Bănci și Asigurări

Românii pot să apeleze din august la legea insolvenţei persoanelor fizice. Planul de rambursare trebuie să fie fezabil şi să ţină cont de perspectivele reale de redresare ale debitorului

Românii pot să apeleze din august la legea insolvenţei...

Autor: Mediafax

12.06.2017, 00:05 439
Planul de rambursare prezentat de administratorul procedurii de insolvenţă trebuie să fie fezabil şi să ţină cont de perspectivele reale de redresare şi circumstanţele aplicabile debitorului.
 
Guvernul a aprobat vineri, printr-o hotărâre nor­mele metodologice pentru aplicarea Legii pri­vind procedura insolvenţei persoanelor fizice, prin care sunt stabilite modalitatea de desfăşurare a şe­dinţelor de conciliere, modul de comunicare cu de­bitorul şi creditorii, tipurile de onorarii.
 
Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 151/2015 privind proce­du­ra in­solvenţei persoa­ne­lor fi­zi­ce stabilesc modali­ta­tea de desfăşurare a şe­din­ţelor de conciliere, mo­dul de co­mu­nicare cu de­bi­torul şi cre­ditorii, ti­purile de ono­ra­rii pentru ad­minis­tra­to­rul procedurii şi lichidator, pre­cum şi cuan­tumul mi­nim şi ma­xim al acestor onorarii.
 
Conform purtătorului de cuvânt al guvernului Alina Petrescu, legea va in­tra în vigoare de la 1 august 2017.
 
Deschiderea proce­du­rii de insolvenţă se va face pe baza unei cereri pe care de­bitorul persoană fizică o poa­te depune personal sau prin poştă, cu confirmare de primire sau pe e-mail cu semnătură electronică cer­tificată, la comisia de insolvenţă la nivel teritorial din judeţul în care îşi are domiciliul sau reşedinţa de cel puţin şase luni.
 
În termen de cinci zile de la data primirii cererii, va avea loc o şedinţă de ascultare a de­bitorului.
 
Dacă debitorul este persoană cu han­di­cap auditiv sau surdocecitate, ascultarea va avea loc cu asigurarea unui interpret în limbaj mimicogestual, spune Guvernului.
 
Administratorul procedurii verifică creanţele, în baza informaţiilor transmise atât de creditori, cât şi de debitori. Creanţele exprimate sau consolidate în valută vor fi înregistrate într-un tabel preliminar la valoarea lor în lei, la cursul Băncii Naţionale la data deschiderii procedurii insolvenţei, exceptând cazurile în care legislaţia specială cuprinde prevederi diferite.
 
Planul de rambursare prezentat de administratorul procedurii de insolvenţă trebuie să fie fezabil şi să ţină cont de perspectivele reale de redresare şi circumstanţele aplicabile debitorului. În acest sens, normele metodologice aprobate de Guvern detaliază reperele la care comisia de insolvenţă la nivel central se va raporta pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil şi pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor şi familiilor acestora, în situaţia insolvenţei persoanelor fizice.
 
Planul de rambursare astfel elaborat este transmis comisiei de insolvenţă de către administratorul procedurii, pentru a fi evaluată fezabilitatea lui, în termen de 15 zile.
 
Actul normativ stabileşte, totodată, că şedinţele de conciliere între creditor şi debitor trebuie să servească exclusiv intereselor legitime ale părţilor şi că niciuna dintre părţi nu poate impune celeilalte părţi o soluţie.
 
 
Se va ţine cont de:
 
⇒ valoarea coşului minim lunar de consum, stabilit în baza informaţiilor primite de la Institutul Naţional de Statistică şi/sau Institutul pentru Calitatea Vieţii;
 
⇒ particularităţi de ordin financiar, structura pieţei forţei de muncă;
 
⇒ valoarea minimă a cheltuielilor profesionale şi/sau de şcolarizare;
 
⇒ preţul utilităţilor, al alimentelor şi al produselor de bază;
 
⇒ componenţa şi structura familiei debitorului, ţinând cont şi de persoanele aflate în întreţinerea debitorului şi a celor cu care convieţuiesc;
 
⇒  existenţa unor situaţii speciale de sănătate, integritate fizică, dizabilităţi în cazul debitorului ori al persoanelor aflate în întreţinere sau cu care convieţuiesc;
 
⇒ cheltuielile minime legate de funcţionarea şi întreţinerea unui vehicul indispensabil;
 
⇒ cheltuielile minime necesare pentru creşterea, îngrijirea şi educarea copilului aflat în întreţinerea debitorului, raportat la vârsta copilului;
 
⇒ exigenţele minimale ale unei locuinţe convenabile pentru debitor şi persoanele aflate în întreţinerea sa sau cu care convieţuieşte.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO