Bănci și Asigurări

Revoluţia transparentizării costurilor la credite din vară se învăluie în ceaţă

Revoluţia transparentizării costurilor la credite din vară se învăluie în ceaţă

Autor: Liviu Chiru

14.12.2010, 23:50 31

Grupurile de clienţi nemulţumiţi de la BCR şi Volksbank, care aumers în instanţă pentru a obţine eliminarea din contracte a unorclauze pe care le considerau abuzive, încheie anul fără un rezultatcert. Instanţele au respins cererile lor de suspendare a plăţiiratelor pe perioada judecării proceselor, iar termenele stabilitepentru discutarea fondului sunt abia în toamna viitoare.

"Puterea economică s-a dovedit mai mare decât puterea celormulţi", comentează avocatul Gheorghe Piperea, desemnat de mai multegrupuri de clienţi să le reprezinte interesele în instanţă. Cea mairecentă astfel de decizie a fost dată vineri, în procesul în carepeste 1.000 de clienţi ai Volksbank au cerut suspendarea plăţiiratelor pe perioada procesului. El spune că a înaintat recurs faţăde aceste decizii, însă acestea se vor judeca abia în 2011.

În paralel, procesul de transformare în lege a Ordonanţei 50aparent s-a blocat la nivelul discuţiilor în cadrul Comisiei debuget-finanţe din Camera Deputaţilor, care are rol decizional.Chiar ieri deputaţii au amânat din nou dezbaterea, după cediscuţiile au fost abandonate în mai multe rânduri din cauza lipseide cvorum. Au rămas să fie tranşate problemele cele mai importante- aplicarea noilor reglementări inclusiv pentru creditele vânduteînainte de 21 iunie, data intrării în vigoare a ordonanţei şiîmputernicirea Autorităţii Naţionale pentru ProtecţiaConsumatorilor de a suspenda activitatea de creditare pentrubăncile care încalcă reglementările.

Clienţii sunt nemulţumiţi că bancherii au ales să păstrezeneschimbat costul creditelor la nivelul din iunie, iar pentru astaau redenumit sau comasat anumite comisioane, care nu mai eraupermise de noile reglementări.

În paralel, dobânzile au fost indexate la indicatoritransparenţi, dar prin aplicarea unor marje fixe foarte ridicate.Textul ordonanţei este interpretat diferit de clienţi, careconsideră că anumite costuri ar fi trebuit pur şi simplu să fieeliminate. Iniţial ANPC le-a transmis bancherilor printr-oscrisoare că agreează această abordare, însă ordonanţa nu a fostmodificată pentru a clarifica situaţia. Astfel de amendamente sedezbat acum în Comisia de buget-finanţe.

La nivel judeţean, Comisariatele pentru Protecţia Consumatorilorau început să amendeze băncile care au apelat la această abordare,iar acestea la rândul lor contestă amenzile în instanţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO