continuare multi clienticare asteapta sa primeasca bani de la stat si nu ii mai primesc",spune Daniliuc de la Raiffeisen Leasing. De altfel, arieratelestatului catre sectorul privat au depasit tintele agreate cu FondulMonetar International, fiind solicitate derogari la toateevaluarile.

Cum se va incheia 2010?

Anul 2010 se va incheia, cel mai probabil, cu o scadere a pieteicomparativ cu nivelul deja foarte jos din 2009, insa unii managerimai optimisti vad o stagnare.

"Pentru urmatoarele trimestre estimez aproximativ aceeasievolutie ca in T1, poate putin sub 30% totusi, avand in vedere caanul trecut in primul trimestru s-au realizat cele mai mari volume,iar celelalte au fost mai slabe", afirma Razvan Diaconescu de laImpuls Leasing.

Pe de alta parte, seful Raiffeisen Leasing se asteapta la oscadere ceva mai redusa a pietei, care a coborat anul trecut lanivelul de 1,33 miliarde de euro.

"Eu imi pastrez nota de optimism si ma astept ca piata sa fie de1,2-1,3 miliarde de euro la sfarsitul anului (ca valoare abunurilor finantate - n. red.). Atat eu, cat si multi colegi de-aimei de la alte companii de leasing avem bugetate cresteri pentru2010, dar nu vom putea controla reactia pietei", spune FelixDaniliuc.

Scaderea puternica a pietei s-a vazut deja in randul jucatorilormici: cateva zeci de companii de leasing de mici dimensiuni auiesit de pe piata in ultimul an, deoarece actionarii nu le-au maiputut sustine cu fonduri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO