Business Construct

Analiza: Panourile sandwich, magnet pentru straini

Analiza: Panourile sandwich, magnet pentru straini

Click pentru imaginea marita

30.08.2007, 17:46 905

Cererea crescuta de panouri termoizolante de pe piata interna ii va determina pe jucatorii de pe piata sa reduca importurile si sa investeasca in unitati de productie, pentru a reduce costurile si pentru a livra rapid cantitatile necesare pe piata.
In 2007, aproximativ 77% din totalul panourilor sandwich folosite in Romania au fost importate din tari precum Italia, Grecia si Ungaria, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Neomar Consulting. Astfel, productia locala de panouri sandwich este in crestere, in timp ce pentru importuri se estimeaza a usoara scadere in 2007 comparativ cu anul trecut, datorita investitiilor masive in productie.
"Cunoscand dinamica inregistrata in sectorul de constructii civile si industriale, se va mentine si in continuare tendinta de crestere a cererii de panouri termoizolante", a declarat Tugrul Ozguluk, directorul general al Romatermit Construct, unul dintre producatorii de panouri sandwich de pe piata romaneasca. Panourile termoizolante se incadreaza in categoria meterialelor noi care reduc costurile de constructie si micsoreaza perioada necesara executiei, prin instalarea rapida a panourilor. Pe baza informatiilor oferite de producatori, importatori si constructori, studiul de piata realizat de Neomar Consulting arata ca in 2006, in Romania, au fost construite hale industriale si alte amplasamente din panouri sandwich a caror suprafata totala depaseste 3,5 milioane de metri patrati.
Principalii clienti de pe piata panourilor termoizolante sunt "firmele de constructii, societatile care realizeaza investitii proprii, distribuitorii mari DIY (do-it-yourself), cat si clientii ocazionali", a declarat Ozguluk.
In primul semestru al anului 2007 Romatermit Construct a inregistat o cifra de afaceri de aproximativ 7,45 milioane de euro, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Factorii care au influentat aceasta crestere au fost: investitii in utilaje noi ce au dus la marirea capacitatii de productie si cresterea rentabilitatii, raportul pret-calitate, seriozitatea in indeplinirea la termen a contractelor, cresterea comenzilor solicitate de vechii clienti datorita bunei colaborari din trecut, cresterea numarului de clienti prin directionarea acestora catre noi efectuata de societati cu care am lucrat in anii precedenti,
cat si prin activitatea de marketing desfasurata", a declarat Ozguluk. Romatermit Construct estimeaza pentru acest an dublarea cifrei de afaceri, pana la circa 16 milioane de euro, ritm similar cu cel inregistrat si in ultimii patru ani.
"Datorita dezvoltarii continue a constructiilor, atat modernizarea vechilor spatii industriale, cat si realizarea de cladiri noi, pe piata de panouri termoizolante vor intra si alti producatori pentru a acoperi cererea crescanda, investind in capacitati de productie cu rentabilitate mare si obtinand preturi de productie mult mai atragatoare decat cele practicate de importatori", a adaugat Ozguluk.
Romatermit va majora in 2007 spatiile de productie cu circa 2.000 metri patrati, ceea ce se va concretiza in marirea capacitatii de productie.


Kontirom, planuri de investitii de 10 milioane de euro
Unul dintre cei mai mari producatori de pe aceasta piata este compania Kontirom , divizia a grupului Arcelor Mittal, care detine o cota de circa 10-15%, potrivit unor informatii din piata. Compania a realizat in pimele sase luni o cifra de afaceri de 34,2 milioane lei (11 milioane euro), in crestere cu 27% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea s-a datorat investitiilor realizate in cursul anului trecut, organizarii mai bune a firmei, precum si dezvoltarii pietei materialelor de constructii, potrivit reprezentantilor companiei. Vanzarile companiei au crescut pe segmentul panourilor termoizolante si al profilelor din tabla cutata, o activitate semnificativa fiind inregistrata si la divizia de sisteme de acoperisuri pentru constructii rezidentiale, care si-a inceput activitatea in acest an.
Aproximativ 35% din totalul vanzarilor au fost realizate din productia interna, iar 80% din produsele comercializate au fost destinate sectorului industrial, prin diviziile de hale industriale si inchideri exterioare ale firmei. Kontirom produce anual circa 130.000 de panouri sandwich si a importat in 2006 alti 490.000 de metri patrati. Compania isi va extinde in anii urmatori capacitatile de productie.
Kontirom a investit, anul trecut, 1,5 milioane euro
intr-o linie de profilare a tablei si in extinderea fabricii din comuna Pantelimon si a bugetat pentru urmatorii doi ani investitii in valoare totala de 10 milioane de euro. De asemenea, in luna ianuarie a anului viitor, firma va instala doua linii pentru producerea de structuri metalice galvanizate, iar in luna aprilie va fi deschisa o linie pentru realizarea de panouri termoizolante.
In prezent, aproximativ 25% din vanzarile firmei sunt reprezentate de productia interna, reprezentantii firmei estimand ca ponderea va creste in urmatorii doi ani la 90%, dupa finalizarea acestor investitii. Kontirom a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 77,6 milioane lei (23 milioane euro), in crestere cu 110% fata de nivelul din 2005 si estimeaza pentru acest an o crestere la 25 de milioane de euro. Un alt jucator de pe aceasta piata, grupul finlandez Ruukki va deschide in perioada urmatoare o unitate de productie de profile din otel, structuri metalice si panouri tip sandwich pentru constructii, dupa o perioada de sase ani in care a fost prezent doar cu o structura de vanzari. Investitia companiei in fabrica de la Giurgiu va ajunge la 35 de milioane de euro, iar productia de profile din otel si structuri metalice va incepe in toamna acestui an, in timp ce productia de panouri va fi demarata abia in primavara lui 2008. Proiectul face parte dintr-un program de investitii de 50 de milioane de euro, avand ca destinatie Romania si Ucraina.
Ruukki a intrat pe piata din Romania in 2001 si a avut o evolutie ascendenta a cifrei de afaceri. Compania distribuie pe piata locala din 2005 sisteme complete de hale industriale, de pereti si acoperis, iar din anul 2008 va avea si capacitati de productie. Deschiderea fabricii va reduce semnificativ costurile de transport si va diminua timpul necesar pentru livrare.


Grupul Coilprofil, la a treia etapa de dezvoltare
Coilprofil Romania, divizia locala a grupului belgian Coilprofil, a anuntat investitii de 13 milioane de euro in urmatorii doi ani in dezvoltarea capacitatii de productie. Belgienii au decis sa majoreze investitiile din Romania odata cu cresterea puternica a consumului de materiale de constructii din ultimii ani. Compania a finalizat recent o investitie de patru milioane de euro intr-o unitate de productie de panouri termoizolante, cu vata minerala si polistiren, in localitatea Ceptura. In ultimii cinci ani, fabrica de la Ceptura si-a triplat suprafata ajungand in prezent la peste 14.000 de metri patrati. Capacitatea de productie a liniei de panouri termoizolante este de un milion de metri patrati pe an. "La inceputul acestui an am incheiat a treia etapa a investitiilor concretizata prin extinderea unitatii de productie existente si inaugurarea unei linii de productie pentru panouri termoizolante, in sistem continuu de ultima generatie", a declarat Laura Mistodonis, directorul de marketing a Coilprofil. In primul semestru al acestui an, compania a realizat o cifra de afaceri de 4 milioane de euro, in crestere cu 60% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
"Principalii factori care au determinat evolutia favorabila a companiei au fost cresterea capacitatii de productie si a notorietatii companiei pe piata. Activitatea companiei s-a dezvoltat puternic in ultimii ani, rezultatele reflectandu-se in cifra de afaceri, care s-a dublat in 2006, ajungand la o valoare totala de 7 milioane de euro", a adaugat Mistodonis. Coilprofil estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de 12 milioane de euro, in crestere cu 70% comparativ cu anul precedent.
In total s-au importat in 2006 panouri termoizolante tip sandwich in valoare de 86 milioane euro. Dintre acestea 36 de milioane euro sunt importuri din Italia. Valoarea importurilor din Grecia si Ungaria se ridica la aproximativ 13 milioane euro pentru fiecare tara. Luand in calcul destinatia de utilizare a panourilor, 55% dintre acestea au fost panouri pentru pereti si 45% panouri pentru acoperisuri.
Una dintre cele mai mari investitii de pe piata de panouri termoizolante a fost derulata de Isopan Romania, filiala a producatorului italian de materiale de constructii Isopan, care a finalizat in luna martie a acestui an o investitie de 30 milioane euro in constructia unei fabrici in localitatea Popesti-Leordeni. Compania estimeaza ca va inregistra in 2007 o cifra de afaceri de 10 milioane de euro.
Fabrica din judetul Ilfov are o capacitate anuala de cinci milioane de metri patrati, productia fiind destinata in principal cladirilor industriale, iar produsele vor fi vandute atat pe piata locala, cat si la export.
Isopan a ales Romania pentru aceasta investitie datorita pozitiei geografice, grupul italian avand in prezent doua unitati de productie in Italia si una in Spania
Constructia fabricii cu o suprafata de 20.000 de metri patrati a inceput anul trecut, pe un teren de 100.000 de metri patrati, cumparat cu un milion de euro. Pana in prezent, Isopan Romania a importat produse realizate de grup in alte locatii, iar firma are centre de distributie in Brasov, Focsani, Craiova, Cluj-Napoca si Timisoara.
Isopan a vandut anul trecut panouri termoizolante totalizand circa 500.000 de metri patrati. Grupul italian produce tabla profilata, panouri termoizolante din poliuretan sau vata minerala, panouri translucide pentru luminatoare, garnituri pentru etansare si elemente de fixare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24