Bănci și Asigurări

Rata redusa a daunei, cauza supravietuirii asiguratorilor pe piata auto

21.09.2005, 17:45 35

Companiile de asigurari rezista pe piata asigurarilor auto doar pentru ca rata daunalitatii pe acest segment este redusa, a declarat Liviu Stoicescu, presedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (B.A.A.R.), in cadrul conferintei "Managementul daunelor in asigurarile auto", organizata de revista de asigurari XPrimm .

In Romania, rata daunei la politele RCA a fost, anul trecut, de 64%, mai mica decat cea din alte tari europene, cum ar fi Germania (90%), Franta (83%) si Austria (81%).

"Majoritatea despagubirilor platite de asiguratori sunt pentru daune materiale, nu pentru vatamare corporala", a explicat presedintele B.A.A.R.

In prezent, autoritatile incearca sa gaseasca solutii pentru a impiedica circulatia masinilor care nu sunt asigurate prin polite RCA Conform proiectului de modificare a Ordonantei de Guvern nr. 195/2002, privind circulatia pe drumurile publice, soferii care vor fi prinsi in trafic fara a avea incheiata o asigurare de raspundere civila fata de terti vor fi sanctionati prin retinerea certificatului si a placutelor de inmatriculare.

De asemenea, soferii care se vor gasi in aceasta situatie vor fi sanctionati cu o amenda incadrata in clasa IV, de peste 1.000 lei noi (circa 280 euro). Daca in urmatoarea luna conducatorul auto nu va incheia polita RCA, autoritatile vor dispune radierea din oficiu a masinii.

O problema importanta pe piata asigurarilor auto din Romania este data de obstacolele care apar in procesul de solutionare a daunelor de catre asiguratori.

Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSICAR), spune ca principalul impediment in procesul de plata a despagubirilor este obtinerea actelor constatatoare de la Politie.

Solutia propusa de presedintele UNSICAR este "rezolvarea amiabila a actului de constatare a daunelor, care in alte tari functioneaza foarte bine".

Dorin Albu, seful Serviciului Daune din cadrul companiei Asitrans, spune ca printre cauzele cresterii daunalitatii in cazul asigurarilor auto se afla fraudele, atat cele ale asiguratilor, cat si cele ale angajatilor companiilor de asigurari. El spune ca, in ultimul timp, au inceput sa apara tot mai multe cazuri de implicare a angajatilor in fraude, prin asigurarea unor autovehicule deja avariate.

Seful Serviciului Daune din cadrul Asitrans spune ca rata daunei in asigurarile auto va fi redusa prin introducerea bazei de date unice privind asigurarile de raspundere civila obligatorie. Conform resprezentantilor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), aceasta baza de date va deveni operationala pana la sfarsitul anului.

O alta metoda de reducere a daunalitatii in asigurarile auto, propusa de Dorin Albu, este externalizarea activitatii de constatare a daunelor, astfel incat in sarcina asiguratorului sa ramana doar decizia daca sa plateasca despagubiri sau nu.

Nicolae Ionescu, director al Departamentului Daune Auto din cadrul Allianz-Tiriac, este de parere ca una dintre cele mai importante probleme cu care se confrunta asiguratorii in procesul de solutionare a daunelor auto sunt tarifele mari practicate de service-urile auto.

"Societatile de asigurari sunt dezbinate: daca un service creste tarifele, asiguratorii le accepta. Ar trebui sa gasim, impreuna cu CSA, o modalitate de a solutiona aceste probleme", a declarat el.

In Romania, prima medie pentru o polita de asigurare de raspundere civila auto este 45 de euro, mult mai mica decat cea practicata de asiguratorii din alte tari europene, cum ar fi Italia (428 de euro), Austria (320 de euro), Marea Britanie (310 euro) si Olanda (300 de euro). Totusi, in aceste tari limitele de raspundere a asiguratorului sunt mult mai mari decat in Romania, de ordinul a milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO