Business Construct

Lupta pentru cota de piata

Lupta pentru cota de piata

Click pentru imaginea marita

29.05.2008, 21:32 157

Vanzarile de ciment au crescut in primele trei luni cu 18% fata de perioada similara a anului trecut, in contextul unui avans al productiei locale de 5%, potrivit CIROM, patronatul din industria de ciment si altor produse minerale pentru constructii din Romania.
In aceste conditii, jucatorii de profil au anuntat investitii totale de circa 500 mil. euro in majorarea capacitatilor de productie pentru urmatorii trei-patru ani pentru a-si majora cota de piata. Practic, producatorii de ciment au inceput o ofensiva puternica pentru a putea acoperi o parte cat mai mare din cererea de pe piata.
Spre exemplu, in lipsa unor investitii anterioare puternice, reprezentantii HeidelbergCement estimau la inceputul anului o stagnare a cifrei de afaceri, dupa ce au inregistrat cresteri anuale semnificative de la intrarea pe piata locala in 1998.
"In primul trimestru al anului 2008 cifra de afaceri a crescut peste nivelul prognozat si peste nivelul anului precedent, chiar daca in acest an conditiile meteo au fost mai putin favorabile decat in aceeasi perioada a anului 2007", a declarat Mihai Rohan, directorul general al Carpatcement Holding, divizia locala a HeidelbergCement.
Avand in vedere limitarile impuse de capacitatile de productie existente si de faptul ca perioada de iarna este cea in care se efectueaza majoritatea lucrarilor de intretinere si reparatii, cresterea vanzarilor a fost sustinuta de stocurile de ciment si clincher de la inceputul anului.
"In consecinta, nu se poate vorbi despre o crestere a stocurilor in aceasta perioada", explica Rohan.
HeidelbergCement a anuntat ca intentioneaza sa-si dubleze capacitatea de productie a cimentului, pana la finele anului 2011, prin investitii de 150 de milioane de euro. Pe langa programul de investitii pentru urmatorii patru ani, HeidelbergCement va incepe demersurile pentru construirea unei noi fabrici, proiect care va atrage o investitie de 250-300 de milioane de euro.
In prima faza a proiectului de investitii pentru marirea capacitatilor de productie, Carpatcement va moderniza si va pune in functiune cea de-a doua linie de productie a fabricii de ciment la Bicaz, aflata in conservare. Investitia se ridica la 55-60 de milioane de euro si va fi finalizata la mijlocul anului 2009. Prin aceasta investitie capacitatea de productie va creste cu circa un milion de tone de ciment pe an.
Si ceilalti doi mari producatori de ciment cu activitati in Romania, Holcim (Elvetia) si Lafarge (Franta), au anuntat in acest an investitii pentru extinderea fabricilor.
Lafarge va investi in urmatorii trei ani 140 de milioane de euro pe piata locala, dintre care 50 e milioane de euro vor fi repartizati pentru investitiile de mediu. Din total, circa 54 de milioane de euro vor fi investiti pana la sfarsitul lui 2009 in extinderea capacitatilor de productie a cimentului din Romania.
Compania va pune in functiune pana la finele anului mori de ciment si instalatii de insacuire si paletizare la statia de macinare de la Targu Jiu si in fabricile de ciment de la Medgidia si Hoghiz.
Holcim, care are o cota de piata de 28-30%, si-a bugetat pentru 2008 investitii de 135 de milioane de euro in modernizarea unitatilor de productie, construirea de noi statii si extinderea flotei de camioane.
Consumul de ciment pe cap de locuitor din Romania, situat la 464 de kilograme anul trecut, este sub media europeana de 539 de kilograme. Insa cererea ar putea urca in acest an cu 15-20%, situatie in care va depasi media UE.
Potrivit reprezentantilor jucatorilor de profil, in urmatorii 10-15 ani, Romania ar trebui sa ajunga la un consum anual situat intre 800 si 1.000 de kilograme pe cap de locuitor.
Piata cimentului va creste in acest an in volum cu 20%, la circa 12 milioane de tone, respectiv o valoare de peste un miliard de euro, din care importurile vor reprezenta intre 300.000 de tone si 500.000 de tone.
Potrivit CIROM, productia mondiala de ciment in 2007 a atins 2,77 miliarde de tone, din care Uniunea Europeana a generat circa 12%. Membrii CIROM sunt Carpatcement Holding, Holcim Romania, Lafarge Ciment Romania, Carmeuse Holding, Simcor Var, Rigips Romania, Etermed Medgidia, Vitrocim, Ceprocim si P.C.S. Procurement.


Cresteri intre 8 si 34%
Producatorii de ciment care activeaza pe piata locala, Lafarge (Franta), Holcim (Elvetia) si HeidelbergCement (Germania) si-au redus puternic ritmul de crestere in primul trimestru inregistrand un avans al vanzarilor de doar 8 pana la 34%. Spre exemplu, vanzarile de ciment ale Lafarge in Romania au crescut cu 8% in primul trimestru, evolutie determinata, in principal, de majorarea volumelor comercializate, potrivit raportului financiar al producatorului francez.
Avansul volumelor a avut o contributie de 5,3% din totalul cresterii, iar diferenta de 2,7% reprezinta impactul altor factori, printre care variatia preturilor si a liniei de produse. Spre comparatie, in primul trimestru din 2007, vanzarile de ciment ale Lafarge au crescut cu 182,7%, evolutie determinata in special de avansul volumelor comercializate, de 160,7%.
Pentru a face fata cererii mari de pe piata, Lafarge a redirectionat anul trecut o mare parte din export catre consumul de pe piata interna, ponderea exporturilor ajungand la finele lui 2007 la numai 5%. In urma cu doi trei ani, exporturile generau circa 20-30% din cifra de afaceri a Lafarge Ciment.
Carpatcement Holding, subsidiara locala a grupului german HeidelbergCement, a inregistrat in primul trimestru o crestere de 19% a volumelor de vanzari comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
"Cresterea vanzarilor a fost determinata de majorarea cererii si a putut fi realizata in conditiile in care am inceput anul 2008 cu stocuri semnificative de ciment si clincher. In aceeasi perioada, productia de ciment nu a crescut decat cu 11%, iar cea de clincher doar cu 5% fata de productia realizata in anul precedent", afirma Rohan. Cererea de ciment a fost generata in continuare preponderent de sectorul rezidential si comercial, avand in vedere ca lucrarile mari de infrastructura continua sa intarzie un demaraj in forta.
Crestere sub nivelul inregistrat anul trecut a fost realizata si de Holcim Romania, care a inregistrat in primele trei luni ale anului un avans de 37,3% al vanzarilor de ciment comparativ cu aceeasi perioada din 2007. Volumul de vanzari de ciment a crescut cu 34,3%, in timp ce avansul preturilor a fost de 3%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO