Business Construct

Juridic: Lege pentru exproprieri rapide

16.12.2008, 15:57 276

Astfel putem observa largirea ariei de aplicabilitate a Legii 198, aceasta urmand sa se aplice si in cazul exproprierilor pentru drumuri de interes local, respectiv judetean. In aceasta maniera, Parlamentul acopera una dintre cele mai mari lacune ale fostei legi si ofera un cadrul legal tuturor exproprierilor care au ca obiect lucrari asupra drumurilor.

Motivul acestei modificari rezida in constatarea pe care a facut-o Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) ca termenul de „drumuri nationale" nu acopera in totalitate toate categoriile de drumuri la care se doreste a se efectua lucrari.
Problema era una structurala, care genera un volum de munca suplimentar si intarzieri nejustificate: Guvernul era practic obligat sa declare numeroase drumuri de interes judetean/ local ca drumuri nationale, tocmai pentru ca exproprierile ce urmau sa se realizeze pentru efectuarea de lucrari asupra acestor drumuri sa cada sub incidenta prevederilor Legii 198. In fapt, era necesara emiterea unei hotarari de guvern pentru schimbarea categoriei unui drum - din unul de interes local in drum de interes national, cu toata procedura laborioasa care sta la baza emiterii unui astfel de act normativ. Din acest punct de vedere, modificarile/ completarile la Legea 198 sunt cel putin bine-venite.
Bineinteles, aceasta modificare semnificativa a avut un ecou asupra tuturor celorlalte prevederi ale Legii 198. Astfel, daca pana acum calitatea de expropriator o avea doar statul roman prin CNADNR, acum, in urma modificarilor/ completarilor, calitatea de expropriator o vor avea municipiile, orasele si comunele pentru drumurile de interes judetean, respectiv local.
O alta modificare majora este introducerea in cuprinsul modificat al legii a unui alineat care mentioneaza ca terenurile necesare pentru relocarea utilitatilor, pentru drumurile tehnologice, drumurile temporare, drumurile ocolitoare, pot fi de asemenea expropriate si se supun prevederiilor Legii 198.
Practic, aceasta noua prevedere este o reactie la piedicile intampinate pana in prezent de catre expropriator in acest sens, si anume la lipsa unui mijloc eficient in vederea exproprierii si a terenurilor necesare lucrarilor principale de constructie.
Mergand mai departe, ca urmare a piedicilor constatate de CNADNR in efectuarea masuratorilor topografice, a studiilor geotehnice, precum si a celorlalte operatiuni necesare intocmirii studiului de fezabilitate, noul continut al Legii 198 prevede expres obligatia detinatorilor cu orice titlu a imobilelor afectate de elaborarea studiului de fezabilitate pe coridorul de expropriere sa permita accesul pentru efectuarea masuratorilor topografice, a studiilor geotehnice, precum si a celorlalte operatiuni necesare intocmirii studiului de fezabilitate.
Totusi, aceasta prevedere nu mentioneaza persoanele carora urmeaza sa le fie permis accesul. Fiind vorba de accesul pe terenuri proprietate privata, consideram ca este recomandabila lamurirea si a acestui aspect.
Cert este ca pana in prezent nu a existat o prevedere expresa in acest sens, in unele cazuri efectuarea masuratorilor topografice fiind mult intarziata de refuzul proprietarilor de a permite accesul.
 
Probleme de comunicare. De la data avizarii documentatiei cadastral-juridice de expropriere de catre ANCPI (Autoritatea Nationala pentru Cadastru si Publicitate Imobiliara), este interzisa emiterea oricarui aviz, acord, permis, autorizatie cu privire la imobilele supuse exproprierii.
Mai mult decat atat, noua reglementare a Legii 198 prevede in mod expres sanctiunea nulitatii absolute a actelor emise posterior datei avizarii documentatiei cadastral-juridice de expropriere. Aceasta prevedere vine in intampinarea lipsei de comunicare dintre diferitele autoritati implicate in procesul de expropriere. Astfel se preintampina emiterea unor avize, permise, acorduri care sunt in deplina concordanta cu documentatia cadastral-juridica deexpropriere avizata de catre ANCPI. Din punct de vedere practic, aceasta prevedere implica ca absolut toate autoritatile care emit avize, permise sau acorduri cu privire la imobilele supuse exproprierii trebuie sa cunoasca faptul ca a fost demarata procedura de expropriere. Or, cum in realitate publicitatea procedurii de expropriere nu este tocmai eficace (de ex: prin publicare la sediul consiliului local competent sau pe site-ul expropriatorului), ne asteptam la anumite probleme de comunicare in acest sens, eventual chiar la o ingreunare a emiterii de avize permise in zonele in care urmeaza a fi efectuate exproprieri.
Mai mult decat atat, Legea 198 nu vorbeste despre raspunderea autoritatilor care nu respecta prevederea mai sus mentionata, neexistand nicio sanctiune in acest sens.
Aceste dispozitii sunt deficiente si dintr-o alta perspectiva si anume absenta unei reglementari exprese a raspunderii autoritatilor administrative emitente in ipoteza in care prin emiterea unui act administrativ cu nerespectarea dispozitiilor de mai sus si constatarea subsecventa a nulitatii acestuia, se cauzeaza o vatamare a drepturilor si intereselor legitime ale unei persoane.
Prin urmare, consideram ca dispozitiile amintite mai sus ar trebui corelate cu prevederile Legii nr. 544/2004 a contenciosului administrativ.
Astfel, in masura in care un act administrativ emis in conditiile precizate mai sus a intrat in circuitul civil si nulitatea acestuia este constatata de instanta sesizata de autoritatea administrativa emitenta, trebuie sa se admita ca persoana vatamata poate solicita instantei repararea prejudiciului cauzat prin emiterea de catre autoritatea administrativa a unui act nelegal si constatarea subsecventa a nulitatii acestuia, in conditiile in care niciuna dintre aceste circumstante nu ii este imputabila persoanei in cauza.
Indemnizarea pentru prejudiciul suferit in aceste circumstante ni se pare un element esential, intrucat reprezinta singurul mijloc prin care se poate asigura un echilibru intre interesul public care sta la baza sanctionarii cu nulitatea absoluta a actelor emise cu nerespectarea dispozitiilor Legii 198 si drepturile si interesele patrimoniale ale persoanei vatamate prin constatarea nulitatii actului in cauza.
 
Cat va dura o expropriere. Consideram ca toate modificarile mentionate mai sus ar trebui sa se traduca intr-o eficientizare a procedurilor de expropriere. In continuare vom mentiona insa unele prevederi care vor rezulta in concret la scurtarea sau chiar eliminarea unor faze ale procesului de expropriere.
Astfel, certificatele de urbanism pentru lucrarile de executie de drumuri de interes national, judetean si local se elibereaza si se comunica CNADNR, pentru lucrarile de interes national, respectiv autoritatilor administratiei publice locale, pentru lucrarile de interes judetean si local, in termen de 10 zile de la data depunerii documentatiei.
Avizele, acordurile, permisele si autorizatiile solicitate prin certificatul de urbanism, cu exceptia acordului de mediu, vor fi eliberate si comunicate
CNADNR, pentru lucrarile de interes national, respectiv autoritatilor administratiei publice locale, pentru lucrarile de interes judetean si local, in termen de 25 de zile calendaristice de la data depunerii documentatiei pentru eliberarea lor.
Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele si autorizatiile se considera acordate daca nu au fost transmise catre CNADNR, pentru lucrarile de interes national, respectiv catre autoritatile administratiei publice locale, pentru lucrarile de interes judetean si local, in termenele prevazute de modificarile/ completarile aduse Legii 198.
Chiar daca nu au reactionat in termenul impus de lege (respectivul aviz sau acord fiind considerat ca emis in mod tacit), autoritatile competente sunt obligate sa emita documentul oficial in termen de 5 zile lucratoare de la data la care este considerat ca fiind aprobat in mod tacit. Pentru a intari efectul acestor noi prevederi, legiuitorul a inteles sa prevada si sanctiuni in cazul nerespectarii obligatiilor de mai sus.
Legiuitorul a amendat, de asemenea, si termenele prevazute in Legea 198, in forma initiala, tocmai pentru a simplifica, respectiv a urgenta procedura de expropriere. Astfel, cu titlu de exemplu: (a) procedura de expropriere este declansata dupa scurgerea unui termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta a listelor cu imobilele proprietate privata supuse exproprierii (in loc de 30 de zile de la intrarea in vigoare a hotararii guvernului); (b) expropriatul nemultumit de cuantumul despagubirilor acordate in urma exproprierii poate ataca in instanta actul administrativ prin care acestea sunt stabilite in termen de 30 de zile (fata de trei ani cat era inainte).
In concluzie, daca pana in prezent expropriatorul a putut invoca diverse neajunsuri ale formei initiale a Legii 198, in prezent acesta dispune de suficiente mijloace pentru a se urgenta procedurile de expropriere.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels