Business Construct

Casele care cresc oamenii

Casele care cresc oamenii

Radu TEACA, actionar majoritar al Artline: Pentru ca a asteptat atatia ani sa aiba lucrari, consider ca arhitectul roman simte acum nevoia sa impresioneze. Limbajul lui are tendinta de a contine prea multe mesaje simultan, mesaje acumulate in perioada in care a asteptat posibilitatea de a se exprima liber.

24.04.2008, 23:40 321

Prea putine persoane se gandesc in mod serios la felul in care amplasarea si configuratia propriei locuinte le afecteaza viata cotidiana. Evoluand de la stadiul primitiv de adapost impotriva animalelor si a fenomenelor naturii, locuinta a devenit apoi un simbol al pozitiei sociale si, aproape in egala masura, un semn de avutie. Acest fenomen a fost vizibil de la palatele din evul mediu pana la zgarie-norii din Manhattan, construiti mai putin din nevoia de spatiu si mai mult pentru calificativul de cel mai inalt.
Majoritatea arhitectilor sunt de acord ca transpunerea proiectelor in constructii concrete nu inseamna numai ocuparea unui teren si asigurarea unei anumite activitati, ci si un mesaj, lansat de arhitect. O cladire poate iesi in fata sau se poate contopi in peisajul urban. Partea mai apropiata de clientul final este, in cele din urma, dupa fatada, deci partea de exterior, partea interna a locuintei, felul in care ea a fost compartimentata. Felul in care este gandita o casa, o vila de exemplu, marimea camerelor sau distantele dintre camere trebuie sa acopere necesitatile clientului. In acelasi timp insa, ea va influenta si modul de viata a locatarilor.
"Arhitectura trebuie privita, la urma urmei, ca un act civilizator, prin care tu, ca arhitect, poti modifica, imbunatati, calitatea vietii si modul de viata al celor care stau in cladirile respective. In momentul in care se muta in casa facuta de tine, persoana respectiva va avea, traind in acel imobil, o alta perceptie a spatiului, de exemplu", explica Radu Teaca, 47 de ani, arhitect, actionar majoritar al biroului de arhitectura Artline. "Putem considera ca sunt trei paliere importante in functionalitatea unei locuinte, respectiv adapostul, habitaclul si, in cele din urma, intervine si arhitectura, aparand aici si veleitatile artistice pe langa cele functionale", a adaugat el.

Cladirea mesaj
Dupa cum explica el, arhitectul trebuie sa reuseasca sa transmita un mesaj clar prin cladirea pe care o deseneaza. Fie ca vrea sa fie o cladire simbol, care sa iasa din peisaj, fie ca vrea sa o incadreze cat mai bine in mediul inconjurator, mesajul ar trebui sa fie clar. Una dintre probleme este insa ca unii arhitecti romani, sub presiunea anilor in care nu s-au putut exprima, incearca sa includa mai multe mesaje in aceeasi cladire.
"Pentru ca a asteptat atatia ani sa aiba lucrari, consider ca arhitectul roman simte acum nevoia sa impresioneze. Limbajul lui are tendinta de a contine prea multe mesaje simultan, mesaje acumulate in perioada in care a asteptat posibilitatea de a se exprima liber", spune Teaca. Desi nu a dat exemple concrete, el a dat printre exemple cladiri nou construite care amesteca neomogen influente diferite. Evitand termenul de stil, Teaca este de acord ca un arhitect ar trebui sa poata fi recunoscut dupa felul in care a ascuns mesajul in cladire.
Mesajul unei constructii devine cu atat mai important in momentul in care este vorba despre un imobil de locuinte colective, de exemplu, un bloc cu apartamente.
"Unul dintre cele mai importante lucruri la o cladire este ca ea, cu tot ceea ce tine de ea, de la amplasare pana la culoare, sa dovedeasca faptul ca arhitectul a avut ceva clar de spus cand a desenat-o, ca a avut o tinta precisa, un mesaj clar pe care a vrut sa il transmita", a declarat el.
Mesajul blocurilor comuniste era destul de simplu la prima vedere. Ele nu au fost construite pentru a civiliza, ci pentru a acoperi o necesitate, respectiv fenomenul de urbanizare fortata din acea perioada, in urma procesului de industrializare masiva a centrelor urbane.
Dat fiind ritmul foarte ridicat de constructie, care il depaseste de zeci de ori pe cel actual, care are ca motor nu statul, ci mediul privat, blocurile construite atunci sunt materializarea unor sabloane, a unor modele convenite la acea vreme ca fiind de ajuns pentru a acoperi necesitatile de viata ale locatarilor.
Lista nu a inceput cu necesitatile de baza ale locatarilor continuand cu elemente superioare de confort, ci a inceput si s-a terminat cu acoperirea cererii de apartamente.
Au avut loc schimbari importante atat la interior, cat si la exterior. Incepand din anii '80, de exemplu, s-a observat, in medie, cresterea spatiului construit pentru fiecare apartament in parte, la acelasi numar de camere, fata de perioada precedenta. Capitala a fost si la acest capitol prima pe lista, apartamentele din Bucuresti fiind, in medie, cu pana la 8 metri patrati construiti mai mari decat cele construite in provincie, la acelasi numar de camere si de confort.
La acest lucru s-a adaugat, dupa 1975 dupa cum precizeaza Teaca, si un usor curent de nationalism in arhitectura rezidentiala colectiva.
Unul dintre cele mai bune exemple este implementarea pe fatada a unor elemente ceramice sau de ghips care sa imite sau sa reprezinte motive folclorice. Este vorba despre perioada in care pe fatada blocurilor, de exemplu, erau puse acele elemente ceramice, de forma unor farfurii, care pot fi vazute si astazi.

Mediul naste constructia
"O cladire nu apare, sau nu ar trebui sa apara, pur si simplu. In desenarea ei trebuie tinut cont de o serie intreaga de factori de la riscul seismic la contextul social si istoric al locatiei. Acesti factori trebuie adunati de arhitecti pentru a contribui fertil la crearea acelei constructii", spune Teaca, unul dintre cei mai artistici arhitecti de pe piata locala.
Fie ca este vorba despre mijlocul unei paduri, malul unei cascade, centrul istoric al unui oras sau mijlocul unui imens complex industrial, ambientul ofera arhitectului niste directii concrete, niste informatii care trebuie folosite in perceperea si in construirea imobilului. "Este un complex, e acea unitate in diversitatea elementelor, de la contextul fizic, locatia, la tipul de instalatii, la proportiile pe care le are cladirea in ansamblul ei. Toate aceste elemente ar trebui sa nasca, sa redea, acea idee de baza", explica el.
Conformatia solului influenteaza in mod decisiv fundatia si structura de rezistenta. Amplasamentul, in cazul unui complex, poate determina forma, in timp ce inaltimea cladirilor din jur poate fi un factor important in conceperea proiectului. Forma viitoarei cladiri, unghiurile care sa permita accesul luminii, tipul ferestrelor si multe altele.
Discrepantele mari apar in perioade de tipul celei comuniste, cand alaturi de cladirile cochete construite in perioada post si interbelica, au fost introduse in mod brutal cladiri care nu au respectat acea linie. Cladirile construite de stat nu au mesaj, in cazul celor rezidentiale, de unde si "alintul" de "cutii de chibrituri", sau un mesaj unic, indeferent de destinatia lor sociala sau administrativa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24