Business Construct

Deschid fereastra spre nord

Deschid fereastra spre nord

In 2010 se va mai aseza piata, urmand ca jucatorii mici sa dispara treptat. Asa s-a intamplat si in tari precum Polonia, Cehia sau Ungaria unde patru-cinci jucatori controleaza piata, dupa ce au achizitionat retelele altor jucatori mai mici. - Cosmin IONESCU, vicepresedinte Casa Noastra

24.04.2008, 23:21 551

Casa Noastra, care are in prezent o cota de piata de 3% pe piata de ferestre din PVC, isi va dezvolta organic reteaua de magazine in urmatorii doi-trei ani pentru ca nu a gasit parteneri puternici, care sa urmeze extinderea agresiva a companiei.
"Nu am reusit sa gasim parteneri profesionisti care sa tina pasul cu dezvoltarea noastra si am decis sa ne ocupam noi de productie, distributie si montaj", a declarat Cosmin Ionescu, vicepresedintele Casa Noastra, care detine 20% din actiunile companiei.
Casa Noastra intentioneaza sa ajunga la o cota de piata de 10% pana la sfarsitul lui 2010, cand va finaliza si un program de investitii mai amplu inceput in 2004. "In 2010 se va mai aseza piata, urmand ca jucatorii mici sa dispara treptat. Asa s-a intamplat si in tari precum Polonia, Cehia sau Ungaria, unde patru-cinci jucatori controleaza piata, dupa ce au achizitionat retelele altor jucatori mai mici", spune Ionescu.
Compania avea la sfarsitul lui 2004 circa 35-40 de angajati si detinea doua magazine in Craiova, care au generat o cifra de afaceri de 400.000 de euro in primul an de activitate. Trei ani mai tarziu, actionarii Casa Noastra au ajuns la investitii de 20 de milioane de euro si intentioneaza sa atinga un nivel total al investitiilor de 45 de milioane de euro pana la finele lui 2010.
"La sfarsitul anului 2001 am inceput o afacere conexa cu distributie de ferestre, ca reprezentanta locala a unui producator din Timisoara, iar in august 2004 am investit 200.000 de euro in propria unitate de productie, cu 50 de ferestre pe zi", afirma Ionescu. In acest moment, compania are o capacitate de productie de 1.200 de rame din PVC pe zi si circa 2.250 de ferestre, in doua unitati de 5.500 de metri patrati, respectiv 4.400 de metri patrati. La sfarsitul lui 2010 compania va ajunge la o capacitate de productie de 3.000 de rame din PVC, respectiv 4.500 de geamuri termoizolante.
"Pana in 2010 vom ajunge la investitii de 45 de mi?lioane de euro odata cu relocarea capacitatilor de productie, dezvoltarea unui parc logistic, investitii in extinderea retelei de retail in toate orasele importante din tara, deschiderea unor depozite regionale si a unei noi cladiri de birouri in Craiova", spune vicepresedintele Casa Noastra.
Fondurile vor proveni atat din resurse proprii, cat si din credite bancare, avand in vedere ca firma a colaborat deja cu mai multe banci precum Banca Transilvania, Alpha Bank, Piraeus Bank sau BRD.
Investitia va fi realizata pe o suprafata de teren de 170.000 metri patrati situata in localitatea Pielesti, la cinci kilometri de orasul Craiova, urmand sa fie una dintre cele mai mari capacitati de productie de sisteme de ferestre si usi termoizolante din PVC din sud-estul Europei.
Proiectul consta in constructia a patru noi hale de productie, doua pentru sisteme de usi si ferestre din PVC cu o suprafata totala de 11.700 metri patrati si doua hale destinate productiei de geam termoizolant si sticle speciale cu o suprafata totala de 11.500 metri patrati. Investitia include si achizitionarea de noi utilaje pentru cele patru hale, constructia unor spatii de depozitare si operatiuni conexe cu o suprafata totala de 7.000 metri patrati, precum si constructia unui sediu administrativ, un bloc de birouri P+4 cu o suprafata totala de 3.600 metri patrati.
Compania are in prezent un numar de 715 angajati, dintre care 170 sunt in departamentul de productie, urmand ca dupa finalizarea planului investitional numarul de angajati sa creasca pana la circa 1.700.

95 de magazine pana in 2010
Casa Noastra detine in acest moment 82 de magazine si intentioneaza sa ajunga la circa 95 de magazine pana in 2010. Strategia companiei este sa se extinda initial in toata zona de sud, urmand ca ulterior sa atace zona de nord. Compania are magazine in 37 de orase din tara, printre care Bucuresti, Brasov, Craiova, Constanta, Pitesti, Ramnicu Valcea, Sibiu sau Timisoara.
"Avem in medie trei magazine in fiecare oras in care suntem prezenti, cele mai multe, adica zece, fiind in Bucuresti. Intentia noastra este sa deschidem magazinele proprii si nu suntem interesati sa facem achizitii. Pe piata de ferestre nu e la fel ca in telefonia mobila, de exemplu, unde exista cativa jucatori care sa stabileasca formatul magazinelor. In acest segment exista magazine si de cativa metri patrati la parterul unui bloc", spune Ionescu, care a avut impreuna cu Stefan Cherciu timp de sase ani o afacere ca dealer pentru operatorul de telefonie mobila Vodafone.
Structura fragmentata a pietei este determinata de lipsa unor standarde pe piata constructiilor, iar clientii finali nu sunt informati cu privire la performantele unei ferestre. "In prezent activeaza pe piata circa 4.000-4.500 de producatori de ferestre si usi termoizolante din cauza faptului ca nu exista un standard in constructii si nu au intrat inca jucatorii mari. Toate produsele se fac de obicei la comanda si e foarte dificil sa optimizezi productia", a adaugat reprezentantul Casa Noastra.
Promovarea ferestrelor a fost derulata mai mult de producatorii de profile din PVC, care au reusit sa-si impuna rapid brandurile pe piata.
"In conditiile in care producatorii locali de ferestre nu au avut forta financiara sa se promoveze, cele mai mari campanii le-au sustinut producatorii de profile din PVC, materialul care ocupa circa 20% dintr-o fereastra", afirma Ionescu, care a subliniat ca firma va incepe anul acesta o campanie puternica de promovare a propriilor produse. Pe piata de ferestre principalii competitori ai companiei sunt Far Est, Suki, Aplast, Amvic, Lipoplast sau Almaterm.
Printre furnizorii companiei Casa Noastra se numara Veka (Germania), pentru profile din PVC, Roto Frank (Germania), pentru feronerie si Guardian (SUA), pentru geam termoizolant.

Cererea de ferestre, crestere de 20-30%
Cea mai mare pondere in cererea de ferestre este detinuta de lucrarile de renovari, insa in urmatorii ani constructia de locuinte noi va deveni principalul motor de crestere al pietei.
"Potentialul pietei de ferestre din PVC va fi asigurat in urmatorii ani de reabilitarea si schimbarea fondului de locuinte, asa cum s-a intamplat in Polonia sau in Germania Rasariteana unde unele dintre fostele blocuri comuniste au fost daramate. In plus, foarte multe persoane si-au schimbat in anii ?90 ferestrele cu unele din aluminiu, fara sa aiba un standard ridicat de calitate", spune Ionescu.
Piata de ferestre a ajuns anul trecut la circa un mili?ard de euro, in crestere cu 35%, cele mai cautate fiind ferestrele din PVC, care ocupa 73% din piata, urmate de ferestrele din aluminiu, cu o pondere de 26%, in timp ce ferestrele cu rame din lemn ocupa sub 1% din piata.
"Piata de ferestre va creste anul acesta cu 20-30% datorita numarului ridicat de proiecte de reabilitare a locuintelor si al proiectelor rezidentiale noi. Insa, din cauza deprecierii leului si a cresterii barilului de petrol am putea inregistra anul acesta o crestere de circa 10-15% a preturilor la ferestre. Dintre toate materialele de constructii, preturile la ferestre s-au mentinut in ultimii ani la acelasi nivel in euro, datorita competitivitatii de pe aceasta piata", afirma Ionescu.
Pentru a echipa cu ferestre din PVC un apartament cu doua camere pretul mediu ajunge la circa 450-500 de euro, fara TVA, in timp ce la un apartament de trei camere, costul pentru schimbarea ferestrelor se ridica la 650-700 de euro. "Preturile se afla inca la un nivel foarte redus fata de Germania de exemplu, unde o fereastra poate ajunge la 450-500 de euro, insa acolo sunt mult mai sofisticate, pentru ca germanii au schimbat deja de cateva ori ferestrele din PVC", explica Ionescu.
In prezent una din trei ferestre este schimbata in orasele mari, in timp ce in mediu rural este schimbata circa una din zece ferestre.
"In prezent cele mai mari vanzari ale firmei se indreapta catre persoanele fizice, care genereaza 90% din cifra de afaceri. Insa in urmatorii ani va creste ce?rerea catre segmentul business to business, datorita intensificarii numarului de proiecte rezidentiale", conchide Ionescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels