Business Construct

Distributie: Bricolajfest

Distributie: Bricolajfest

OBI detine in total aproximativ 500 de magazine pe cele 10 piete din Europa pe care activeaza

31.07.2008, 15:41 44

Retailerul german Hornbach, care si-a planificat dezvoltarea unei retele de 10 magazine pe piata locala pana in 2015, vizeaza o cota de piata de peste 10% pe termen mediu. O strategie agresiva a pregatit si operatorul german de magazine de bricolaj OBI, detinut de grupul Tengelemann, care va deschide in acest an primele doua magazine de pe piata locala, in Oradea si Bucuresti. Potrivit lui Gunter Grieb, directorul de operatiuni al OBI Romania, compania va angaja 400 de oameni pentru cele doua unitati.
Liderul pietei de bricolaj este reteaua germana Praktiker, cu vanzari de peste 250 milioane de euro in 2007, cand opera 20 de magazine, urmata de compania franceza Bricostore, cu 9 unitati. Cele doua retele au intrat pe piata in anul 2002. De altfel, lupta pe segmentul de bricolaj se da in prezent intre companii cu pozitii solide pe piata din Europa, precum Praktiker, BauMax, Hornbach, Bricostore sau Mr. Bricolaj, dar si retelele cu capital autohton se extind rapid, fiind o provocare pentru jucatorii internationali.
Cei mai mari retaileri romani de bricolaj sunt in prezent Ambient si Dedeman, iar cel mai mare distribuitor de materiale de constructii de pe piata este compania Arabesque din Galati. Arabesque tinteste insa clientii profesionisti, spre deosebire de retelele de bricolaj care se concentreaza pe clientii individuali.
Hornbach detine in prezent doua magazine de bricolaj in Capitala si se va extinde de anul viitor si in orasele din provincie, avand planificata inaugurarea unei unitati in Brasov la inceputul lui 2009.
In acelasi an, Hornbach va deschide un magazin la iesirea din Bucuresti, pe locul fostului complex de magazine Prisma. Hornbach a intrat anul trecut in Romania, aducand pe piata locala cel mai mare format de magazin de bricolaj, cu o suprafata de vanzare de circa 20.000 de metri patrati. Acesta este cel mai mare format de magazin si la nivelul grupului Hornbach, care detine 127 de magazine in 9 tari din Europa.
"In primul an de la inaugurare, magazinul din cartierul Berceni din Capitala (primul deschis la nivel local - n. red.) a ajuns intre primele zece unitati Hornbach, ca si vanzari", a declarat Dan Badescu, directorul de expansiune al Hornbach Romania, fara a comunica insa valoarea vanzarilor. Compania a deschis recent al doilea magazin al retelei din Romania, in cartierul Militari din Capitala, in urma unor investitii de 38,2 milioane de euro.
Reprezentantii Hornbach estimeaza un numar de 3.000-3.500 de clienti pe zi in noua unitate, similar fluxului inregistrat in magazinul din Berceni.
"Speram sa recuperam investitia in noul magazin in 3-5 ani", a declarat Horia Rusu, country manager al Hornbach Romania.
El a mai mentionat ca, in prezent, aproximativ 30% din produsele comercializate in magazinele Hornbach din Romania sunt fabricate local, adaugand ca vede potential pentru parteneriate cu producatorii locali si pentru exportul in unitatile retailerului din afara tarii. Eduard Zimmerle, vicepresedintele Hornbach Holding AG, a precizat ca pana in anul 2015 grupul va ajunge la investitii de 250 de milioane de euro pe piata romaneasca, acestea urmand sa genereze in total peste 1.000 de locuri de munca.
"Nu cautam companii pentru achizitii, vrem sa ne dezvoltam singuri locatiile in Romania. Avem un concept diferit de cel al concurentilor, de acceea nu am putea integra nicio retea concurenta", a mai afirmat Zimmerle.
La nivel local, piata de distributie a materialelor de constructii, care include si retailul de bricolaj, era estimata in anul 2006 la 2-2,5 miliarde de euro, potrivit unor informatii publicate de grupul Praktiker.


Primele magazine OBI in Oradea si Bucuresti
Retailerul OBI planifica dezvoltarea unei retele de aproximativ 13 magazine pana la sfarsitul anului 2009, dintre care unul in Bucuresti, prin investitii de circa 50 de milioane de euro. Suma nu include costul inchirierii locatiilor. Unitatile companiei vor avea suprafete cuprinse intre 8.000 si 12.000 de metri patrati.
OBI a anuntat la inceputul anului ca va investi circa patru milioane euro in deschiderea unui magazin, suma care include echipamentele si lucrarile de amenajare a spatiului, mergand exlusiv in parcuri de retail prin parteneriate cu dezvoltatori imobiliari.
In Oradea, magazinul OBI se va invecina cu hipermarketul Real, in timp ce prima locatie a retelei germane din Capitala va fi un teren din cartierul Berceni amplasat intre doua magazine detinuite de grupul Metro, Metro Cash & Carry si Real. Sudul Capitalei a fost vizat deja de trei dintre competitorii lui OBI - Hornbach, Praktiker si Mr. Bricolage. Odata cu deschiderea centrului comercial Sun Plaza din cartierul Berceni, reteaua BauMax va inaugura si ea prima sa unitate din Bucuresti, tot in sudul orasului.
La nivel local, piata de distributie a materialelor de constructii, care include si retailul de bricolaj, era estimata in anul 2006 la 2-2,5 miliarde de euro, potrivit unor informatii publicate de grupul Praktiker.
OBI detine in total aproximativ 500 de magazine pe cele 10 piete din Europa pe care activeaza, mai mult de jumatate din acestea fiind amplasate in Germania.
In Romania, planurile pe termen mediu prevad dezvoltarea retelei de bricolaj pana la 25-30 de magazine, ridicand valoarea totala a investitiei pe plan local la circa 80 de milioane de euro.
Compania nu exclude posibilitatea achizitionarii de terenuri pentru constructia magazinelor, anticipand scaderea preturilor terenurilor pe termen lung.
In acest an, retailerul va ataca si pietele din Ucraina si Slovacia. Potrivit datelor comunicate de companie, Obi este in prezent al patrulea mare retailer de bricolaj din lume, cu vanzari de 5,8 miliarde de euro in anul fiscal incheiat la finele lunii aprilie din 2007, avand in total peste 38.000 de angajati.
Tengelmann detine pe piata romaneasca si reteaua de magazine cu discount Plus, care a realizat in ultimul an fiscal vanzari de 126,5 mil. euro, cu 39 de unitati operationale. Anul trecut, reprezentantii Tengelmann au luat in calcul vanzarea magazinelor Plus din Romania, ca parte a unui plan de exit de pe pietele externe.


Lupta intre grupurile mari

Praktiker, cu 22 de magazine, este in prezent cel mai mare retailer de bricolaj din Romania, dupa valoarea vanzarilor. Reteaua are 2.600 de angajati.

Bricostore, cu 9 magazine, are in prezent 1.550 de angajati, reteaua fiind controlata de familia Bresson.

Hornbach a intrat pe piata locala in 2007 si va deschide al doilea magazin, tot in Bucuresti.

BauMax - reteaua austriaca are 7 unitati in Romania si circa 800 de angajati

Mr. Bricolage a intrat pe piata locala printr-un parteneriat cu proprietarii Arabesque, cea mai mare companie de distributie a materialelor de constructii. In prezent, reteaua are un singur magazin in Capitala si circa 75 de angajati

OBI va avea doua unitati si 400 de angajati pana la finele anului

Kingfisher si Leroy Merlin, cei mai mari doi retaileri de bricolaj din Europa, nu activeaza in acest moment pe piata romaneasca. King Fishjer are insa o alianta strategica cu Hornbach, companie la care detine 21% din actiuni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO