Bănci și Asigurări

UniCredit se bazeaza pe distributie ca sa castige cota pe piata creditelor ipotecare

UniCredit se bazeaza pe distributie ca sa castige cota pe piata creditelor ipotecare

Adriana Tudorancea, director de Dezvoltare si Management al Produselor Retail in UniCredit Romania: Este destul de dificil sa faci cross-selling pe clientii existenti. Probabil aceasta tendinta va fi mai vizibila in zona clientilor cu venituri mai mari, din segmentele de affluent si private banking.

01.02.2007, 18:27 257

UniCredit Romania a majorat recent dobanzile la creditele noi in euro cu un punct procentual, ca reactie la cresterea ratelor pe pietele internationale.
Banca percepe acum pentru creditele acordate in euro dobanzi cuprinse intre 6,95% si 10,9% pe an, in functie de tipul finantarii. "Nu ne dorim o expansiune agresiva, cat una solida", spune Adriana Tudorancea, director de Dezvoltare si Management al Produselor Retail in UniCredit Romania.
Pe pietele internationale dobanzile la euro au urcat, in conditiile in care Banca Centrala Europeana (BCE) a inceput in decembrie 2005 un ciclu de intarire a politicii monetare. De atunci, dobanda de referinta la euro a crescut de la 2% la 3,5% pe an, in prezent. Mai mult, oficialii BCE au lasat sa se inteleaga ca noi majorari sunt necesare, pentru a tempera presiunile inflationiste din zona euro.
Tot luna aceasta BRD-SocGen, al doilea jucator din sistem, a facut o miscare similara, oferind aceeasi explicatie - cresterea dobanzii de referinta la euro, care a majorat si costurile de refinantare.
Pe piata au fost vazute insa si miscari in sens invers: la sfarsitul saptamanii trecute BCR a anuntat ca reduce cu pana la 1,2 puncte procentual dobanzile la creditele imobiliare in euro, suportand aceasta ieftinire din marja proprie. Austriecii de la Erste, actionarul principal al bancii, au pus BCR sa lupte pentru o felie mai mare din piata finantarilor imobiliare, unde vad un potential important de crestere.
UniCredit se pregateste sa-si uniformizeze produsele pe zona de retail cu cele ale HVB-Tiriac Bank, in conditiile in care fuziunea celor doua banci ar trebui sa se finalizeze la jumatatea anului. Noul portofoliu de produse si servicii al bancii asteapta deocamdata aprobarea Consiliului de Administratie.
Adriana Tudorancea, 36 de ani, va conduce din iunie departamentul de Dezvoltare si Management al Produselor Retail si al Segmentelor de Clienti in banca UniCredit Tiriac.
Ea spune ca in 2007 focusul va fi pe vanzarea de credite pentru investitii imobiliare, urmate de finantari pentru nevoi personale, garantate cu ipoteca. De altfel, vanzarile de credite imobiliare vor beneficia si de relaxarea cadrului de reglementare operata de BNR, prin renuntarea la avansul de 75% din valoarea bunului finantat.
"Personal vad proiectul BNR ca o relaxare. Daca inainte normele dadeau un cadru foarte clar, acum bancile trebuie sa-si propuna propriile masuri si sa analizeze foarte bine riscul la care vor sa se expuna", apreciaza Tudorancea.
Cu alte cuvinte, piata acestor finantari va continua sa creasca, insa nu intr-un ritm exploziv, ci unul care sa permita o dezvoltare sanatoasa. Ea nu se asteapta insa ca avansul la credite sa dispara. Si pentru creditele de consum se asteapta la o temperare a cresterii, in conditiile in care aceste finantari vor fi preluate tot mai mult de catre lanturile de retail. De altfel, Tudorancea considera ca retailul de masa se va face in continuare pe baza produselor de baza.
"Este destul de dificil sa faci cross-selling pe clientii existenti. Probabil aceasta tendinta va fi mai vizibila in zona clientilor cu venituri mai mari, din segmentele de affluent si private banking", apreciaza Tudorancea. Ea include in segmentul affluent clientii cu venituri lunare in jur de 2.000 de euro si active lichide de aproximativ 40.000 de euro, in timp ce in categoria de private-banking intra clientii cu lichiditati de peste 70.000 de euro. Abia peste cativa ani, pe fondul cresterii veniturilor in contextul convergentei reale la Uniunea Europeana, se va dezvolta o piata pentru vanzarile incrucisate si la nivelul retailului de masa.
Bancile au inceput deja sa isi tenteze clientii cu pachete de produse si servicii, atat pe partea de economisire, cat si pe zona de imprumutare. In general, produsele bancare sunt vandute cu polite de asigurari sau servicii de Internet-banking, clientul obtinand avantajul unor comisioane sau chiar dobanzi mai bune.
In opinia ei, diferenta intre banci se va face tot mai mult prin calitatea serviciilor oferite.
"Este firesc sa ai o calitate cuantificabila, pe care clientul sa o simta", remarca Tudorancea. Daca in urma cu cativa clientii se uitau mai mult la pret, acum clientii dau mai multa atentie aspectului sucursalei bancare sau timpului pe care il petrec asteptand sa fie serviti.
Ea imparte relatia cu clientul in doua zone, considerand ca trebuie acordata atentie atat calitatii prevanzare, cat si postvanzare. Daca in prima parte intra aspectul sucursalelor, respectarea timpilor de raspuns promisi, calitatea postvanzare presupune stabilirea unei relatii cu clientul, prin desemnarea unui bancher personal sau trimiterea de informari periodice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO