Business Construct

Externe: Eco-orasele, o anticamera pentru orasele viitorului

Externe: Eco-orasele, o anticamera pentru orasele viitorului

In Abu Dhabi, capitala Emiratelor Arabe Unite, va fi dezvoltat un eco-oras de 6 milioane de metri patrati

26.07.2007, 19:34 1129

Eco-orasele trebuie sa multumeasca trei parti implicate, locuitorii, investitorii si administratia. Cu o politica de mediu eficienta si o populatie sensibila la problemele de mediu, ultimul bastion pare a fi cazut: investitorii sunt din ce in ce mai convinsi de transformarea verdelui ecologic in cel al bancnotelor americane.
Amplasat pe o insula situata la gura de varsare a raului Yangtze, Dongtan va fi unul dintre cele mai mare eco-orase ale planetei. Cu o investitie initiala de circa 1,3 miliarde de dolari, orasul verde va putea sustine in prima faza o populatie de circa 50.000 de oameni. Prima parte a proiectului este de asteptat sa fie inaugurata in 2010.
Motivele pentru o astfel de investitie tin atat de calitatea ridicata a nivelului de trai pe care o poate oferi, cat si de independenta energetica pe care o poate garanta. Cea mai importanta caracteristica a acestui oras va fi faptul ca va fi neutru din punctul de vedere al gazelor de bioxid de carbon emanate in aer.
Energia necesara va fi obtinuta prin arderea cojilor boabelor de orez, in timp ce intregul sistem de utilitati este desenat sub forma unui circuit inchis care permite reciclarea integrala a deseurilor colectate.


Eco-orasele, miniexperimente de viabilitate financiara
Proiectele de eco-orase au doua mari calitati, cel putin in China. Prima este ca ofera o alternativa verde la aglomeratiile urbane, un varf al tehnologiei si al urbanismului. A doua este ca aceste orase reprezinta un adevarat magnet pentru investitorii locali si straini, care le percep ca pe niste prototipuri pentru adevaratele orase ale viitorului si implicit ca pe o posibilitate de a-si testa sau pentru a-si face reclama tehnologiilor de ultima pe ora pe care le detin.
Desi nu a fost finalizat, iar studiile de fezabilitate, a constructiei dar si financiara, nu pot garanta un succes absolut, autoritatile chineze au anuntat deja ca modelul urban propus prin proiectul Dongtan urmeaza sa fie folosit in alte patru locatii. Dincolo de importanta unui mediu curat, a unor aglomerari urbane care sa aiba un impact redus asupra mediului, eco-orasele, denumite "self-sustainable", ofera raspunsul la una dintre cele mai mari probleme ale strategiei de dezvoltare urbana, respectiv dependenta excesiva de combustibilii fosili.
Expertii sunt de parere ca adevarata provocare in cazul oraselor de acest tip va fi amplasarea lor, mai ales in cazul Chinei, amplasarea lor in zona centrala a statului, unde nivelul de poluare a mediului este foarte inalt ca urmare a procesului exploziv de industrializare.
Din perspectiva sociala si urbanistica, aceste orase autonome, din punct de vedere energetic si al serviciilor de utilitate publica, ar putea inversa trendul demografic de migrare a populatiei chineze din zonele puternic afectate de poluare, care a preferat sa se mute in zona de coasta de langa Oceanul Pacific.
Dongtan este un proiect aparte nu numai datorita tintelor de ecologie pe care vrea sa le atinga, ci mai ales pentru amploarea sa. Scopul dezvoltatorilor este de a forma un oras autonom, inclusiv din punctul de vedere al produselor alimentare. O parte insemnata din suprafata totala va fi folosita pentru culturi agricole.


Abu Dhabi, o oaza verde, la propriu si la figurat
Un alt proiect de anvergura este cel propus de Masdar Initiative, proiectat de firma de proiectare Foster+Parteners, in mijlocul desertului Abu Dhabi, capitala Emiratelor Arabe Unite. Suprafata totala va fi de circa 6 milioane de metri patrati, dezvoltarea fiind incurajata de catre familia regala din Abu Dhabi. Populatia estimata este de circa 47.000 de oameni, sistemul de infrastructura rutiera fiind bazat pe strazi pietonale, accesul autovehiculelor, ca si in cazul Dongtan,
fiind interzis. Acoperisurile caselor vor fi din panouri foto-voltaice, care vor genera o parte din energia electrica necesara activitatilor de zi cu zi. Orasul va fi conectat de celelalte asezari urbane din regiune prin intermediul unor trenuri usoare, de mare viteza.
"Nu este un exercitiu experimental", a declarat la inaugurarea proiectului Norman Foster, presedintele firmei de proiectare. "Intregul scop al acestei dezvoltari este de a dovedi ca aceasta abordare in designul oraselor este viabila, ca functioneaza din punct de vedere financiar", a adaugat el.
Dincolo de interesul in crestere fata de tehnologiile verzi de contructie, mediul oamenilor de afaceri de pretutindeni incepe sa sesizeze si oportunitatea unui business care poate aduce profituri consistente. "O dezvoltare de acest tip, cu zero emisii de carbon, va fi privita mult mai bine de autoritatile centrale sau de catre agentiile guvernamentale, dar si de catre potentialii clienti", considera James Moody, angajat in cadrul Crest Nicholson, firma specializata pe proiecte "verzi".


Europa continua dezvoltarea oraselor ecologice
Eco-orasele nu sunt insa o "moda" asiatica, proiectele de acest tip fiind incurajate si la nivel european. Gordon Brown, proaspatul prim-ministru al Marii Britanii, care ii urmeaza lui Tony Blair, a anuntat la doar o saptamana dupa numirea sa in functie ca britanicii sunt foarte interesati de eco-orase. El a spus ca guvernul pe care il conduce va sprijini crearea a cinci orase ecologice, cu zero emisii de dioxid de carbon. Fiecare astfel de oras va cuprinde intre 10.000 si 20.000 de gospodarii. Proiecte verzi, desi la scara mai mica, sunt deja in curs de executie in Marea Britanie. Crest Nicholson, de exemplu, dezvolta un imobil rezidential cu 260 de apartamente in East London, un cartier select al capitalei Marii Britanii.
Cladirea va avea incorporata o centrala energetica pe baza de biomasa, turbine eoliene si panouri solare pentru generarea curentului electric. In loc de acoperis, imobilul va avea sere pentru cultivarea plantelor.
Suprafata apartamentelor variaza intre 45 si 75 de metri patrati, preturile situandu-se intre 320.000 si 800.000 de euro, in functie de gradul de utilare. "In mod evident faptul ca imobilul este verde se va resimti si in pret. Persoanele interesate insa vor cumpara, pentru ca vor sa locuiasca intr-o casa care sa nu afecteze cu nimic natura, asa este firea omului", explica Moody. Pentru a convinge insa oamenii sa plateasca un pret vizibil mai mare pentru o proprietate verde este insa nevoie ca ea sa fie "usor de accesat, ieftina si sexi", dupa cum spune Paul Jeanrenaud, directorul departmentului de business al World Wildlife Fond International, Elvetia.
Tinand cont ca circa 80% din populatia globului traieste in marile asezari urbane, tendinta fiind in continuare de urbanizare, este nevoie nu numai de noi orase care sa promoveze tehnologiile ecologice, ci si de ecologizarea dezvoltarilor urbane prezente. Unele proiecte de orase verzi au trecut deja de termenul in care trebuiau sa-si arate eficienta. Un astfel de exemplu este orasul german Freiburg, renumit de altfel pentru abordarea ecologista pe care a adoptat-o in strategia de dezvoltare urbana in ultimii zeci de ani.


Freiburg, "Orasul Solar" din Germania
Unul dintre putinele orase europene unde partidul ecologist are un succes considerabil, Freiburg si-a inceput ascensiunea catre tinta de oras ecologic acum mai bine de 30 de ani. Intre 1970 si 1973 a fost dezvoltata o retea complexa de piste pentru biciclisti, a fost renovata infrastructura de transport cu tramvaiul, iar intreaga zona de centru din oras a fost data in primire exclusiv pietonilor, accesul masinilor fiind strict interzis.
Din 1973 pana azi lungimea pistelor pentru biciclisti a crescut de la 29 de km pana la peste 500 de km. Locuitorii orasului german si-au luat ca titlu de glorie faptul ca, dupa ultimele date, la fiecare doua persoane din oras exista trei biciclete.
Pentru a incuraja evitarea folosirii masinilor personale, autoritatile locale din Freiburg au dezvoltat un sistem de transport in comun foarte rapid si confortabil, oferind in acelasi timp, din belsug, locuri de parcare pentru biciclete.
Transportul nu este singurul lucru pentru care orasul german este foarte cunoscut. Freiburg este supranumit "Orasul Solar" al Germaniei. Circa 5% din totalul de energie consumata provine din surse regenerabile, ca urmare a unui program de lunga durata promovat de primarie. Autoritatile locale subventioneaza amplasarea panourilor foto-voltaice pe acoperisuri, mai ales in cazul scolilor sau al centrelor de afaceri.
La ora actuala, Freiburg are 6.500 de apartamente eficiente energetic, cu pierderi minime de caldura si alimentarea de la surse alternative de energie. Lectia importanta pe care o ofera aceste orase este ca fara implicarea autoritatilor nu se poate face aproape nimic. Pentru a reduce traficul auto din oras trebuie sa oferi in contrapartida un sistem de transport
in comun eficient si accesibil. Pentru a convinge populatia sa apeleze la metode alternative de producere a energiei este necesar, macar pentru o anumita perioada de timp, sa acorzi subventii. Problemele legate de infrastructura, in special de infrastructura de canal si electrica, tin tot de disponibilitatea autoritatilor de a gandi pe termen lung si de a investi in randamente ridicate si metode eficiente de reducere a poluarii.
Secretul in acest sens este, dupa cum au declarat recent oficiali ai administratiei orasului Freiburg, sa atragi de partea ta populatia, sa ii convingi pe oameni ca aceasta este cea mai buna directie. Australienii nu se lasa nici ei mai prejos. Un grup de 20 de tineri arhitecti, coordonati de Rafael Pizarro, lector la Facultatea de Arhitectura din Sidney, a proiectat primul eco-oras din regiune. Planul lor este de a transforma zona White Bay din Sidney intr-un oras autonom, un exemplu pentru dezvoltarile urbane viitoare. White Bay Eco-City va fi zonat, dispunand de suprafete pretabile agriculturii sau cladirilor de utilitati.
Unul dintre cele mai interesante aspecte este sistemul de transport in comun. El se bazeaza pe un pilon central, reprezentat de o retea de tramvai usor, secundat de transportul individual cu ajutorul unor mini-masini, ghidate prin GPS, care se pot deplasa si impreuna, in forma de sir.
Pizarro spune ca cele mai importante avantaje vor fi reteaua de transport si posibilitatea de a folosi imobilele pentru a cultiva plante. "Productia alimentara nu va avea loc numai in zonele specific delimitate, ci si pe acoperisurile
imobilelor. Am proiectat gradini pe majoritatea acoperisurilor, ceea ce inseamna ca-ti poti planta propriile legume, scazand in acelasi timp costurile precum si impactul asupra mediului datorat de transportul acestora in si din oras", explica lectorul.


"Verde" de la ecologic si de la profitabil

Dongtan, China, va fi unul dintre cele mai mari
eco-orase ale planetei. Investitia initiala este de circa
1,3 mld. de dolari iar orasul va avea o populatie de circa 50.000 de oameni.
Eco-orasele (orase "self-sustainable") ofera raspunsul
la una dintre cele mai mari probleme ale strategiei
de dezvoltare urbana, respectiv dependenta excesiva de combustibilii fosili.
Gordon Brown, proaspatul prim-ministru al Marii Britanii, a anuntat ca britanicii sunt foarte interesati
de eco-orase. El a spus ca guvernul pe care il conduce va sprijini crearea a cinci orase ecologice, cu zero emisii de dioxid de carbon. Fiecare astfel de oras va cuprinde intre 10.000 si 20.000 de gospodarii.
Suprafata apartamentelor se va situa intre 45 si 75
de metri patrati, preturile situandu-se intre 320.000
si 800.000 de euro, in functie de gradul de utilare.
Tinand cont ca circa 80% din populatia globului traieste in asezari urbane, tendinta fiind in continuare de urbanizare, este nevoie nu numai de noi orase care sa promoveze tehnologiile ecologice, ci si de
ecologizarea dezvoltarilor urbane prezente.
In Freiburg, Germania, inca din 1970 a fost dezvoltata
o retea de piste pentru biciclisti, a fost renovata infrastructura de transport, iar intreaga zona de centru din oras a fost restrictionata masinilor.
Din 1973 pana azi lungimea pistelor pentru biciclisti a crescut de la 29 de km pana la peste 500 de km.
La ora actuala, Freiburg are 6.500 de apartamente eficiente energetic, cu pierderi minime de caldura si alimentarea de la surse alternative de energie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO