Bănci și Asigurări

Tot mai multe brate pentru asiguratori

Tot mai multe brate pentru asiguratori

Click pentru imaginea marita

03.07.2006, 16:46 167

Companiile de asigurari isi ajusteaza constant efectivele pentru a satisface nevoile unei piete care ar putea urca anul viitor pana la 2 miliarde de euro. O misiune nu tocmai usoara, mai ales in conditiile in care cautarile vizeaza cu precadere forta de vanzari si specialistii.
Industria asigurarilor a depasit in 2005 pragul de 1,2 miliarde de euro, unul dintre efectele concurentei puternice de pe aceasta piata si ale cresterii afacerilor fiind marirea permanenta a numarului de angajati in randul principalelor companii, preocupate sa isi creasca sau sa isi mentina cota de piata. Astfel, primii unsprezece jucatori, exceptand Asirom, au angajat impreuna anul trecut aproape 2.000 de oameni, cei mai multi pastrand si pentru acest an aceleasi intentii.
Asiguratorii vor face angajari intr-un ritm similar si anul acesta. Daca pentru marii jucatori, precum Allianz-Tiriac, Omniasig sau Asiban, cifrele urmarite pentru recrutari de departamentele de resurse umane nu vor modifica radical numarul de personal, alte companii care isi extind retelele de vanzari si urmaresc obtinerea unei pozitii mai bune pe piata isi vor creste proportional efectivele. Spre exemplu, anul trecut BT Asigurari aproape ca si-a triplat numarul de angajati, oficialii companiei planuind sa ridice acest numar cu inca 50% pana la sfarsitul acestui an. Singura dintre companiile mari care isi vor reduce efectivele este Asirom. Aceasta va continua procesul de restructurare. Chiar si in aceste conditii, compania va recruta totusi oameni atat pentru pozitii de vanzari, cat si pentru departamentele de daune si IT.
De altfel, pozitiile de vanzari vor fi cele mai vizate de catre majoritatea angajatorilor de pe piata asigurarilor, acestia mai urmarind si atragerea a diferiti specialisti, cum ar fi inspectorii si agentii de asigurari sau consultantii financiari. Oferta limitata din piata si faptul ca pregatirea oamenilor se face mai ales "on the job", neexistand scoli de profil, ingreuneaza serios activitatea recruiterilor din domeniu.
"Cresterea organica a afacerii va face sa ca si numarul de personal sa creasca in acest an cu 9%, ceea ce inseamna 150 de angajati la nivelul intregii tari", spune Liana Uzunov, director de resurse umane al Allianz-Tiriac, in prezent cel mai mare jucator de pe piata de profil. Unul din obiectivele companiei este cresterea volumului de vanzari, ceea ce va insemna in mod automat recrutari pentru pozitiile corespunzatoare, precum si pentru inspectori sau consultanti financiari.
Din aceleasi motive, noii angajati se vor indrepta in proportie de 90% spre agentiile din teritoriu, restul urmand sa intre in administratia centrala.
"Recrutarile sunt insa din ce in ce mai greu de facut, in principal din cauza faptului ca exista o concurenta puternica din partea bancilor care isi dezvolta sectorul de retail", precizeaza Uzunov.
Potrivit acesteia, majoritatea posturilor vizate nu presupun experienta, iar compania ofera in primul an de activitate in jur de 20 de zile de instruire pentru fiecare angajat, pentru cunoasterea produselor si dezvoltarea abilitatilor de vanzare.
O alta companie de top care si-a facut planuri de recrutare este Omniasig. Chiar daca reprezentantii acesteia nu au dorit sa precizeze despre cati oameni este vorba, au confirmat faptul ca este vorba de un numar de ordinul sutelor. Iar asta in conditiile in care anul trecut au intrat in Omniasig peste 250 de noi angajati.
"Forta de vanzare reprezinta una din componentele de importanta vitala a resurselor umane din industria asigurarilor, iar dezvoltarea si perfectionarea acesteia reprezinta un obiectiv important pentru noi", mentioneaza Rodica Sfetu, director de resurse umane al Omniasig.
Ajustarea numarului de personal la volumul propus de vanzari este una din prioritati si la Asiban, care avea la sfarsitul anului trecut 886 de angajati, si ale carei planuri includ pentru anul acesta in jur de 90 de angajari.
Potrivit directorului general al companiei, Dumitru Ceraceanu, din numarul propus au mai ramas de atras aproximativ 15 persoane, insa ar mai putea aparea si alte pozitii. "Indraznesc sa spun ca, fata de volumul de vanzari propus, numarul de personal este inca mic, si de aceea cred ca va fi nevoie de si mai multi oameni', explica Ceraceanu, adaugand ca si-ar fi dorit mai multe angajari decat cele impuse de dimensionarea cheltuielilor.
Asiban are nevoie in principal de inspectori de asigurari si de daune, insa si-ar dori completari de personal si in zona economica si de IT. Cu toate ca principalii vizati sunt oamenii cu experienta din piata, reprezentantii companiei sustin ca 70% din persoanele recrutate sunt tineri, fara experienta.
"Am avea nevoie de foarte multi inspectori de daune in zona Capitalei, pentru ca aici s-a dublat nivelul de daunalitate. Totusi, nevoile de recrutare sunt destul de dificil de satisfacut, mai ales avand in vedere faptul ca nu exista o scoala care sa formeze oameni pentru acest domeniu", precizeaza Ceraceanu.
Chiar daca tinerii reprezinta majoritatea persoanelor angajate, el spune ca eforturile de instruire sunt concentrate in principal spre inspectori si mai putin catre cei fara experienta, de care se ocupa mai degraba colegii mai vechi.
Marii jucatori de pe piata asigurarilor nu vor fi singurii prinsi de febra recrutarilor in acest an. Pentru multe din companiile care ataca zona superioara a clasamentului, cresterea afacerilor va insemna, in mod firesc, si cresterea efectivelor.
"Planurile si dezvoltare si consolidare ale companiei reprezinta principalul motiv care a stat la baza cresterii numarului de personal anul trecut, iar pentru anul acesta intentionam sa crestem numarul angajatilor implicati in vanzari si sa reducem personalul din domeniile nelegate direct de vanzari", afirma Gabriela Binzar, sef serviciu resurse umane in cadrul Unita.
Unita a incheiat anul precedent cu peste 859 de angajati, reprezentantii acesteia anuntand ca pentru anul in curs, in afara de dezvoltarea retelei de vanzari, mai urmaresc dezvoltarea departamentelor de training, actuariat si IT.
Ei spun insa ca, in conditiile concurentei acerbe de pe piata asigurarilor, acoperirea nevoilor de recrutare este dificil de realizat la costuri rezonabile. Majoritatea posturilor scoase spre ocupare vor necesita experienta de minimum 1-2 ani.
Departamentul comercial este principala tinta vizata si de Generali Asigurari Romania, ai carei oficiali estimeaza ca sfarsitul anului va gasi peste 30 de oameni noi in companie, ceea ce va insemna un numar total de 290 de angajati. "Nu am avut dificultati deosebite pana in prezent. In functie de pozitiile necesare, unele recrutari sunt mai dificile, in special cele care presupun experienta in asigurari sau specializari de nisa, insa cele de entry-level nu pun probleme mari", declara Lidia Marin, seful biroului de resurse umane.
Ponderea posturilor care reclama experienta reprezinta un sfert din numarul celor deschise, iar principalele modalitati de recrutare sunt selectia din baza proprie, colaborarile cu universitatile, piata sau Internetul. Reprezentantii Generali precizeaza ca recrutarile se fac in principal fara ajutorul firmelor specializate.
Cea mai spectaculoasa evolutie din punctul de vedere al personalului a fost anul trecut cea a BT Asigurari, care aproape ca si-a triplat numarul de angajati, ajungand in prezent la 765 de persoane.
Potrivit oficialilor sai, trendul a fost insotit de extinderea retelei nationale de vanzari cu 89 de agentii si cresterea cu aproape 300% a volumului primelor brute subscrise, comparativ cu 2004.
"Estimarile pentru finanul anului 2006 prevad o crestere cu 50% a numarului de angajati, pe fondul continuarii extinderii retelei nationale de vanzari si consolidarii functiilor suport din agentiile si reprezentantele regionale", precizeaza Catalin Ilie, director general de vanzari al BT Asigurari.
El adauga ca functiile cheie vizate de aceste recrutari vor fi cele de directori de agentie si vanzatori specializati pe sectorul corporate.
Provocarea este insa una extrem de serioasa, sustin oficialii companiei, iar asta in conditiile in care numarul specialistilor din piata este limitat comparativ cu nevoile.
Oferta redusa de specialisti i-a facut pe acestia sa isi dezvolte si programe proprii de formare. Per total, compania va investi anul acesta in jur de 250.000 de euro in activitati de training.


Se cauta si colaboratori

Pe langa cresterea numarului de angajati permanenti, companiile de asigurari isi propun si extinderea retelelor de colaboratori. Mai mult, majoritatea jucatorilor investesc in programe de instruire, motivare si fidelizare a acestora. Cel mai mare jucator de pe piata, Allianz-Tiriac, isi propune cresterea numarului de colaboratori cu 50%, fata de anul trecut, si ofera acelasi pachet de instruire, in medie de 20 de zile pentru primele 12 luni de activitate, ca si in cazul angajatilor permanenti. Pe langa cresterea numarului de angajati, anul 2005 a insemnat pentru cel mai activ angajator din asigurari, BT Asigurari, si o crestere de peste 350% a numarului de colaboratori, evolutie proportionala cu dezvoltarea vanzarilor. Mai mult, oficialii BT preconizeaza o crestere de 70% si pentru anul acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO