Bănci și Asigurări

Skopek, BCR: Cand aud de restructurare, multi clienti reiau platile din proprie initiativa

Skopek, BCR: Cand aud de restructurare, multi clienti reiau platile din proprie initiativa

Martin Skopek, vicepresedintele pe retail al BCR

23.08.2009, 17:45 117

In acelasi timp, ponderea neperformantelor pe retail a fost cu jumatate de punct mai mare decat media de 6,2% raportata la nivelul intregii banci, inclusiv din cauza ca trimestrul II a adus o crestere a numarului de defaulturi ale IMM-urilor.

Pe de alta parte, gradul de acoperire cu provizioane a creditelor de retail neperformante aproape s-a injumatatit, de la 106% in decembrie 2008 la 57,8% in iunie 2009, in conditiile in care stocul de provizioane a ramas relativ constant, la 536 milioane de euro. Volumul creditelor acordate persoanelor sau IMM-urilor si clasificate drept neperformante ajunsese la 928 de milioane de euro la sfarsitul semestrului I, in crestere cu 85% fata de nivelul din urma cu sase luni.

Martin Skopek, vicepresedintele pe retail al BCR, afirma ca banca a inceput sa-si avertizeze din timp clientii si sa le ofere consultanta pentru a preveni intrarea acestora in default. El nu a dorit sa precizeze ponderea creditelor restructurate in totalul portofoliului de retail si nici rata de succes a modificarii parametrilor pentru creditele pe care clientii nu mai reusesc sa le ramburseze.

"Programul nostru de restructurare a creditelor este in derulare. Clientii au posibilitatea de a intelege mai bine cat de important este sa-si indeplineasca obligatiile contractuale si cand aud despre restructurarea creditului multi dintre ei reincep din proprie initiativa sa plateasca atat restantele, cat si ratele lunare."

Practic, clientii ajung sa constientizeze ca un credit restructurat ajunge sa coste mult mai mult prin prelungirea scadentei si multi fac eforturi suplimentare pentru a scapa mai repede de datorii.

Raiffeisen Bank, un alt jucator austriac cu pozitie importanta pe piata, a restructurat pana la jumatatea anului mai putin de 1% din portofoliul de credite de retail care insumeaza 2,68 miliarde de euro.

Skopek spune ca sunt si cazuri in care banca nu mai poate gasi alta solutie decat sa recurga la procedurile legale de recuperare a banilor.

Fara o revenire solida a creditarii, deteriorarea calitatii portofoliului de credite este cu atat mai vizibila in conditiile in care BCR a inregistrat in semestrul I o scadere de circa 4% a soldului pe retail. Pe langa creditele de 928 mil. euro inregistrate ca neperformante, banca avea in bilant la jumatatea anului imprumuturi acordate in valoare de 1,7 mld. euro incadrate in categoria "substandard" (peste 30 de zile de intarziere la plata ratelor), in crestere cu 33 mil. euro fata de decembrie 2008. De asemenea, alte credite de aproape 3,4 mld. euro se afla in atentia managementului.

Din totalul portofoliului de retail&IMM, BCR avea la sfarsitul semestrului I o expunere totala de 7,83 miliarde de euro incadrata ca avand un grad scazut de risc, fata de 7,3 miliarde in decembrie 2008.

Dintre subsidiarele Erste Group din Europa Centrala si de Est, BCR a inregistrat cea mai rapida a deteriorare a calitatii portofoliului de retail, ajungand la o pondere a creditelor neperformante de 6,7%, exceptia fiind Ucraina, cu 10%, in conditiile in care criza a lovit acolo mult mai puternic, astfel ca austriecii inregistreaza si o pierdere de 24,3 mil. euro.

La Ceska Sporitelna, banca de la care a venit Martin Skopek in urma cu aproape trei ani, divizia retail&IMM are credite neperformante reprezentand doar 2,3% din portofoliu, fata de 1,9% in decembrie 2008.

Pentru ajustarea portofoliului, BCR vinde din creditele cu probleme, in ultima vreme apeland si la scheme prin care nu mai pune accent pe pretul obtinut imediat, ci pe impartirea castigului final cu firmele de recuperare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO