Business Construct

Logistica: Bani din relocare

Logistica: Bani din relocare

Ciprian Nanu, directorul de dezvoltare al Remco Romania: Viteza de dezvoltare a pietei de spatii logistice si industriale din estul Europei este tot mai mare, datorita companiilor din Vest care-si relocheaza activitatile. Sectorul industrial nu este afectat de criza financiara internationala, pentru ca serviciile de logistica si distributie vor fi in continuare externalizate in estul Europei de marii jucatori din tarile dezvoltate.

28.08.2008, 11:41 33

Remco Romania, filiala locala a constructorului olandez Remco Ruimtebouw, estimeaza inca cel putin doi-trei ani de crestere puternica a pietei de industriale si de logistica, datorita relocarii activitatilor companiilor din vestul Europei si extinderii businessurilor locale de profil.
Compania, care a construit circa 90 de proiecte pe piata locala, este interesata sa-si extinda activitatea pe piata locala atat organic, cat si prin derularea unei achizitii a unei firme cu profil asemanator, probabil din alta regiune decat Bucuresti. Biroul din Capitala acopera desfasurarea proiectelor din nordul Bulgariei si Republica Moldova. "Strategia noastra este sa crestem cifra de afaceri prin consolidarea echipei si luam in calcul achizitia unei companii din domeniile in care activam, respectiv proiectare, project management sau manufacturare. Insa majoritatea companiilor de profil sunt detinute de oameni de afaceri locali care nu vor sa vanda inca", spune Ciprian Nanu, directorul de dezvoltare al Remco Romania. Compania are 10 angajati directi pe piata locala si aproximativ 150 in sistemul de organizare pe care l-am creat prin partenerii locali selectati.
"In prezent lucram la Cluj cu firma Metahol, care se ocupa de montarea cladirilor Remco in zona Transilvaniei, iar in zona Moldovei si Munteniei avem alte companii ce ne asigura montajul. Costurile de constructie sunt din ce in ce mai mari si incercam sa regionalizam montajul si nu suntem interesati de o achizitie in acest domeniu", explica Nanu.
Remco Romania este specializata in proiectarea, productia si montajul de hale industriale din structuri metalice prefabricate, iar printre cele mai mari contracte de anul acesta se numara un centru logistic in nord-estul Capitalei, o hala industriala pentru industria de transport, in Bors si un spatiu logistic in Constanta.
"Avem circa 8-10 contracte pe an cu o medie de 5.000-7.000 de metri patrati de hala pentru un proiect. Este o medie in concordanta cu dezvoltarea industriala a pietei locale, anumite proiecte fiind de peste 10.000 sau 15.000 de metri patrati, situatie ce se va schima in urmatorii ani. Spre exemplu, in Polonia, care se afla cu circa 2-3 ani inaintea noastra ca dezvoltare a sectorului logistic media proiectelor pe hala a ajuns la circa 2.000-3.000 de metri patrati", afirma reprezentantul Remco.
Potentialul pietei locale este dat de starea actuala a pietei de distributie si logistica, care este rudimentara, jucatorii de profil fiind nevoiti sa extinda sediile regionale pentru a acoperi mai bine teritoriul tarii.
"Marjele din logistica sunt foarte mici, de aceea controlul eficient al costurilor este foarte important", spune Nanu. In plus, va creste numarul de service-uri pentru camioane in orasele din provincie, pentru ca flotele companiilor locale de transport au crescut puternic in ultimii ani.
"Viteza de dezvoltare a pietei de spatii logistice si industriale din estul Europei este tot mai mare, datorita companiilor din veste care-si relocheaza activitatile. Sectorul industrial nu este afectat de criza financiara internationala, pentru ca serviciile de logistica si distributie vor fi in continuare dezvoltate in estul Europei de catre marii jucatori din vest si de cei autohtoni", explica Nanu. Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 15 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul precedent, datorita contractelor aflate in derulare si estimeaza pe termen mediu atingerea unei cifre de afaceri de circa 20 de milioane de euro.
"Suntem in negocieri cu doua-trei companii producatoare de componente pentru producatorul auto Ford in apropierea orasului Craiova, precum si cu un producator din industria mobilei care intentioneaza sa construiasca un proiect complex cu cateva hale de productie care insumeaza 18.000 de metri patrati, in judetul Mures", spune Nanu. Datorita cresterii preturilor la terenuri si a altor costuri in marile orase (Cluj, Brasov, Sibiu, Oradea etc.), businessul regional trebuie revigorat in orase care altadata aveau o industrie puternica, precum Turda, Alba-Iulia, Buzau, Constanta, Galati sau Iasi. "Astfel de orase au devenit tinta investitorilor de profil, dupa aglomerarea Capitalei."
De la intrarea pe piata romaneasca, in 1996, firma a realizat circa 100 de cladiri, de diferite marimi, atat pentru clienti multinationali, cat si pentru firme romanesti. Suprafata totala a proiectelor Remco Romania depaseste in prezent 330.000 de metri patrati.
Una dintre cele mai mari lucrari realizate de Remco in 2007 este o fabrica de produse de panificatie si morarit, la Chitila, intregul proiect avand valoarea de 20-30 de milioane euro. Circa 60% din portofoliul Remco reprezinta companii straine care si-au transferat activitatile de productie in Romania, restul fiind firme locale.
In plus, ponderea clientilor romani este in crestere deoarece acestia au inteles ca nu isi pot construi singuri unitati de productie eficiente. Remco este detinuta de grupul olandez Janssen de Jong Groep, cu activitati in peste 30 de tari si cu o cifra de afaceri anuala de peste 500 de milioane de euro, cu peste 1.600 de angajati.


Cum a fost realizata fabrica Montupet
Remco Romania a castigat in anul 2006 contractul pentru dezvoltarea primei parti a proiectului de investitii pe care producatorul de componente auto francez Montupet a ales sa-l deruleze in Bulgaria, si nu la Cluj, acesta fiind unul dintre cele mai importante proiecte realizate de companie. "Pana in 2004-2005 contractele erau derulate de compania din Olanda prin serviciul de export. Proiectul era trimis in Olanda, de unde se organiza productia componentelor si se asigura transportul camioanelor cu structuri. Ulterior, subsidiara locala s-a dezvoltat foarte mult si a inceput sa administreze singura contractele", spune Nanu.
La fabrica Montupet, proiect cu o valoare totala de 120 de milioane de euro, de la Ruse lucrarile au fost terminate in iarna lui 2007, insa a mai durat aproape un an de zile montarea utilajelor, urmand ca deschiderea oficiala a fabricii sa aiba loc in toamna acestui an.
Constructia fabricii Montupet a fost unul dintre cele mai complexe proiecte ale Remco, avand in vedere ca au fost trimise la Ruse circa 100 de camioane cu materiale pentru realizarea constructiei.
"Contractul cu Montupet a fost semnat in 2006, cand eram venit de o luna in firma. Am asistat la un seminar la Cluj, unde reprezentantii administratiei locale din Cluj voiau sa vanda foarte scump terenul catre un investitor strategic (n.r.- 2 euro/mp pentru o suprafata de 80 de hectare)", afirma Nanu, care a dat circa 40-50 de telefoane pana a gasit persoana din cadrul companiei Montupet care se ocupa de investitia din Romania. "Ulterior, viceprimarul din Ruse i-a contactat pe cei de la Montupet si a acordat gratis terenul pentru viitoarea investitie (in parcul industrial Ruse), precum si infrastructura necesara proiectului", spune reprezentantul Remco.
Proiectele de investitii mari, cum a fost cea realizata de Montupet la Ruse, vor mai veni in urmatorii cinci ani, iar administratiile locale trebuie sa fie constiente ca astfel de investitii vor ridica nivelul de trai din zona.
"Proiectele noastre sunt realizate doar din otel, ceea ce face ca montajul cladirii sa fie facut mult mai rapid. Spre exemplu, o hala de productie de 20.000 mp poate fi finalizata intr-un an de zile incluzand perioada de pregatire si proiectare si lucrarile nu sunt intrerupte decat rareori, pe perioada iernii", explica Nanu. Remco se aprovizioneaza cu materie prima de la producatori de renume din strainatate, in baza unui parteneriat cu firma-mama, Janssen de Jong Groep.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24