Business Construct

Holcim: 13 romani pe posturi de conducere in strainatate

Holcim: 13 romani pe posturi de conducere in strainatate

Nicoleta Salajan, director de resurse umane Holcim Romania: Pentru acest an avem in plan sa angajam in special pe divizia de betoane si agregate, care este in crestere. In general, este vorba de posturi operationale, dar nu numai.

29.03.2007, 20:33 191

Printre expatii romani ai Holcim se numara directorul general din Azerbaidjan, un director de vanzari in Rusia, un director financiar, consultanti, sefi de departamente, precum si sefi de proiecte. "Deocamdata facem recrutarea pe Europa, in special pe Europa de Est. Astfel, tarile in care avem colegi plecati sunt Spania, Belgia, Elvetia, Slovacia, Serbia, Azerbaidjan si Rusia", spune Nicoleta Salajan, director de resurse umane Holcim Romania.
"Numarul expatilor nu creste in termeni spectaculosi, dar am recuperat in sase ani o mare parte din distanta care ne separa de Vest, pana acum cativa ani", afirma Salajan.
In Romania Holcim are doi manageri straini la nivel de top management, un director general si unul comercial, precum si alti cinci manageri la punctele de lucru din tara. "Tendinta este sa se pregateasca manageri romani care sa preia stafeta la un moment dat", adauga Salajan. Totodata, majoritatea managerilor din cadrul producatorului de materiale de constructii Holcim Romania sunt formati in interiorul companiei, aceasta varianta fiind preferata rectutarii din exterior.
"Nu prea recrutam din afara decat pentru primul nivel, de top management, in rest preferam sa formam managerii in companie" , precizeaza directorul de resurse umane.
Pentru a-si pregati personalul, Holcim investeste anual peste 500.000 de euro in training-uri. Anul acesta compania va investi o suma record, de 750.000 de euro, fata de 650.000 de euro anul trecut sau 500.000 de euro in 2005.
"Bugetul programat pentru acest an este un buget record in ultimii opt ani. Oferim training-uri la toate nivelurile, dar trebuie sa tinem cont ca si costurile sunt mai mari", a precizat Salajan.
Altfel spus, fiecare angajat din companie participa cel putin la un training pe an. Holcim are in Romania 1.400 de angajati, cu aproximativ 10% mai mult fata de anul trecut.
"Am facut angajari pe toate posturile, incepand de la operatori in statiile de betoane, conducatori auto, pana la ingineri constructori, reprezentanti de vanzari sau automatisti", precizeaza Salajan.

70 de angajati noi in 2007
Pentru anul acesta compania si-a propus angajarea a inca 70 de persoane pe diferite tipuri de posturi.
"Pentru acest an avem in plan sa angajam in special pe divizia de betoane si agregate, care este in crestere. In general, este vorba de posturi operationale, dar nu numai", mai spune directorul de resurse umane. In acelasi timp, compania a avut anul trecut o fluctuatie de personal de 5,6%. Desi a fost unul dintre cele mai mari ritmuri de fluctuatie, depasind procentul de aproximativ 3,7% din 2005, reprezentantii companiei sunt multumiti de valoarea inregistrata.
"Fluctuatia de personal a fost de 5,6% anul trecut, care desi a fost cea mai mare fluctuatie din ultimii ani, o consideram rezonabila. In acest procent nu sunt incluse concedierile la nivel colectiv generate de reorganizare", spune Salajan.
In general, angajatii prefera sa plece ori din considerente de locatie, ori atunci cand nu mai au posibiliatea reala de a urca in scara ierarhica.
"Sunt mai multe motive pentru care unii oamenii pleaca din companie. Unii dintre ei au stat in firma 5-6 ani, timp in care au crescut foarte mult, iar noi nu mai avem posibilitati sa le oferim promovare. De exemplu, cineva a plecat dupa 5 ani pe un post de director financiar, in conditiile in care noi nu aveam aici aceasta pozitie in Romania", afirma Salajan.
Investitia companiei in training-uri, motivarea personalului prin invatare si dezvolare, precum si pachetele salariale peste media economiei, insotite si de alte stimulente financiare, inglobeaza strategia de pastrare a personalului in companie. Cu toate acestea, cel mai mult conteaza motivatia intrinseca si nu cea extrinseca.
"Invatarea si dezvoltarea reprezinta preocupari prioritare si strategice in companie. Cel mai mult conteaza insa la un angajat sau potential angajat sa aiba motivatie personala. Daca se asteapta ca angajatorul sa-i ofere motivatia integrala, acest lucru nu se va intampla. Apreciez oamenii care sunt dispusi sa invete, care isi doresc rezultate", spune directorul de resurse umane.

Pachetul salarial, cel mai important in mentinerea angajatilor
Pachetul salarial este una dintre principalele modalitati de mentinere a personalului in companie. "Salariile medii la noi in fabrici sunt de 2-2,5 ori mai mari decat media pe economie. Putem spune astfel ca platim la un nivel superior.
Totodata, oferim si alte beneficii in afara salariului, gen tichete de masa, premii de vacanta, asigurari", precizeaza Salajan.
Totodata, compania ofera atat programe de dezvoltare a competentelor profesionale, cat si a competentelor sociale si personale. Din cea de-a doua categorie fac parte si programele de dezvolatare manageriala, pro
manager ABC, care se desfasoara pe trei niveluri: programul de leadership (destinat echipei de management), programul de dezvoltare manageriala, pentru sefii de echipa, si programele de comunicare, managementul conflictelor, abilitati de prezentare sau limbi straine", precizeaza Salajan.
In afara de training-uri compania ofera si alte modalitati de dezvoltare, dar si de motivare a personalului. Printre acestea se numara expunerea internationala prin participarea la nivel de grup in cadrul diferitelor proiecte, precum si schimbul de experienta.
"Schimbul de experienta este o modalitate foarte buna de dezvoltare. Avem persoane in alte tari din grup, care sunt trimise in alte tari sa invete", afirma Salajan.
Daca cel putin la nivel de management Holcim nu duce lipsa de specialisti, la nivel de tehnicieni ar putea sa apara o problema in urmatorii ani.
"Liceele industriale de pe vremuri nu mai sunt atractive pentru tineret. Altfel spus, se produce o metamorfoza in orientarile profesionale din Romania, iar meseriile tehnice nu mai prezinta interes. In plus, nivelul actului de invatamant a scazut pe partea de pregatire tehnica si nu ne mai ofera specialisti. Trebuie sa ne pregatim oameni din timp", adauga Salajan.

Prima generatie de absolventi Holcim
In acest sens, Holcim a investit intr-o scoala de tip postliceal la Alesd, prin care incearca sa-i pregateasca pe elevi pentru meseria de tehnicieni.
"Aceasta specializare este situata intre meseria de muncitor calificat si cea de inginer si le permite absolventilor ocuparea atat a posturilor de executie, cat si a celor de coordonare", afirma Salajan.
Proiectul a fost lansat in 2002, iar scoala s-a deschis in 2004, investitia initiala fiind de 250.000 de euro, iar costurile anuale ridicandu-se la circa 150.000 de euro.
"Anul acesta termina prima generatie. Scoala functioneaza dupa un model de educatie elvetian si avem o promotie de 15 persoane odata la 2 ani. Totodata, pregatirea de atelier se face cu un instructor elvetian", a mai spus directorul de resurse umane. Lipsa de muncitori calificati se datoreaza intr-o anumita masura si migrarii la munca in strainatate. "Desi nu cred ca putem vorbi de un exod propriu-zis, ci mai degraba de un miraj al Vestului care inca se pastreaza, putem spune ca exista o anumita lipsa de specialisti", afirma Salajan.
In afara de proiectul de la Alesd, Holcim a mai initiat un program pentru elevii de liceu care se numeste "Construieste-ti viitorul", program destinat dezvoltarii abilitatilor de comunicare si negociere.
"Am dezvoltat proiectul 'Construieste-ti viitorul!' pentru ca locatiile in care oamenii nostri lucreaza sunt ocolite de iuresul dezvoltarii economice, iar copiii au putine posibilitati", spune Salajan.
Acest proiect se va desfasura in aprilie in Turda si in Campulung, in parteneriat cu Corporate Dynamics si este la a treia editie.
"Noi investim anual in acest program 25.000 de euro, jumatate din suma totala", spune Salajan. Desi compania investeste sume consistente in pregatirea personalului, Salajan considera ca cel mai mult angajatul invata
de la locul de munca.
"Nu exista pregatire din scoala pentru niciun fel de post. Viata te invata, nu scoala. Cred ca invatarea la locul de munca este foarte importanta", conchide Salajan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO