Bănci și Asigurări

Românii au rămas prudenţi: Piaţa creditelor este în continuare ”amorţită”

Populaţia încă se ţine departe de bănci: cererea de credite a frânat la început de an

Autor: Ciprian Valentin Botea

24.03.2012, 13:56 848

Numărul clienţilor potenţiali verificaţi de bancheri la Biroul de Credit crescuse spectaculos în primăvara anului trecut pe fondul promoţiilor lansate de bănci pentru ca ulterior cererea de credite să se stabilizeze pe palierul de 400.000 de solicitări pe lună. Cererea a scăzut însă pe final de an şi a ajuns la 350.000 de interogări în luna decembrie 2011.

Chiar dacă cererea de credite din ianuarie şi februarie s-a redus doar uşor faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, media lunară de la începutul anului a fost cu 28% mai mică decât cea înregistrată pe parcursul întregului an 2011. Per total, cererea de credite crescuse cu 50% anul trecut faţă de 2010, numărul interogărilor pentru clienţii potenţiali depăşind 5 milioane.

"Statistic, numărul monitorizărilor a fost relativ acelaşi în 2010 şi 2011, în timp ce numărul interogărilor pentru credite noi a fost în creştere anul trecut faţă de 2010", a declarat Şerban Epure, directorul general al Biroului de Credit.

Băncile verifică situaţia îndatorării fiecărui client potenţial în procesul de analiză a dosarului de credit, astfel că numărul interogărilor trimise la Biroul de Credit reflectă îndeaproape numărul de cereri de credit. Instituţia emite şi rapoarte despre clienţii existenţi la cererea băncilor.

Astfel, anul trecut au fost emise circa 2,2 milioane de rapoarte despre situaţia clienţilor existenţi. Băncile au început să-şi monitorizeze mai atent portofoliile în criză pentru a fi la curent cu situaţia fiecărui client, dar la începutul anului numărul rapoartelor eliberate pentru clienţii existenţi a coborât la o medie de 60.000 de interogări.

"Concentrarea atenţiei pe clienţii aflaţi în portofoliu este de aşteptat să continue în condiţiile actuale de desfăşurare a creditării. Participanţii noştri au simţit eficienţa monitorizărilor şi vor continua să le efectueze, indiferent dacă e criză sau nu, pentru a cunoaşte situaţia actualizată a debitorilor proprii şi a-şi adapta acţiunile faţă de aceştia", consideră Epure.

El afirmă că în 2011 un număr de 48 de bănci şi instituţii financiare nebancare (IFN) au efectuat monitorizări de portofoliu, dintr-un total de 55 de instituţii participante la Biroul de Credit. Băncile folosesc rapoartele de monitorizare pentru a afla informaţii despre situaţia financiară a unui client pe care l-au împrumutat în trecut indiferent dacă acesta are sau nu probleme cu plata creditelor.

Astfel, dacă un restanţier nu îşi onorează datoriile nici către alţi creditori, banca poate lua decizia de a trece la colectarea creanţei respective, în timp ce dacă un debitor are un comportament de plată bun poate deveni potenţial client şi pentru alte produse ale băncii.

În total, Biroul de Credit a emis anul trecut 7,3 milioane de rapoarte, în creştere de la 5,5 milioane de rapoarte în 2010. Numărul rapoartelor eliberate se apropie astfel de vârful record de 7,6 milioane de interogări atins în 2008, înainte de izbucnirea crizei financiare pe plan local, atunci când băncile au îngheţat practic finanţările acordate populaţiei.

Bancherii au încercat în mai multe rânduri în ultimii ani să reia vânzările de credite pentru populaţie, dar creşterea volumului finanţărilor nu a fost spectaculoasă. Revenirea cererii de credite în primăvara anului trecut a venit tocmai într-un asemenea context, în care bancherii au devenit mai incisivi în promovarea împrumuturilor de retail.

Chiar dacă au încercat să găsească mai mulţi clienţi cărora să le dea credite băncile s-au mulţumit în general să atragă clienţi de la concurenţă, în speranţa să le împrumute şi o sumă suplimentară faţă de cea necesară pentru a închide vechile datorii.

Scăderea cererii în ultimele luni vine însă în contextul în care bancherii nu au mai promovat finanţările de retail în ultima perioadă, aflându-se într-o fază de aşteptare pe fondul noului regulament privind împrumuturile acordate populaţiei. De altfel, cerera mai scăzută de credite s-a reflectat şi în portofoliile băncilor, volumul finanţărilor acordate populaţiei scăzând uşor în ianuarie, până la circa 104 milioane de lei.

În sistemul Biroului de Credit participă în prezent 36 de bănci şi 19 instituţii financiare nebancare, care transmit atât informaţii negative, despre creditele restante, cât şi informaţii pozitive, privind soldul total şi numărul creditelor din portofoliu.

Instituţia colectează date doar despre creditele acordate persoanelor fizice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO