Business Construct

Distributie: Expansiunea in bricolaj, de neoprit

Distributie: Expansiunea in bricolaj, de neoprit

Companiile germane Hornbach (foto) si Obi au spart gheata in retailul de bricolaj in acest an prin inaugurarea a trei magazine in orase din provincie

28.04.2009, 14:21 163

 

Retailerii internationali de profil au proiecte de extindere de circa 150 de milioane de euro in derulare, in total fiind pe lista 16-17 locatii noi pentru 2009. Prioritatea lor este insa, in acest an, adaptarea la noile conditii din piata, deoarece dupa primul trimestru companiile nu mai vorbesc de cresteri de vanzari, ci enumara dificultatile cu care se confrunta sectorul do-it-yourself, aflat in fata unor mari schimbari de trend.
In ultimii 2-3 ani, avansul anual al pietei a fost in jurul a 20-30%, sustinut de extinderea in teritoriu a marilor retele internationale. "Principalul impediment sunt conditiile restrictive de acordare a creditelor bancare pentru persoane fizice, si nu numai. Populatia este mai precauta in cheltuirea veniturilor, nu mai demareaza noi proiecte de renovare, segmentul constructiilor de imobile a stagnat", a afirmat Isabelle Pleska, diectorul general al Bricostore Romania, al doilea mare jucator pe piata de profil. Potrivit reprezentantului Bricostore, activitatea companiei a inceput sa fie afectata in primul semestru din 2009.Isabelle Pleska, directorul general al Bricostore Romania: Principalul impediment sunt conditiile restrictive de acordare a creditelor bancare pentru persoane fizice, si nu numai. Populatia este mai precauta in cheltuieli, nu mai demareaza noi proiecte de renovare, constructiile de imobile au stagnat.
La randul sau, Praktiker, liderul sectorului DIY (do-it-yourself, retailul de bricolaj), a resimtit primele efecte ale crizei economice in trimestrul al patrulea al anului 2008, cand cresterea nesigurantei locurilor de munca a dus la o contractie a consumului populatiei in trimestrul al patrulea al anului, dupa cum se arata in raportul financiar al companiei germane.
In plus, deprecierea leului fata de euro cu circa 10% in perioada 2007-2008 a diminuat semnificativ ratele de crestere ale vanzarilor raportate de Praktiker la nivelul pietei romanesti. Astfel, in 2008, compania a raportat prima scadere anuala a vanzarilor in euro in magazinele mai vechi ale retelei, de 3,4%. Declinul vine dupa ce, in 2007, retailerul raportase o crestere organica (in unitati comparabile) de 20%, pe o piata cu un avans de 20-30%, comparativ cu 2006, sustinut de extinderea marilor retele.
Obi, cel mai nou jucator de pe piata, a inaugurat in aprilie doua unitati, anuntand investitii totale de 10 mil. euroleul a lovit distribuitorii. Deprecierea abrupta a leului fata de euro in 2008, care a continuat si in primele saptamani din acest an, loveste cel mai puternic in businessul retailerilor care achizitioneaza produsele de la furnizori la preturi calculate in euro.
"Singurul efect al crizei pe care il resimtim in acest moment este devalorizarea leului fata de euro, insa impactul este destul de redus, deoarece majoritatea produselor pe care le achizitionam au preturi de lista in moneda locala", a declarat Alexander Frech, directorul general al BauMax Romania.
Retailerul austriac BauMax se anunta a fi cel mai dinamic jucator pe piata, intr-un an dificil pentru sectorul de profil. Acesta a anuntat cinci deschideri pentru 2009, in orasele Bucuresti, Constanta, Pitesti, Ploiesti si Iasi. Frech declara la finele lunii martie ca principalul sau obiectiv este castigarea de cota de piata.
"Acum consumatorii sunt mult mai sensibili la pret, viziteaza mai multe magazine inainte de a lua decizia de cumparare, ceea ce este in favoarea noastra pentru ca mizam pe politica de preturi mici, BauMax este un retailer cu discount", a mai spus Frech.
Compania a avut o extindere agresiva de la intrarea sa pe piata pana in prezent, in aproximativ doi ani a deschis sapte unitati, iar in ultimele cinci luni a achizitionat trei terenuri, intr-o perioada in care piata imobiliara a fost aproape inghetata, din lipsa de investitori cu lichiditati. Declinul pietei imobiliare, care duce la reduceri ale preturilor terenurilor pana la 40-50%, fata de nivelul din 2007, este cea mai mare oportunitate adusa de criza retelelor de bricolaj care continua expansiunea pe piata din Romania.
BauMax este singurul jucator din sectorul DIY care a comunicat detalii legate de dinamica retelei in primele luni din acest an.
Potrivit lui Alexander Frech, cele 5 magazine ale retelei deschise pana in 2008 au avut o crestere medie a numarului de clienti de 12% in primele doua luni si jumatate din 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Directorul BauMax a prognozat un avans al vanzarilor retelei in unitati comparabile (neluand in calcul extinderea) intre 7-10% in acest an fata de 2008, precizand ca se asteapta la o dinamica buna a pietei in alAlexander French, directorul general al BauMax Romania: Singurul efect al crizei pe care il resimtim in acest moment este devalorizarea leului fata de euro, insa impactul este destul de redus, deoarece majoritatea produselor pe care le achizitionam au preturi de lista in moneda locala. doilea trimestru.
El s-a aratat insa rezervat privind dinamica din al doilea semestru, spunand ca ritmul de crestere al afacerilor prognozat pentru companie ar putea fi revizuit in functie de ceea ce se va intampla pe piata in a doua jumatate a anului.
Liderul pietei, Praktiker, mizeaza in acest an pe cresterea investitiilor populatiei in modernizarea locuintelor, dupa ce numarul constructiilor nou livrate pe piata s-a redus semnificativ din lipsa de finantari. In raportul financiar al companiei pe 2008 se precizeaza ca retailul de bricolaj din Romania trece printr-o schimbare de trend, cererea fiind sustinuta acum mai degraba de proiectele de modernizare, care cresc valoarea proprietatilor imobiliare, decat de constructiile noi. Aceasta schimbare vine pe fondul declinului sectorului imobiliar, care a antrenat scaderea semnificativa a preturilor locuintelor, atat ale celor vechi, cat si ale celor din proiectele rezidentiale noi.
Investitii de 30 mil. euro in T1. Companiile germane Hornbach si Obi au spart gheata in retailul de bricolaj in acest an prin inaugurarea a trei magazine in orase din provincie.
Cea mai mare investitie apartine companiei Hornbach, care s-a pozitionat pe piata ca operator al celor mai mari suprafete de vanzare din sectorul DIY local. Germanii au investit 19 milioane de euro in primul magazin al retelei din afara Capitalei, la Brasov, cu o suprafata de vanzare de 22.000 de metri patrati. Aceasta este a treia unitate operationala a retailerului la nivel local si singura deschidere anuntata de Hornbach pentru 2009. Prin inaugurarea de la Brasov, compania germana a ajuns la investitii totale in Romania de 100 de milioane de euro.
La randul sau, Obi, cel mai nou jucator de pe piata, a inaugurat in aprilie doua unitati, anuntand investitii totale de 10 mil. euro (suma nu include terenurile sau chiriile pentru magazine). Obi, divizia de bricolaj a grupului german Tengelmann, activ in Romania si cu reteaua de discountere Plus, a deschis primul sau magazin la nivel local la finele lui 2008, iar in prezent opereaza patru unitati.
Cu toate ca si-a facut intrarea pe piata intr-un moment in care retailul de bricolaj incepea sa resimta primele efecte ale crizei, compania germana a anuntat planuri agresive de expansiune. Din cauza amanarii unor proiecte de parcuri de retail, compania a anuntat in aprilie ca cele cinci locatii noi anuntate initial pentru 2009 vor fi finalizate, cel mai probabil, pana in primavara lui 2010.
Retailerul si-a ajustat efectivul de angajati din magazinul din Capitala dupa patru luni de la deschidere, renuntand la aproximativ 80 de persoane din cele 200 cate erau la data inaugurarii unitatii.
Va genera criza reorganizari ale activitatilor unor retele de magazine de bricolaj?
Retailerii mai mici, care inca nu si-au gasit un loc pe piata, ar putea vinde magazine catre alte companii, mai puternice, potrivit unor surse din piata.
In retailul alimentar modern, sector mai putin afectat de criza, comparativ cu retailul cu bunuri de folosinta indelungata, au fost anuntate deja primele inchideri de magazine.




 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO