Business Construct

Proiectele mari, favorizate de noua lege a investitiilor

Proiectele mari, favorizate de noua lege a investitiilor

In ultimii ani, odata cu maturizarea pietei imobiliare a crescut numarul proiectelor de amploare

29.11.2007, 01:50 29

Participarea Romaniei la Piata Unica Europeana, alinierea la principiile si standardele Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) in domeniul investitional, necesitatea atragerii investitiilor straine de anvergura, precum si simplificarea actualei reglementari a procedurii pentru obtinerea ajutorului de stat constituie motive pentru care legea investitiilor reprezinta o necesitate imperioasa in contextul economic actual.
Proiectul de lege al investitiilor a fost initiat de Guvern inca din 2005, insa intarzie sa apara, desi legea anterioara, respectiv 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie si-a incetat aplicabilitatea inca de la sfarsitul anului trecut, iar aparitia noului act normativ este de mult asteptata de mediul de afaceri, care a participat la elaborarea acesteia.
"Aparitia noii legi creeaza conditii excelente pentru investitorii care doresc sa dezvolte proiecte de mari dimensiuni, ce necesita resurse financiare de peste 75 de milioane de euro, in detrimentul proiectelor mai mici, cu un buget mai redus, carora le sunt destinate doar o parte din facilitatile acordate. Este evident ca mare parte din aceste investitii se vor focaliza in domeniul imobiliar si se vor concretiza in investitii in domeniul complexurilor rezidentiale, marilor centre comerciale si cladirilor de birouri, complexurilor industriale", spune Oana Albota, avocat in cadrul firmei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen.
Legea este gandita pentru a atrage in Romania investitori puternici, autoritatea responsabila avand rolul de a
monitoriza investitiile, prin intermediul raportarilor semestriale si anuale cu ajutorul carora va evalua derularea acestora.
"Legea contine evident si sanctiuni pe care autoritatile competente, la sesizarea autoritatii responsabile, le vor lua, aceste sanctiuni constituindu-se si ele in garantii ca ajutoarele de stat nu se vor utiliza in alt scop decat cel pentru care au fost acordate si ca de aceste facilitati nu vor beneficia decat investitorii indreptatiti, conform criteriilor de eligibilitate descrise de lege", spune Oana Albota.
Sanctiunile care se acorda sunt revocarea deciziei de acordare a facilitatilor reglementate de lege, atunci cand decizia s-a bazat pe informatii si documente incorecte, incomplete primite de la investitori, determinante in luarea deciziei si suspendarea acordarii de facilitati acelor investitori care nu isi mai respecta obligatiile asumate, suspendare urmata de o perioada de gratie de 60 de zile de la data dispunerii masurii suspendarii, urmata de revocarea deciziei de acordare a facilitatilor, in cazul in care nu se remediaza in aceasta perioada iregularitatile existente.
Normele de aplicare, carora le-au fost rezervate spre reglementare anumite aspecte mentionate in lege si care urmeaza a incorpora si recomandarile Consiliului Investitorilor Straini vor trebui elaborate in paralel pentru ca aplicabilitatea practica a legii sa nu fie stirbita si pentru ca incurajarea investitiilor printr-un sistem de implementare cat mai transparent si consecvent sa poata sa fie efectiva.


Tratament egal pentru investitiile straine si romane
Elementele de noutate ale acestui act normativ sunt principiile enuntate, printre care cel mai semnificativ este egalitatea de tratament intre investitiile romane si straine, implicarea administratiilor locale in sprijinirea si promovarea investitiilor, crearea unui corp tehnic, componenta a unui grup interministerial care va hotari acordarea unei facilitati pentru investitori, avantajarea investitiilor de anvergura prin aplicabilitatea unor anumite tipuri de facilitati doar investitiilor din categoria I si anume investitii ce depasesc 75 de milioane de euro.
Legea structureaza investitiile in trei categorii, in functie de valoarea acestora: categoria I ce include investitiile de peste 75 mil. euro, catregoria a II-a ce include investitiile cu un buget intre 25 si 75 mil. euro si categoria a III-a, ce se refera la investitiile intre 1 si 25 mil. euro. Termenul de acordare a facilitatilor este si el diferentiat in functie de categoria de investitii, si anume, 60 de luni pentru investitiile din categoria I, 48 de luni pentru cele din categoria a II-a si 30 de luni pentru cele din categoria a III-a.
"Potrivit acestui act normativ, pentru a beneficia de facilitatile prevazute de lege, investitorii vor avea obligatia de a mentine un timp determinat investitiile, respectiv 15 ani pentru investitiile din categoria I, 10 ani pentru cele din categoria a II-a si 5 ani pentru categoria a III-a. Acest element este menit sa atraga o oarecare continuitate si seriozitate in dezvoltarea si implementarea proiectelor si aduce o rata de amortizare rezonabila, estimata la 6,6% pe an", explica Oana Albota.


Facilitatile raman neschimbate
Noua lege a investitiilor nu va aduce practic noutati in ceea ce priveste facilitatile acordate, acestea fiind in limitele europene stabilite de legea ajutorului de stat, in vigoare si la acest moment.
Facilitatile prevazute de aceasta lege sunt acordarea de imprumuturi cu dobanda preferentiala, de pana la 30% din dobanda aplicabila, garantarea imprumuturilor pe termen scurt, mediu si lung, garantare ce nu acopera mai mult de 80% din imprumuturi (de acest tip de facilitate beneficiind doar investitiile din categoria I).
In plus, se asigura accesul gratuit la retelele de utilitati (de acest tip de facilitate beneficiind doar investitiile din categoria I si II), acordarea dreptului de folosinta asupra unor proprietati din domeniul privat al statului sau al autoritatilor locale (de acest tip de facilitate beneficiind doar investitiile din categoria I), acordarea de subventii la achizitionarea de bunuri corporale si necorporale (de acest tip de facilitate beneficiind doar investitiile din categoria I).
Tot la facilitati intra si acordarea de asistenta de catre autoritatea responsabila, exceptari, reduceri sau amanari de la plata taxelor locale, facilitati fiscale, in aceasta ultima categorie fiind incluse: recuperarea pierderii fiscale din profitul obtinut in urmatorii 5 ani dupa punerea in functiune a investitiei, utilizarea amortizarii accelerate pentru investitiile/echipamentele necesare investitiei, scutire/reducere de la plata TVA pentru instalatiile/echipamentele necesare investitiei, scutirea/reducerea de la plata impozitului pe profit, pana la concurenta sumei corespunzatoare intensitatii maxime a ajutorului de stat admis conform reglementarilor in vigoare.
Beneficiaza de facilitati in conditiile legii acei investitori care desfasoara activitati de investitie ce realizeaza cel putin unul dintre urmatoarele obiective: dezvoltarea regionala, protectia si reabilitarea mediului inconjurator, cercetare-dezvoltare, dezvoltarea resurselor umane si a incluziunii sociale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO