Burse - Fonduri mutuale

Rezervoarele Oil Terminal se judeca la CEDO

28.05.2007, 15:39 40

Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO) a dat un accept preliminar plangerii formulate de fondul de investitii Broadhurst impotriva statului roman privind trecerea in proprietatea statului a unor active ale Oil Terminal, in 2001, fara despagubirea actionarilor minoritari.
CEDO a cerut Guvernului Romaniei sa formuleze o pozitie oficiala in acest caz si sa precizeze in ce masura diferendul se poate solutiona pe cale amiabila, potrivit unei raportari a Oil Terminal catre Bursa de Valori.
Broadhurst a facut plangere la CEDO in 2003 impotriva statului roman, reclamand incalcarea dreptului de proprietate in momentul in care o parte din activele Oil Terminal au fost transferate in proprietatea statului, in urma unei ordonante de urgenta a Guvernului din ianuarie 2001. Prin ordonanta respectiva, circa 70% din activele societatii (rezervoare, conducte, statii de pompare) au fost trecute in domeniul public al statului, fara sa se precizeze despagubirile acordate companiei. Astfel, actionarii minoritari ai companiei s-au vazut actionari la o companie cu active mai putin valoroase, fara ca sa primeasca in schimb vreo despagubire, pretul actiunilor Oil Terminal scazand puternic pe Bursa.
Broadhurst, care detine aproape 10% din actiunile Oil Terminal, cere daune de 4,57 mil. dolari din partea statului roman. In plangerea inaintata de Broadhurst se precizeaza ca valoarea bunurilor transferate in patrimoniul public al statului este de circa 25,8 mil. dolari, iar prejudiciul suferit de fondul de investitii este de circa 2,57 mil. dolari. Broadhurst mai cere 1 mil. dolari pentru pierderea avantajelor economice pe care le-ar fi avut din folosinta bunurilor respective si 1 mil. euro pentru prejudiciul moral.
Broadhurst a dat in judecata statul si in Romania, dar nu a obtinut castig de cauza.
Proiectul de modificare a legii petrolului, initiat anul trecut, prevedea si transferul activelor preluate de stat de la Oil Terminal inapoi in patrimoniul societatii, fapt care a dat noi motive de ingrijorare actionarilor minoritari privind o eventuala masura de majorare a capitalului social, cu valoarea activelor respective.
Oil Terminal este cel mai mare operator portuar maritim din Romania si singurul operator portuar pentru produse petroliere, asigurand servicii de tranzit pentru titeiul care vine pe mare pentru principalele rafinarii romanesti: Petromidia (Rompetrol), Petrobrazi (Petrom), Petrotel (LukOil) si RAFO. Compania a obtinut in primul trimestru un profit net de 165.000 de euro, de 10 ori mai mic decat in perioada similara a lui 2006, la o cifra de afaceri de 8,65 mil. euro.
Cu toate acestea, actiunile companiei au crescut puternic, mai ales in ultima luna, dupa ce s-a anuntat participarea Oil Terminal in proiectul conductei Constanta-Trieste de transport al produselor petroliere.
Ultimul pret de tranzactionare a fost de 0,452 lei/actiune, capitalizarea companiei ridicandu-se la 80 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO