Burse - Fonduri mutuale

La doi ani si jumatate de la privatizare, americanii de la Ford scot Automobile Craiova de pe Bursa

12.01.2010, 23:03 86

Actiunile Automobile Craiova (AUCS), cea mai mare companie de pepiata RASDAQ dupa valoarea de piata (75 mil. euro), au fost retrasede la tranzactionare in vederea delistarii potrivit unui ordin emisde Comisia Nationata a Valorilor Mobiliare.

Grupul american Ford, care apreluat pachetul majoritar de actiuni al Automobile Craiova(compania care controleaza uzina constructoare de masini de laCraiova) in toamna lui 2007, a ajuns sa detina aproape 97% dinactiuni, ceea ce-i permite sa delisteze compania. Ford oferaactionarilor minoritari un pret de 17,5 lei/actiune pentruretragerea din companie, dupa ce a platit 57 mil. euro statuluiroman si inca 18 mil. euro catre SIF Oltenia pentru a ajunge laparticipatia actuala.

Miscarea celor de la Ford estesimilara cu cea a grupului francez Renault, care a delistat de laBursa actiunile Automobile Dacia in 2001, si va conduce ladisparitia completa actiunilor din sectorul industriei auto de peBursa de la Bucuresti.

Treiani agitati pentru actiunile AutomobileCraiova

In luna mai aanului 2007, statul roman a scos la privatizare Automobile Craiovacare a determinat o crestere puternica a titlurilor companiei, careau urcat de la un nivel de circa 5 lei/actiune la un maxim de 55lei/titlu, nivel la care capitalizarea companiei a depasit 300 mil.euro.

Printre companiile care si-auexprimat interesul pentru producatorul roman de automobile s-aunumarat nume grele, precum General Motors, Ford si JSC RussianMachines, firma controlata de miliardarul rus Oleg Deripaska,acestea depunand la AVAS scrisori de intentieneangajante.

AutomobileCraiova detinea la acea data in mod direct 49% din capitalulsocial al producatorului autohton de automobile Daewoo AutomobileRomania, insa pentru ca restul de 51% din actiuni au fostrascumparate de societate, practic Automobile Craiova controlaindirect intreg pachetul de actiuni al DaewooAutomobile.

Ulterior Ford a ramas singura incursa, oferind 57 mil. euro pentru pachetul majoritar detin destat, reprezentand 72,4% din actiunile Automobile Craiova, careevalua titlurile la circa 4,15 euro/actiune (14lei/actiune).

Stirea a luat prin surprindereinvestitorii, astfel ca titlurile Automobile Craiova au inregistrato scadere puternica, revenind in preajma pretului oferit deFord.

SIF a incercat sa obtinamai mult, dar nu a reusit

SIF Oltenia, care era al doileaactionar ca importanta, cu un pachet de 22,06% din actiunileAutomobine a achizitionat titluri din piata ajungand sa detina22,8% din companie in incercarea de a obtine un pret mai bun perespectiva participatie decat cel detinut de stat.

Intr-un final SIF Oltenia a fostnevoita sa accepte acelasi pret platit statului in procesul deprivatizare, incasand in urma exitului catre Ford 18 mil. euro,dupa ce grupul american a anuntat o majorare de capital de circa250 mil. euro, care avea sa dilueze puternic participatiaSIF.

Ford a continuat sa achizitionezede pe piata titluri Automobile Craiova ajungand sa detina 96,7% dincapitalul companiei care-i dadeau posibilitatea sa delistezecompania.

Potrivit legislatiei, daca o firmadetine peste 95% din capitalul unei companii listate o poateretrage de pe piata.

Producatorul american deautomobile a oferit un pret de 17,65 lei pe titlu pentru retragereaactionarilor Automobile Craiova si in urma ofertei a preluat 0,33%din capitalul firmei romanesti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels