Bănci și Asigurări

Românii au retras de Sărbători cu 20% mai mult de la bancomate decât în anul anterior

Românii au retras de Sărbători cu 20% mai mult de la bancomate decât în anul anterior

Autor: Ciprian Botea

05.01.2012, 00:08 575

BRD, Raiffeisen, Volksbank, Alpha Bank, ING Bank şi Banca Românească afirmă că retragerile de cash de la bancomate au crescut între 8% şi 45% în perioada 15-22 decembrie 2011, faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Acesta este primul indicator care arată o revenire a consumului.

Spre exemplu, de pe cardurile ING Bank au fost retraşi în perioada 15-22 decembrie 2011 aproape 237 milioane de lei (55 mil. euro), cu 21% peste nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut. ING are un portofoliu de peste un milion de carduri de credit şi debit. Media retragerilor este un plus de 20%.

Austriecii de la Raiffeisen au anunţat la rândul lor o creştere cu 25% a sumelor retrase de pe carduri, dar nu au precizat volumul exact. O creştere mai mare a fost consemnată de Banca Românească, un jucător de talie medie cu acţionariat elen, de pe cardurile băncii fiind retraşi 16 milioane de lei în săptămâna de dinaintea Crăciunului, cu 45% peste nivelul din perioada corespunzătoare din 2010.

Creşterile de două cifre raportate de bancheri vin în condiţiile în care inflaţia a crescut cu mai puţin de 3,5%, potrivit ultimelor date disponibile, ceea ce arată că de fapt românii au cumpărat mai mult. Având în vedere că veniturile nu au crescut substanţial, cheltuielile suplimentare au fost susţinute în bună măsură din banii economisiţi pe parcursul anului.

"Criza a modificat comportamentul consumatorilor. Aceştia au economisit mai mult, lucru reflectat de creşterea depozitelor, iar cheltuielile suplimentare de la sfârşitul anului au fost făcute din aceste economii. Oricum, decembrie mar­chează în fiecare an un vârf de consum", comentează analistul financiar Aurelian Dochia.

Clienţii băncilor au devenit mai responsabili în criză, astfel că în ultimii trei ani depozitele din bănci au crescut cu echivelentul a 4 mld. euro, până la aproape 42 mld. euro.

Consumul a scăzut constant de la sfârşitul lui 2008 încoace, abia ultimele luni marcând o re­ve­nire timidă. Vânzările din comerţul cu amă­nuntul - unul dintre cei mai importanţi indicatori statistici, care reflectă foarte bine evoluţia consu­mului privat - au crescut cu 2% în octombrie.

Volksbank şi Alpha Bank au raportat la rândul lor o creştere cu 17% a sumelor retrase de pe carduri în perioada 25-22 decembrie 2011. Clienţii BRD, a doua bancă locală, cu un porto­foliu de peste 2 milioane de carduri, au retras cu 8% mai mulţi bani decât în perioada 15-22 de­cembrie 2010. Clienţii Volksbank au retras în săptămâna dinaintea Crăciunului 9,4 mil. lei de la bancomate, faţă de aproape 8 mil. lei în 2010. Numărul tranzacţiilor a rămas constant, astfel că valoarea medie a unei tranzacţii a crescut de la 460 de lei la 530 de lei.

Deocamdată nu există date privind numerarul aflat în circulaţie în ultima lună a anului sau cifre privind livrările de numerar efectuate de BNR către băncile comerciale în decembrie. Datele privind numerarul aflat în circulaţie în luna noiembrie indică însă o creştere cu 12% faţă de aceeaşi perioadă din 2010. Media zilnică a cash-ului din economia reală a fost de 29,4 mld. lei (6,75 mld. euro) în noiembrie, creşterea reflectând o revenire a apetitului de consum.

Volumul mai mare al numerarului aflat în circulaţie vine în paralel cu o creştere a sumelor tranzacţionate pe card, jucătorii din industrie raportând creşteri de două cifre. Raiffeisen şi Volksbank au anun­ţat creşterea cu 28% a volumului tranzacţiilor cu carduri la comercianţi şi pe internet, în timp ce la Banca Ro­mâ­nească creşterea a fost de 45%. Clienţii Volks­bank au făcut tranzacţii cu cardurile de 3,7 mil. lei, iar Banca Româneas­că a raportat o valoare de 4 mil. lei a aces­tor tranzacţii. Olandezii de la ING au înregistrat un avans cu 24% al plă­ţilor efectuate cu cardul la comercianţi, în timp ce Alpha Bank şi BRD au raportat creşteri de circa 9-10%. Tranzacţiile pe internet cu cardurile BRD au crescut însă cu 19%.

"Un prim rezultat al creşterii tranzacţiilor cu car­durile este reducerea economiei informale. Creş­­terea acestor tranzacţii este rezultatul unei schimbări de comportament, dar şi a faptului că reţelele de plată s-au extins. Este vorba de un proces de învăţare şi de ajustare", mai spune Dochia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO