Business Construct

Dezvoltarea low-cost

Dezvoltarea low-cost

Grant Robertson, directorul generaal al Bovis Lend Lease Romania

28.02.2008, 15:29 88

Unul dintre jucatorii specializati in astfel de servicii este compania Bovis Lend Lease, divizia britanica a grupului Lend Lease, listat la bursa din Australia si cu afaceri anuale de 8 miliarde de euro. Conceptul de construction management, un serviciu mai putin intalnit pe piata romaneasca, presupune divizarea proiectului in pachete de lucrari de constructii, care sunt administrate de project manageri si reprezinta o alternativa la dezvoltarea clasica prin intermediul unui antreprenor general.
Reprezentantii Bovis Lend Lease se asteapta ca piata imobiliara locala sa creasca puternic in urmatorii cinci ani, datorita deficitului de locuinte, de spatii de birouri, centre comerciale si spatii logistice.
Strategia britanicilor este ca in urmatorii ani sa coordoneze de la Bucuresti birourile regionale din Ucraina si Ungaria si sa extinda numarul de proiecte de pe piata locala, care are un ritm mult mai dinamic decat cel resimtit de Polonia.
"Ceea ce s-a dezvoltat in Polonia in 10-15 ani se va construi in Romania in cinci ani, pentru ca ritmul de investitii este mult mai alert pe piata locala. De altfel, Romania se afla in competitie cu Bulgaria, Albania sau Serbia, piete mult mai mici, in timp ce in Ucraina birocratia se afla la un nivel ridicat si este instabilitate politica", a declarat Grant Robertson, directorul general al Bovis Lend Lease Romania.
In cazul semnarii unui contract de construction ma?nagement, compania negociaza cu dezvoltatorul un pret fix pentru acest serviciu, estimat la aproximativ
5% din valoarea investitiei in proiect, iar ulterior organizeaza licitatii pentru pachete de lucrari, face o selectie si ofera o recomandare clientului, pentru a obtine un pret competitiv.
"Serviciul de construction management reduce cu 10% costurile totale de dezvoltare ale unui proiect, iar timpul de executie a proiectului se reduce pentru ca dezvoltarea se deruleaza pe pachete de lucrari. Mai exact, in cazul acestui serviciu pot fi incepute lucrarile la fundatie inainte ca designul proiectului sa fie finalizat", explica Robertson.
Compania a derulat la inceputul anilor 2000 cateva contracte de construction management cu clienti britanici printre care GlaxoSmithKline sau BPB, pentru o fabrica de medicamente la Brasov, respectiv o fabrica de gips-carton la Turda. Insa, a decis sa extinda afacerea de pe piata locala abia la sfarsitul anului 2006.
"Am inceput cu patru angajati in septembrie 2006 si am ajuns in prezent la 40, iar pentru anul acesta ne-am propus sa dublam numarul de angajati. Desi se vorbeste de o criza a specialistilor in constructii, noi am fost norocosi si am gasit foarte repede personal calificat", spune Robertson.


Afaceri in crestere cu 60%
Compania estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de 2 milioane de euro, dupa ce in 2007, in primul an dupa deschiderea biroului de la Bucuresti, a inregistrat afaceri de 1,2 milioane de euro.
"Pentru anul acesta estimam o crestere a cifrei de afaceri de peste 60%, datorita contractelor pe care le avem deja in derulare si proiectelor pentru care in acest moment ne aflam in stadiul de negociere", precizeaza Robertson.
Potrivit lui, in perioada 2000-2004 investitiile in proiecte imobiliare au fost destul de reduse si a decis sa restranga activitatea de pe piata romaneasca. "Ulterior, cand investitiile s-au intensificat am decis sa extindem activitatea si sa deschidem la Bucuresti un birou regional responsabil de Romania, Ucraina si Ungaria. In prezent, suntem interesati sa participam la toate tipurile de proiecte de constructii, din cat mai multe sectoare, mai putin cele de infrastructura", afirma reprezentantul Bovis Lend Lease.
Printre cei mai importanti clienti ai companiei se numara dezvoltatorul imobiliar South Pacific Group - contract de construction management pentru proiectele Melbourne, Adelaide si SPC Straulesti - , compania Cascade Group - contract de construction management pentru Cascade Park Plaza, prima cladire de birouri ecologica -, precum si compania britanica Willbrook Management - servicii de construction management pentru proiectul de birouri Glass House Office and Conference Center de pe DN1.


Serviciile de project management, la inceput
Maturizarea pietei imobiliare i-a determinat pe dezvoltatori sa externalizeze administrarea proiectelor catre firme specializate, care au ajuns in Romania la afaceri de cateva milioane de euro.
Explozia proiectelor imobiliare din ultimul an a atras dupa sine o crestere a unui numar important de servicii conexe, cum ar fi companiile de consultanta imobiliara, birourile de arhitectura sau chiar si cabinetele de avocatura.
In ultimii ani, businessul companiilor specializate in project management a luat amploare fiind utilizat tot mai mult si de catre dezvoltatorii romani.
Astfel, companii straine puternice pe acest segment, precum Drees & Sommer (Germania), Gleeds (Marea Britanie) sau Gardiner & Theobald (Marea Britanie) si-au extins in ultimii ani activitatea de pe piata romaneasca.
Britanicii de la Gardiner & Theobald au oferit servicii de project and cost management pentru una dintre cele mai vanate cladiri de birouri din Romania, America House, dezvoltata de compania israeliana GTC, dar si pentru un alt proiect dezvoltat de Portland Trust - Bucharest Business Park, in nordul Bucurestiului.
Primul proiect de referinta administrat de Gardiner & Theobald pe piata locala a fost imobilul de birouri Opera Center, dezvoltat de Portland Trust si finalizat in anul 2001.
Germanii de la Drees & Sommer, care au intrat pe piata romaneasca in 1996, sunt activi pe toate segmentele pietei imobiliare. Compania a administrat in Bucuresti dezvoltarea imobilului de birouri Baneasa Airport Tower, precum si a proiectului rezidential Monte Carlo Palace.
Pe segmentul comercial, compania a furnizat servicii retailerilor Kaufland si Billa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO